Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

I hangaren på Bunge 1942

Publicerad 2015-05-02 19:42:00 i Propulärkultur,



Denna bild har figurerat på bloggen tidigare, detta i inlägget Dagens fynd - 23. Där skrev jag bland annat:

Klemm Kl 35D/Sk 15C med FV-nr 5068 är väl det första man ser på bilden ovan. Inte nog med att flygplanet bär koden 48 på fenan, det är också märkt F 2-82 - men med kronmärke med gul ring - på kroppen! Denna Sk 15C godkändes efter levererans från Tyskland den 21 februari 1941, vilket kan ge en fingervisning om när bilden är tagen. Det är även ett och samma flygplan som jag tidigare bloggat om under rubriken AvArt: Klemm Kl 35DW SE-BHB.

Men vad ser man mer i denna intressanta bild tagen i hangaren på Bunge? Det står ju en hel del intressanta flygplan där. Närmast ute till höger syns ett glidflygplan av typen SG-38, med allra största sannorlikhet tillhörande Flygvapnet. Vågar man gissa att (även) den kommer från F 2?

Innanför Klemmen ser man en Sparmanjagare (P 1). Två Sparmann S-1 har burit koden 95...och det var nog också dessutom samtidigt: FV-nr 815 som var F 8-95 och FV-nr 818 som var F 1-95. Den senare var tidigare F 2-15.

Sedan står där en Fokker C.V. (S 6) som med största sannorlikhet bär koden 83. Denna maskin hade FV-nr 383 och tillhörde F 3. De 19 stycken flygplan av denna föråldrade typ som vid tidpunkten fanns kvar i Flygvapnet användes bland annat till målgång.

Innanför Fokkern står ytterligare ett par flygplan. Det innersta ser man bara en vinge på, men det närmre verkar vara en Bücker Jungmann. Det exemplar det borde röra sig om är SE-AHZ som i april 1942 registrerades på Nils Thüring, vilken också ägde det gotlandsbaserade lilla flygbolaget Avia.

Borta till vänster ser man de Havilland Puss Moth SE-AFH. Denna maskin ägdes av Avia och har varit föremål för blogginlägg vid några tillfällen tidigare. Flygplanet är för närvarande under restaurering.


Längst till vänster står ytterligare en Klemm Kl.35, men den är för svår att identifiera. Ni får helt enkelt nöja er med det som jag lyckats få fram rörande de övriga flygplanen. Avslutar med ytterligare en repris; en bild på Bunge flygfält från augusti 2009.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela