Beech C18S SE-BTS
Apropå blogginlägget om Flygvapenmuseums Beech 18 häromdagen så tog jag fram dessa bilder på en annan svensk maskin av samma typ. N79848 (c/n 8362) tillverkades från början som en militär C-45F med USAAF serial 44-87103 och ses på den övre bilden på London gamla flygplats Croydon 1950.
Mellan den 29 juni 1951 och den 29 januari 1952 var just denna Beech C18S inregistrerad i Sverige som SE-BTS, då ägd av AB Kvällstidningen Expressen i Stockholm. Bilder på kärran som SE-BTS emotages tacksamt.
Följande är ett utdrag från en artikel med rubriken Beech 18 i Sverige skriven av Bengt Andersson och publicerad i SFT 4/2002:
Planet var omålad aluminium med Expressen i rött och registrering i svart. Byggd som C-45F för lätt transport 1945...Såld surplus till Aland Braithwaite, Hotel Plaza-Athenee, Paris, 48-07-15 som NC79848 och konverterad till civil C18S genom montering av en av Beech tillverkad ombyggnadssats 48-08-06. En stor översyn skedde hos Airwork General Tradin Co i England och var klar den 19 augusti 1949. Planet såldes till Rene S McCall, Charlotte, NC i USA den 19 mars 1951 som N79848. Såld till Sverige den 17 maj 1951 och registrerad SE-BTS på AB Kvällstidningen Expressen.
Planet såldes till Schweiz flygvapen som B-8 i januari 1952 och flög registrerad som HB-GAC under 1957. Ägarbyte till O Trottman, Zürich i juli 1972. Renoverad under 1972 och baserad Bern 1974. Överförd till det schweiziska flygmuseet i Dübendorf 1981.
Faktum är att SE-BTS lär ha levererats till Schweiz redan den 12 december 1951. Numera hänger Expressens gamla Beech 18 i taket i flygmuseet i Dübendorf...