Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Attackflyg

Publicerad 2015-11-08 17:32:00 i Allmänt, Film och TV, Kalla kriget,



Från 1957, när Saab 32 Lansen var ny; halva Helge Sahlins kortfilmsklassiker Attackflyg.
 
En klockren uppföljare till blogginlägget Kung Filip Blå kan ingen slå för någon vecka sedan.

 
Attacklansar, innan de blev grönmålade och när de bar en "kopparfärgad" radom. Man kan vara skapligt säker på att flera av de "deltagande flygplanen" tillhör förserien som omfattade tjugo A 32A. Dessa blev inte gamla utan kasserades redan 1959-60 och blev reservdelar. Alla dessa tillhörde den första Lansenflottiljen, F 17 i Kallinge, där många av scenerna är inspelade.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Fredde

Publicerad 2015-11-09 12:49:58

Jag skulle tro att färgen på nosen på dessa Lansar beror på att radomen är gjord i någon form av tidig komposit. Jag är osäker på exakt vilken typ av komposit som användes men en gissning är att det är glasfiber i epoxy eller polyester. Epoxy har/hade ibland en lite brunaktig färg så det kan vara det men jag undrar om epoxy var tillgängligt på den här tiden. Om någon vet exakt vad de var gjorda av skulle det vara intressant att få veta.

/Fredde

Postat av: Per

Publicerad 2015-11-09 17:48:46

Det är helt riktigt matrisen som ger färgen (troligen just epoxy vilket började användas redan i slutet av 40-talet), men jag tror också att vävningen kan ha spelat in. Dessutom var nosen överdragen med klarlack vilket kan ha förstärkt effekten. Tittar man noga så var även antennen i fentoppen gjord av samma material. Dock har några flygplan fått den överdragen med samma vita skyddslack som användes på Tp 83.

Lansen var för övrigt första flygplanet från SAAB där glasfiber användes exklusivt i alla kompositdetaljer, tidigare drygade man ut med billigare material eller använde olika former av naturfiber. Om det i sin tur beror på misstro mot ny teknik eller om det fanns kostnads- eller produktionstekniska skäl låter jag vara osagt.

Postat av: F

Publicerad 2015-11-09 19:39:49

Radomen på Lansen, gjord av komposit, tillverkades faktiskt av MFI. Redan nosringen på Tunnan var gjord i komposit och även den tillverkad av MFI.

Postat av: Fredde

Publicerad 2015-11-10 09:26:11

Intressant att MFI var inblandade, de var väl en av få firmor I landet som hade koll på tillverkning av kompositdetaljer på den tiden.

Epoxy tål inte UV-ljus så det måste skyddas mot solens strålar och då fungerar det faktiskt rätt bra med visa typer av lacker som inte släpper igenom UV-strålningen.

/Fredde

Postat av: Weiron

Publicerad 2015-11-10 18:55:53

Att nosringen redan på Tunnan var gjord i komposit -varifrån kommer den uppgiften? Den var på fpl 29 tillverkad i dural.
Nåväl, S 29C fick en ny nosring i komposit (eg glasfiberlaminat) som dielektriskt omgärdade den i luftintaget placerade antennen till spaningsradarn PN-50.
Även radomen på den första seien A 32A var tillverkad i glasfiberlaminat vilken täcktes av en skyddande "plastlack" innan radomerna, efter installation av radar, slutligen kläddes med det dielektriska (störningsfria)neopren, en form av gummi. Detta såvitt jag kommer ihåg från mn tid i FV.
mh Weiron C

Postat av: F

Publicerad 2015-11-10 20:04:04

Tack Weiron C! Mycket bra att få det förklarat om varför färgen på Lansen-radomen skiljer sig på de tidigaste bilderna vs hur man är van att se den; svart. :)

Jag skulle varit tydligare i min tidigare kommentar; S 29, men det gick lite fort. Uppgiften finns i Flyghistorisk Revy om MFI som utkom för några år sedan.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela