Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Cardinal nummer 1 till Siljansnäs

Publicerad 2015-05-20 22:01:00 i Allmänt, Propulärkultur,



Den först tillverkade Cessna 177 Cardinal, N2201Y, med tillverkningsnummer 177-0001, som fick sitt första luftvärdighetsbevis den 20 juli 1967, landade igår på Siljansnäs. N2201Y användes av Cessna som demonstrationsflygplan i samband med introduktionen av den nya typen. Nästa ägare kom att behålla flygplanet mellan 1968 till 2015...om jag nu har förstått saken rätt i nyhetsinslaget här ovan, sänt av SVT Dalarna idag.

Den nye ägaren heter Knut Hoffman och har varit med under ferryflygningen från USA, som gjorts av en annan pilot som befälhavare. Se inslaget ovan och hör hans berättelse, man blir lite tagen...

 
Denna bild togs den 15 maj av Frank Reardon i Iqaluit, Kanada. Det skulle ta ytterligare fem dagar innan man nådde fram till den nya hemmabasen.

Pålle sålde sin Cessna 177 SE-CWS till England för några månader sedan, där den nu har blivit G-GCWS. Den maskinen var också tillverkad 1967 och inte trodde man att en ännu äldre Cardinal skulle dyka upp landet så fort efteråt. Finns det fler Cessna Cardinal i Sverige? Ja, det finns några Cardinal RG, med infällbart landställ, men "orginalare", med fast ställ - nej, N2201Y är nog den enda.

Avrundar med en detalj från en smått klassisk Cessna-annons från 1968: Vad är för flygplan som syns genom den öppna Cardinal-dörren om inte N2201Y...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Per

Publicerad 2015-05-21 08:02:31

Har det överhuvudtaget funnits någon tidig Cardinal med O-320 i Sverige förut?

En tämligen fin kärra får man väl säga! Jag är svårt begiven på 177:orna så det är glädjande när beståndet är på uppgång :)

Postat av: Per

Publicerad 2015-05-21 08:13:18

Hade förstås svaret rätt under näsan: SE-CWS som flyttade till England alldeles nyligen!
Två övriga träffar i civilregistret, SE-FEA och SE-FMR. Båda borta sedan länge.

Postat av: F

Publicerad 2015-05-21 08:48:09

Du har helt rätt, Per! Att N2201Y - som jag misstänker inte kommer in på svenskt register då den ligger i en Delaware-trust - är den äldsta är det ju ingen tvekan om. Vi kan ju roa oss (?) med att lägga upp de övriga Cardinalerna du nämnt i den ordning de rullat ut från fabrik.

177-00226 SE-FMR hav. Ölme 70.06.28
177-00504 SE-CWS -> G-GCWS
177-01159 SE-FEA hav. Visingsö 71.05.02

Cessna 177: 177-00001 till -01164 (Motor Lyc. O-320-E2D)

Cessna 177A: 177-01165 till -01370 (Motor Lyc. O-360-A2F)

Cessna 177B: 177-01371 till -02752

Kan vara lite kul att nämna att Cardinalen först hos Cessna betecknades 172J! Prototypen till Cessna 177 var N3755C (c/n 660) vilken gjorde sin första flygning den 15 juli 1966.

Postat av: Mikael Nilsson

Publicerad 2017-05-13 00:15:53

Mycket glädjande med ökningen av det Svenska Cardinalbeståndet. Har varit helt såld på Cardinalen sedan tidigt 80-tal då Bollnäs Flygklubb (granne med min hemflygklubb Edsbyn) hade SE-FEM. Den hade nummer 177-01320 och havererade 1984-07-25 på grund av att vinden vände vid start från flygfältet i Bollnäs.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela