Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Med tanke på att det idag är 25 år sedan...

Publicerad 2016-12-27 21:15:00 i Allmänt, Flygföretagande,



...som miraklet vid Gottröra inträffade, måste detta uppmärksammas. Här ovan är SVT Aktuellts extra sändning klockan 14 den 27 december 1991 inbäddad.

Mycket har skrivits om Gottrörahaveriet genom åren. Dock kanske inte lika mycket denna årsdag, som tidigare. Därför detta inlägg!

Orsaken till olyckan var klaris på vingarna som lossnade efter start och åkte in i höger motor. Besättningen reagerade inte på pumpningarna och drog inte av gas som är normalt vid denna typ av fel. Dessutom var flygplanet försedd med en auto-throttle funktion (ATS- Auto Throttle System och ATR - Automatic Thrust Restoration) som automatiskt drog på gasen med ökande höjd samt när den märkte att ena motorn gav dålig dragkraft. Denna funktion var okänd av besättningen (erfaren besättning, men de hade inte så mycket tid på denna flygplanstyp)! Detta förvärrade skadan och när sedan is åkte in i vänster motor så var katastrofen ett faktum. I det läget var det bara att försöka nödlanda. Fart (196 knop) och höjd (1011 m) räckte inte till att vända tillbaka till banan, utan enda möjligheten var att hitta något fält rakt framför flygplanet.

Saxat från Chefsingenjörens blogginlägg Gottröra 20 år senare. Rekomenderar läsning av hela texten!

För mer förkovring finns haveriutredningen här och den som vill kan lyssna på P3 dokumentär Gottrörakraschen. Och det är bara att googla vidare...


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela