The Battle Of Bromma - 54
Inne i den byggnadsminnesmärkta Gamla charterhallen håller man på att sätta upp en presentation inför lanseringen av BRA. I denna framkommer ett och annat som faktiskt inte alls stämmer med vad statliga Swedavia har hävdat. Till exempel skulle det inte vara tal om att Bromma skulle användas för charterflyg (och det i begreppet som vi känner det på svenska, det vill säga semestercharter etc.). Här kommer ett antal klickisar...
Från BRAganzas websida:
– Namnet BRA har flera dimensioner. Dels tar det avstamp i Braathens historia som går så långt tillbaka som 1946 och dels är det ett kundlöfte som förpliktigar. Vi har Sveriges nöjdaste kunder 2014 och nu vill vi bli ett ännu bättre alternativ får Sveriges inrikesresenärer. Vi är övertygade om att detta är BRA för Sverige, säger Anders Ehrling, VD för Malmö Aviation och Koncernchef för Braathens Aviation.
Jag inte alls övertygad om att detta är så värst BRA för Sverige. Snarare tvärtom! Det är BRA för ägarna till riskkapitalbolaget Braganza, det vill säga familjen Braathen...och för Swedavia. Men för Bromma och FlygSverige - nej. Ökningen av den tunga trafiken kommer att bli dödstöten för Bromma flygplats. Det var inte alls för det ändamålet som man skrev nytt arrendekontrakt 2007, men sedan kom Swedavia och läste detta som fan läser Bibeln.
Slutligen, Swedavia pissar på FlygSverige och vill att vi missar flyget - precis som de själva gör! För "snilleblixten Swedavia" handlar i grund och botten inte om att hantera och förstå flyg. Nej, det handlar om något helt annat och de tack vare Swedavia uppkomna situationerna rörande Bromma samt Säve talar ju sitt tydliga språk:
Swedavia är svenskt flygs fiende nummer ett!