Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Flyg är kultur - 6

Publicerad 2015-05-05 20:00:00 i Allmänt, Propulärkultur,

 
En annan anledning till att inte förnya medlemskapet i Svensk Flyghistorisk Förening (SFF) är hur lite av praktiskt natur som åstadkommits i frågan rörande kulturminnesmärkning av luftfartyg. Förväntan var ju att SFF skulle komma med en lista över sådana som kunde vara aktuella för något dylikt. Det hade varit relativt enkelt att publicera en lista över en första inventering i medlemsorganet SFT för att få feedback. Ett bra sätt att försöka få fler medlemmar att inte bara vara passiva prenumeranter, utan att engagera sig - om en kanske i liten skala - men ändå; dra ett litet strå till stacken. Om det gett ett bra gensvar så hade SFF kanske blivit en maktfaktor på riktigt istället för att vara lika med "den sedvanliga prenumerationsmartikeln"..?

(För mig är det fortfarande obegripligt att SFFs styrelse kunnat ge somliga personer, som eventuellt kunde vara "motorer" för ett sådant projekt, fingret - mig själv inkluderad - i och med hanteringen av motionerna ställda till årsmötet 2014.)

 
Min tanke var att man skulle kunnat initalt lagt upp en förteckning och kallat denna för Svenskt Flyghistoriskt Arv och utifrån det sortera fram det som kan kulturminnesmärkas. Denna idé berättade jag om i inlägget Flyg är kultur - 3 - läs det gärna. Utgångspunkt för diskussion runt K-märkning av luftfartyg skulle kunna vara reglerna som gäller för båtar och fartyg.

 
På senare år har några civila flygplan som borde varit aktuella för K-märkning sålts utomlands, det handlar både om flygande såväl som museala objekt, till exempel Hornet Moth SE-AGE respektive Focke Wulf Fw 44J Stieglitz SE-BRZ. Och jag är rätt övertygad att det kommer exporteras ytterligare objekt klart aktuella för K-märkning, sådana som vi i landet kanske tar för givna. Ingen nämnd ingen glömd, somliga har varit ämnen för blogginlägg.

  
Ett annat SFF hade tagit tag i detta på ett offensivt och utåtagerande sätt. Istället klantar man till exempel bort sina förbindelser med Västerås Flygmuseum, något som skapar bad will inom hela veteranflyg-Sverige.

Förutom SFF, vilken sammanslutning skulle kunna arbeta med frågan rörande kulturminnesmärkning av flygplan i landet? En viss (uppenbar) bit kan EAA ta, men inte hela. Sedan då? Vad finns det för andra lämpliga aktörer/sammanslutningar? Någon som uttatalat har bredden, omfamnar allt, såväl militär-, trafik- och allmänflyg?
 
SFF skulle kunna varit den organisation som hade helhetsgreppet. Men nu känns detta mycket mer avlägset än när jag började dryfta dessa tankar för några år sedan. Vissa dagar vill man bara lägga ner; varför ska jag hålla på med att blogga om svenskt flyg och flyghistoria för...egentligen? Ett starkt incitament för mig är att uppmärksamma och slå vakt om vårt svenska kulturarv inom gebitet flyg...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Andreas

Publicerad 2015-05-06 22:02:25

Ge inte upp.

Din insats är enastående med all god läsning här på bloggen som vi andra får ta del av.

Detta är knepiga frågor.

Vilka skulle kunna ta tag i frågan ang k-märkning?
Har inga bra svar, och är ganska dåligt insatt i k-märkning (juridiskt) rent allmänt.

Kanske starta upp en grupp personer/entusiaster som kan upprätta en databas med kärror för "rödlistning"

Såg nyligen en gammal Bergfalke försvinna till Spanien för endast tiotusen kronor.
Lite trist tycker jag.

Postat av: F

Publicerad 2015-05-07 10:08:29

Tack för input, Andreas! Jo, den där "rödlistningen" vad var jag kallade för Svenskt Flyghistoriskt Arv. Det kan börja med ett enkelt klistermärke med ett nummer på, t ex.

Hur skulle man kunna göra rent praktiskt då? Jo, man kan t ex ta ett avstamp från denna text rörande K-märkning av båtar:


"Antika båtar benämns båtar som är äldre än 100 år. Just nu (2003) finns inte många sådana i Sverige, men inom ca tio år kommer flera hundra fritidsbåtar att ha uppnått den åldern. Båtar som är över 100 år och vars värde överstiger 50.000 SEK får inte föras ut ur landet utan tillstånd från Riksantikvarieämbetet enligt ”Lagen om kulturminnen m.m.” (1988:950) och ”Förordningen om kulturminnen m.m.” (1988:1188). Detta gäller såväl tillfällig utförsel (t.ex. semestertripp till grannländerna), som permanent utförsel (export) och oavsett EU-gränser.

Förutom de svenska bestämmelserna, finns det bestämmelser inom EU för export av kulturföremål, dessa gäller när föremålen lämnar EU. De fastställs av ”Rådets förordning (EEG) nr 3911/92 av den 9 december 1992 om export av kulturföremål” och innebär i korthet samma exportförbud men med en ekonomisk gräns på 50.000 EUR."

Postat av: Weiron

Publicerad 2015-05-07 14:20:12

Apropå att dra ett litet strå till stacken kommer jag osökt att tänka på den gamle kände flyghistorikerns klassiska uttalande: "SFF är som en omvänd myrstack där alla drar sitt strå från stacken"...

Postat av: F

Publicerad 2015-05-07 19:01:44

Jo, det känns lite åt det hållet, Weiron.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-05-08 12:24:23

Norsemannen på bilden högst upp lär vara såld till Norge.

Postat av: F

Publicerad 2015-05-08 14:53:08

Jo, jag hörde det, Anonym. (Och det var väl egentligen den nyheten som också fick mig att sätta mig att skriva detta inlägget, om jag får erkänna det.)

Postat av: K

Publicerad 2015-05-08 17:32:02

Nu är det inte så enkelt att andra - utan ekonomiskt ansvar - ska bestämma vad en ägare ska få eller inte få göra med sin egendom. Det kostar multum att restaurera ett luftfartyg,hålla det luftvärdigt, försäkrat och hangarerat och sedan flyga det.

När det sedan ska säljas finns det ingen i Sverige som vill betala något för det, bara tycka.

Analogt med detta så skulle vi väl förbjuda import av luftfartyg äldre än låt säga 40 år.

Mitt förslag till er som tycker i denna fråga - ordna finansiering, köp upp och ta er an och restaurera de luftfartyg ni vill ha kvar i Sverige och flyg dem på egen bekostnad på flygdagar och liknande.

Postat av: Lars Larsson

Publicerad 2015-05-08 18:14:03

Jag har funderat...
Någonting måste definitivt göras. Frågan är vad ?
Jag var en av dom som lämnade in motionen om öppenhet i föreningen till SFF:s årsmöte förra året, så jag inser att det är en återvändsgränd, det lär inte gå att göra något vettigt via SFF.
Det känns som att det skulle behövas ett Dackeuppror igen. Varför inte anordna ett stormöte under en dag, öppet för alla, där dom här problemen ventileras, och förhoppningsvis få fram upplägg för hur vi går vidare. Och efter det kanske skapa en "aktionsgrupp för svensk flyghistorias bevarande". Eller något med ett bättre namn :-) Säg att det kommer 100 personer, då borde det inte vara orimligt att 15-20 av dom är villiga att ställa upp och arbeta i en sådan grupp.
Var skulle ett sådant möte hållas ? En plats som så många som möjligt i landet kan nå så enkelt som möjligt. Västerås ? Jönköping ?
I Västerås finns ju flygmuseet, en tänkbar lokal...
När ? Det är ingen slump att riksdagsvalen är första helgen i september, då har folk oftast inte något annat på gång, som semester, skolavslutningar osv...
Det behöver ju inte ens promotas som ett alternativ till SFF, utan som ett komplement...
Om du inte tycker att vet är en vettig ide så behöver du inte lägga ut det på bloggen om du inte vill, men frustrationen är stor över vad som händer med vårt flyghistoriska arv så jag kände att jag var tvungen att ventilera den här iden.

Ha det gott
/Lars L

Postat av: Andreas

Publicerad 2015-05-08 22:41:13

En replik till signaturen K här ovanför:

Som jag uppfattar bloggistens artikel kring detta så vill han uppmana oss (entusiaster, kalenderbitare, flygtokar, piloter och alla andra) att försöka finna en lösning på ett problem som egentligen handlar om vårt historiska arv (ja, där ingår även flyget) Det är alltså inte fråga om enbart pengar.
Det handlar om otroligt viktiga värden som utgör vår historia. Från runstenar till J35 Draken. Tyvärr så har Stureplan och dess invånare lyckats förvandla landet stundtals till en köp-och-sälj plats.
En tanke som slår mig; varför inte försöka starta något typ "fair-trade" märkning eller gröna grodan och svanmärkning? Som sitter på chocklad och kaffe produkter.
Man skulle kunna åtminstonde ge den som funderar på att sälja sin Safir eller vad det är till andra sidan klotet, en liten tankeställare, som kanske tänker till en extra gång. Han kanske tom får en liten "skamkänsla" (skam, för den som glömt; det där som försvann nån gång efter 80-talet)
Vem vet, en av tio kanske ändrar sig och struntar i köparen "over there".
Vad vet jag, bara lite funderingar.
Värt att klura vidare på ialla fall.



Postat av: F

Publicerad 2015-05-09 08:23:23

Man kan börja med t ex denna utgångspunkt: Är flyg kultur? Ja. Har vi ett flyghistoriskt kulturarv? Ja. Har vi ett flygande flyghistoriskt kulturarv? Ja. Hur hanterar vi det då? Kan det jämställas med bil, båt, tåg etc? Ja, det borde det. Behöver en K-märkning alltid vara en hämsko? Kan det kanske vara en sporre i vissa fall? Ett erkännande av en kulturgärning. FlygSverige behöver verkligen i dagens samhälle visa på "mjuka värden" som kultur. Jag skulle kunna tänka mig att viss avgiftsbefrielse för K-märkta flygplan.

SFF kunde förslagsvis gjort ett "pilotprojekt" med sin BHT-1. Fast styrelsen kanske inte anser att den är värdig att kulturminnesförklaras, kanske vill ha möjlighet att sälja den utomlands? ;)

Ja, bara lite tankar så här på morgonen...

Postat av: undrande

Publicerad 2015-05-11 12:02:50

När gjordes den senaste ägandeändringen på SE-CGM? Mindre än ett år sedan?

Postat av: Tony

Publicerad 2015-05-15 11:20:00

Tyvärr är det lite av kultur i Sverige att inte bevara flygplan till eftervärlden. Har hört historier från morfar som var aktiv mek under 50 och 60 talet om många flygplan som de fick order om att kassera trots att plats fanns i hangarer. Att vi har något kvar alls har väl mycket berott på civil olydnad där man sparat saker trots att man fått order om att kassera. Blev lite nyfiken på jet(rea?) kärran som ser ut att ha linjeflygs målning. Nytt flygplan för mig, vad är detta för modell?

Postat av: Tony

Publicerad 2015-05-15 11:34:54

Det var ju en metropolitan utan prop! Tänk vad man kan bli förvirrad av vinkeln på ett fotografi. Det såg ut att vara för nära mellan motor och kropp för att en prop skulle få plats.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela