Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Säve - 14

Publicerad 2015-07-09 09:14:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Enligt information som jag har fått ta del av undertecknades igår en avsiktsförklaring eller dylikt angående försäljning av Säve flygplats mellan Swedavia och en aktör i fastighetsbranschen. Den sistnämnde avser under innevarande år - enligt ihärdiga rykten - bli börsintroducerad...

Affären skulle enligt uppgift egentligen varit klar enligt planerna redan till midsommar, och när man läser Swedavia-dokumentet som publicerades i inlägget The Battle Of Säve - 13 så anar man att en uppgörelse är nära förestående. Jag saxar följande:

Anbudsförfarandet med fler intressenter är avslutat. Swedavia har valt att gå vidare med en av budgivarna för att först försöka enas om en gemensam avsiktsförklaring. Om det lyckas går vi vidare med att förhandla fram ett färdigt överlåtelseavtal med målsättning att genomföra transaktionen vid årsskiftet. Det går ej att lägga upp en klar tidplan för en affärsförhandling, viss risk för försening eller utebliven transaktion finns naturligtvis alltid. Så långt man kan bedöma vad avser inställning till fortsatt drift på flygplatsen, ligger den valda budgivaren nära Swedavias ambitioner. Förutsättningarna för att nå fram till ett färdigt avtal bedöms därmed goda.

Det där med Swedavias ambitioner betyder i klarspråk att permanent stänga möjligheten att Säve ska vara en flygplats som kan ta emot tung flygtrafik och i förlängningen lägga ner den helt och hållet. Detta har man kommunicerat med Näringsdepartementet.
 
 
Man kan undra på vilka grunder som Swedavia har fått för sig att sälja just till en snart börsintroducerad fastighetsmagnat? Jag menar, det har ju funnits andra alternativ. Just sådana alternativ som säkerställt driften av Säve flygplats, åtminstone för affärs- och allmänflyg. Följande text ankom till bloggisten för några dagar sedan:

I Swedaviadokumentet utskickat häromdagen uttrycks det att  "Andbudsförfarandet med flera intressenter är nu avslutat"! Ursäkta, men i ett anbudsförfarande framgår VAD som säljs! Det finns aktörerer som har anmält sitt intresse sedan Dag 1 och dessa vet fortfarande inte vad som ingår i en eventuell försäljning, eller i ett eventuellt arrende!? Konstigt, för borde inte ett statligt bolag väl hålla sig till de regler som gäller vid anbudsförfarande...?

Man tycker att det måste finnas dokument tillgängliga utifall det  handlar om ett anbudsförfarande för försäljning av Göteborg City Airport? Men faktum är att jag har inte fått sett något sådant - vi vet inte VAD som erbjuds, till vilket pris, eller om det ens skall säljas!

Det finns en part som är mer än intresserad -
den för ändamålet skapade Säve Flygplatsförening. Detta efter att Swedavia efter frågat en motpart, men efter lanseringen så svarade Swedavia något i stil med "vi återkommer OM det blir aktuellt...".

Det är ju numera välkänt att Nolvik Restaurang & Konferens ville köpa flygplatsen för de 100 miljoner kronor som priset var satt till. När Nolvik lämnade skriftligt bud på denna summan...ja, då höjdes denna plötsligt till 350 miljoner kronor! Man frågar sig om inte detta förfarande måste ju vara olagligt, även i Sverige 2015?!


Vidare skrivs i det av Swedavia utskickade dokumenet: "Så långt man kan bedöma vad avser inställning till fortsatt drift på flygplatsen, ligger den valda budgivaren nära Swedavias ambitioner." Men snälla, Swedavia skall väl för bövlen inte ha åsikter om köparens eventulla ambitioner!
 
Swedavias förbehåll är i klarspråk att en alternativflygplats för tung flygtrafik i Göteborgsområdet inte ska existera, detta kommer resultera i miljoner extra kilon i ytterligare CO2-utsläpp. Men detta faktum låtsas inte det statliga bolaget om, denna sanning finns inte. Undrar förresten om de informerat Näringsdepartementet? Och som tidigare sagt; I sina uttalanden säger allt som oftast Swedavias representanter att de letar efter "en långsiktig lösning" vad det gäller Säve. Denna långsiktiga lösning är bra enkom för Swedavia, inte för samhället i stort - tvärtom! Alltså, Swedavias defintion av "långsiktig lösning" är tämligen ensidig.


Swedavia - svenskt flygs fiende nummer ett! Hur länge ska vi låta denna cancer få fortsätta sänka FlygSverige? Den måste bekämpas och det omgående...
 
Läs gärna de tidigare inläggen om Swedavias hantering av Säve flygplats för att få hela bilden: The Battle Of Säve - 1,  The Battle Of Säve - 2The Battle Of Säve - 3, The Battle Of Säve - 4, The Battle Of Säve - 5, The Battle Of Säve - 6, The Battle Of Säve - 7, The Battle Of Säve - 8, The Battle Of Säve - 9, The Battle Of Säve - 10, The Battle Of Säve - 11, The Battle Of Säve - 12 och The Battle Of Säve - 13.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-07-09 23:25:09

Sverige växer å det behövs nya bostäder. Frågor på det?

Postat av: krister

Publicerad 2015-07-10 11:10:41

Trött jag blir...

Postat av: Weiron

Publicerad 2015-07-10 16:43:41

Kommer osökt att tänka på de forna "stockholmsflottiljerna" F 2, F 8 och F 18 som förpassats till minnenas arkiv och omvandlats till bostadsområden och köpcentra. Och nu står det forna F 9, d v s Sävefältet, på tur att gå samma väg. Enligt rykten påstås att Sävefältet kommer att bebyggas med asylboenden... Efterfrågan är stor. Frågan är dock om Swedavia och berörda departement och myndigheter gjort någon utredning huruvida markförhållandet på Säve tål en sådan belastning?? Vore kul att veta!

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-07-10 18:02:23

Jag har åtskilliga gånger påpekat varför detta sker i vårt land.
Kommentaren ovanför signerad Weiron berättar ju faktiskt hela storyn.
Svaret är naturligtvis asylboenden.
Sveriges befolkning växer mycket kraftigt av nyss nämda skäl. Bara i Stockholm kommer det krävas byggnationer till en helt ny stad. Volymen är av inga tidigare skådat slag, Aldrig har detta skett i vår historia.
Min fråga blir därför: varför så många svenskar beklagar det nya Sverige när uppenbarligen 87 procent har röstat fram denna belägenhet?
Förstår man inte orsak och verkan längre?
Blir så trött...

Postat av: simon

Publicerad 2015-07-21 18:16:00

Haha. Ja så klart. Det är invandrarnas fel att flygplatserna stängs, att ingen tänkte på det. De måste ha manipulerat Swedavias ledning till att omvandla säve till Asylboenden...

Vad spelar det för roll vem som ev ska bo i bostäder som ev byggs på Säve? Det är knappast deras fel.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-07-21 21:49:47

Simon, va lite hygglig och läs en gång till vad jag skrev.
Jag skyller ju inte på invandrarna.
Jag skyller på 87 procent av svenskarna som röstat på de sju vänsterpartierna och som sedan klagar på det nya Sverige.
87 procent av svenska folket som verkar ha slutat att tänka självständigt.
Lite tröttsamt att kommentera sånt här. Verkar kört för Sverige.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela