Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Det glamorösa livet

Publicerad 2016-04-22 08:00:00 i Musik - 80-tal,



Sheila E.   The Glamorous Life

...är tydligen över. Med detta menar jag den mycket tråkiga nyheten att låtens upphovsman Rogers Nelson, mest känd som Prince, igår dog i sin studio/sitt hem i Minneapolis. Ännu en legend har lämnat oss.

Förutom en omfattande produktion av låtar som han själv spelade in, gjordes en hel del även till andra artister. Till sådana som fanns i det egna stallet, som till exempel Sheila E., men även andra. Ofta skedde detta under mer eller mindre fyndiga pseudonymer. Jag minns att Manic Monday skrevs av Alexander Nevermind. Nej, fel av mig - det var ju en låt till Sheena Easton! Never mind...

Åren i 80-talets mitt måste anses som peaken för Prince. Fast jag hade ett tag en liten kontrovers med mig själv att plocka upp Controversy från 1981 som veckans fredagstreat, men...nej, lite för uppenbart. Det fick istället bli en låt från peakåret 1984, The Glamorous Life. Se till att ha ett sådant! Och denna USA-etta framförs ju av Prince gamla flickvän...tillika återkommande medlem i hans band.
 


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela