The Battle Of Säve - 14
Affären skulle enligt uppgift egentligen varit klar enligt planerna redan till midsommar, och när man läser Swedavia-dokumentet som publicerades i inlägget The Battle Of Säve - 13 så anar man att en uppgörelse är nära förestående. Jag saxar följande:
Anbudsförfarandet med fler intressenter är avslutat. Swedavia har valt att gå vidare med en av budgivarna för att först försöka enas om en gemensam avsiktsförklaring. Om det lyckas går vi vidare med att förhandla fram ett färdigt överlåtelseavtal med målsättning att genomföra transaktionen vid årsskiftet. Det går ej att lägga upp en klar tidplan för en affärsförhandling, viss risk för försening eller utebliven transaktion finns naturligtvis alltid. Så långt man kan bedöma vad avser inställning till fortsatt drift på flygplatsen, ligger den valda budgivaren nära Swedavias ambitioner. Förutsättningarna för att nå fram till ett färdigt avtal bedöms därmed goda.
Det där med Swedavias ambitioner betyder i klarspråk att permanent stänga möjligheten att Säve ska vara en flygplats som kan ta emot tung flygtrafik och i förlängningen lägga ner den helt och hållet. Detta har man kommunicerat med Näringsdepartementet.
I Swedaviadokumentet utskickat häromdagen uttrycks det att "Andbudsförfarandet med flera intressenter är nu avslutat"! Ursäkta, men i ett anbudsförfarande framgår VAD som säljs! Det finns aktörerer som har anmält sitt intresse sedan Dag 1 och dessa vet fortfarande inte vad som ingår i en eventuell försäljning, eller i ett eventuellt arrende!? Konstigt, för borde inte ett statligt bolag väl hålla sig till de regler som gäller vid anbudsförfarande...?
Man tycker att det måste finnas dokument tillgängliga utifall det handlar om ett anbudsförfarande för försäljning av Göteborg City Airport? Men faktum är att jag har inte fått sett något sådant - vi vet inte VAD som erbjuds, till vilket pris, eller om det ens skall säljas!
Det finns en part som är mer än intresserad - den för ändamålet skapade Säve Flygplatsförening. Detta efter att Swedavia efter frågat en motpart, men efter lanseringen så svarade Swedavia något i stil med "vi återkommer OM det blir aktuellt...".
Det är ju numera välkänt att Nolvik Restaurang & Konferens ville köpa flygplatsen för de 100 miljoner kronor som priset var satt till. När Nolvik lämnade skriftligt bud på denna summan...ja, då höjdes denna plötsligt till 350 miljoner kronor! Man frågar sig om inte detta förfarande måste ju vara olagligt, även i Sverige 2015?!
Vidare skrivs i det av Swedavia utskickade dokumenet: "Så långt man kan bedöma vad avser inställning till fortsatt drift på flygplatsen, ligger den valda budgivaren nära Swedavias ambitioner." Men snälla, Swedavia skall väl för bövlen inte ha åsikter om köparens eventulla ambitioner!
Swedavias förbehåll är i klarspråk att en alternativflygplats för tung flygtrafik i Göteborgsområdet inte ska existera, detta kommer resultera i miljoner extra kilon i ytterligare CO2-utsläpp. Men detta faktum låtsas inte det statliga bolaget om, denna sanning finns inte. Undrar förresten om de informerat Näringsdepartementet? Och som tidigare sagt; I sina uttalanden säger allt som oftast Swedavias representanter att de letar efter "en långsiktig lösning" vad det gäller Säve. Denna långsiktiga lösning är bra enkom för Swedavia, inte för samhället i stort - tvärtom! Alltså, Swedavias defintion av "långsiktig lösning" är tämligen ensidig.
Swedavia - svenskt flygs fiende nummer ett! Hur länge ska vi låta denna cancer få fortsätta sänka FlygSverige? Den måste bekämpas och det omgående...
Läs gärna de tidigare inläggen om Swedavias hantering av Säve flygplats för att få hela bilden: The Battle Of Säve - 1, The Battle Of Säve - 2, The Battle Of Säve - 3, The Battle Of Säve - 4, The Battle Of Säve - 5, The Battle Of Säve - 6, The Battle Of Säve - 7, The Battle Of Säve - 8, The Battle Of Säve - 9, The Battle Of Säve - 10, The Battle Of Säve - 11, The Battle Of Säve - 12 och The Battle Of Säve - 13.