En annan anledning till att
inte förnya medlemskapet i Svensk Flyghistorisk Förening (SFF) är hur lite av praktiskt natur som åstadkommits i frågan rörande kulturminnesmärkning av luftfartyg. Förväntan var ju att SFF skulle komma med en lista över sådana som kunde vara aktuella för något dylikt. Det hade varit relativt enkelt att publicera en lista över en första inventering i medlemsorganet SFT för att få feedback. Ett bra sätt att försöka få fler medlemmar att inte bara vara passiva prenumeranter, utan att engagera sig - om en kanske i liten skala - men ändå; dra ett litet strå till stacken. Om det gett ett bra gensvar så hade SFF kanske blivit en maktfaktor på riktigt istället för att vara lika med "den sedvanliga prenumerationsmartikeln"..?
(För mig är det fortfarande obegripligt att SFFs styrelse kunnat ge somliga personer, som eventuellt kunde vara "motorer" för ett sådant projekt, fingret - mig själv inkluderad - i och med
hanteringen av motionerna ställda till årsmötet 2014.)
Min tanke var att man skulle kunnat initalt lagt upp en förteckning och kallat denna för
Svenskt Flyghistoriskt Arv och utifrån det sortera fram det som kan kulturminnesmärkas. Denna idé berättade jag om i inlägget
Flyg är kultur - 3 - läs det gärna. Utgångspunkt för diskussion runt K-märkning av luftfartyg skulle kunna vara reglerna som
gäller för båtar och
fartyg.
På senare år har några civila flygplan som borde varit aktuella för K-märkning sålts utomlands, det handlar både om flygande såväl som museala objekt, till exempel
Hornet Moth SE-AGE respektive
Focke Wulf Fw 44J Stieglitz SE-BRZ. Och jag är rätt övertygad att det kommer exporteras
ytterligare objekt klart aktuella för K-märkning, sådana som vi i landet kanske tar för givna. Ingen nämnd ingen glömd, somliga har varit ämnen för blogginlägg.
Ett annat SFF hade tagit tag i detta på ett offensivt och utåtagerande sätt. Istället klantar man till exempel bort sina förbindelser med
Västerås Flygmuseum, något som skapar bad will inom hela veteranflyg-Sverige.
Förutom SFF, vilken sammanslutning skulle kunna arbeta med frågan rörande kulturminnesmärkning av flygplan i landet? En viss (uppenbar) bit kan
EAA ta, men inte hela. Sedan då? Vad finns det för andra lämpliga aktörer/sammanslutningar? Någon som uttatalat har bredden, omfamnar allt, såväl militär-, trafik- och allmänflyg?
SFF skulle kunna varit den organisation som hade helhetsgreppet. Men nu känns detta mycket mer avlägset än när jag började dryfta dessa tankar för några år sedan. Vissa dagar vill man bara lägga ner; varför ska jag hålla på med att blogga om svenskt flyg och flyghistoria för...egentligen? Ett starkt incitament för mig är att uppmärksamma och slå vakt om vårt svenska kulturarv inom gebitet flyg...