Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Yakediyak Dubbel David - 2

Publicerad 2016-04-02 10:55:24 i Propulärkultur,


Lovade i inlägget ESMC 160326 att återkomma med äldre bilder på Yakovlev Yak-52 SE-KDD. Upptäckte även att jag för några år sedan gjort ett inlägg om flygplanet under rubriken Yakediyak Dubbel David. Well, here goes - den inledande bilden är tagen på Eksjö/Ränneslätt (ESMC) den 3 juli 1999. Piloten som värmer upp maskinen inför start är Magnus Lundell. 

Jag tror att denna Yak-52 numera är den som varit i Sverige längst tid. Sedan början av 90-talet har gissningsvis ett tjugotal exemplar figurerat i landet. De första av dessa kom hit via Henrik Jakovlews olika företag, t ex Sky Drivers AB, Litat AB eller senare YAK Aero AB. Så även denna...

Faktum är att det var två stycken, med tillverkningsnummer efter varandra, som kom till Sverige på våren 1995. Bägge hade som vanligt bakgrund i den halvmilitära origanisationen DOSAAF och efter Sovjetunionens fall hamnat i Vitryssland (ellet använts av vitryska DOSAAF). Som det det sägs på en ryskspråkig sajt:

  • 801002 Як-52 …., далее SE-KDC, далее UR-BNQ, далее SE-KDC, далее OY-EMC, далее OY-SM1, далее SE-KDC

  • 801003 Як-52 21, далее Украина, далее UR-BNP, далее SE-KDD


Bägge var tillverkade 1980 i Rumänien av IRAvB (idag kallat Aerostar) och bar de vitryska registreringarna UR-BNQ samt UR-BNP. Den sistnämnda hade tidigare burit koden 21 inom DOSAAF. Tillsammans med en dansk Yak-52 (OY-YAK) var de med vid en flygdag i Växjö den 21 maj 1995.


 
Den 12 april 1996 reserverades registreringsbeteckningarna SE-KDC respektive SE-KDD för flygplanen och den 13 juni samma år blev de upptagna på registret (Cirka ett år tidigare hade den första Yak-52:an registrerats i Sverige; SE-LBS.).
 
Beteckningen SE-KDD hade först varit påtänkt för en LET 410 hos Liz-Air (1988) och därefter en Piper Archer II (1989), vilken istället blev SE-LAA. Uppgift föreligger även att en Beech Duke har haft "tjing" på registreringen och det handlar antagligen om flygplanet som istället blev SE-KKK (1989).

Yak-52 SE-KDD var nu köpt av Ola Johansson i Skövde. Han kom att behålla kärran i ett par år, då han bytte ut den mot en annan av samma typ; ES-XYN (senare SE-LLY). SE-KDD kom i september 1998 att registreras på  Scandinavian Air Trading, I Nordesparr AB i Höllviken. Det kom ett tag att användas av en sammanslutning kallad Skåne Aerobatic Club.

Några år in på nästa sekel hittar vi SE-KDD med ny ägare baserad på Sövde. Flygplanet kom nu att ändra utseende och målas grönt/grått i rysk militär stil med röda stjärnor. Notera koden "21", samma som Yaken tidigare bar i DOSAAF, här fotograferad i Eslöv i augusti 2009.

 
På sensommaren 2010 flyttade SE-KDD norrut, närmare bestämt till Uppsala/Sundbro och Konstflygskolan. På den tiden blev "Dubbel-David" även känd i TV - se här.

För ett par år sedan var det dags att flytta igen - denna gång till Brattforsheden i Värmland. Och det är där vi normalt finner SE-KDD i dagsläget, den Yak-52 som funnits längst i Sverige. På sargkanten står ägarnamnen: F Enger och K Mccallister.

Den avslutande bilden är tagen i Växjö den 21 maj 1995. Jämför med denna bild på UR-BNP tagen ett par veckor tidigare i Helsingfors.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela