Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Sveriges sista Cessna 402?

Publicerad 2015-07-28 23:00:00 i Propulärkultur,


 
Hittade några bilder jag tagit på - vad jag tror - var den sista/senaste Cessna 402:an som användes i Sverige (I runda slängar har cirka 35 stycken av typen figuerat i landet.). Den översta bilden tog jag i Visby den 7 oktober 1992. Cessna 402B SE-GGU (tillverkningsnummer 402B-0109) ägdes av Avia från sent 1987 fram till våren 1992, då Gotlands Grafiska, KAI-Tryck i Visby AB tog över.

Sommaren 1993 såldes planet till Air Klinten AB, som jag tror var för ändamålet bildat runt ops av flygplanet.

SE-GGU på Bromma den 12 maj 1996.

Just denna Cessna 402B var tillverkad 1971 och hade innan den kom till Sverige burit registreringarna N7859Q och D-IDAL. I januari 1975 registrerades SE-GGU på Johnson Metall AB i Örebro. Ett och ett halvt år senare överfördes ägandet till Örebro Air som alltså sedermera kom att sälja det till Avia 1987. Då hade Örebro Air sedan något år eller två gått upp i Golden Air, men det är en annan historia...

Sugen på att bygga Örebro Airs SE-GGU i skala 1/72? Kolla då här!

Vid pumpen i Visby den 21 augusti 2001.

Har för mig att Air Klinten, eller snarare person bakom företaget, även var involverad i Rederi AB Gotland, i folkmun allt som oftast kallat Gotlandsbolaget. Ska dock inte gå mer in på det, det var en historia som slutade tragiskt.

Den avslutande bilden på SE-GGU är tagen i Nordflyg Services hangar på Kjula den 27 augusti 2004. Lite senare samma år blev maskinen N402MY - amerikanskregistrerad men då baserad i England. Numera verkar den dock ha flyttat vidare och finns i USA.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela