Grattis på 80-årsdagen, Douglas DC-3!
DC-3 kom i olika versioner att tillverkas i cirka 16000 exemplar och än idag finns det hundratals som flyger. För fem år sedan listade Air-Britain följande statistik. Det fanns då 164 stycken övergivna exemplar här och var på olika ställen världen över; 219 stycken avställda och potentiellt flygdugliga exemplar, 336 bevarade vid muséer etc och 281 aktivt flygande. Totalt handlade det då om 991 stycken DC-3 (och dessutom 9 stycken DC-2).
Vi kan nog idag revidera denna siffra nedåt, men inte jättemycket. Det borde inte vara en överdrift att påstå att cirka 950 stycken DC-3 finns kvar år 2015.
Frågan är om det finns några andra flygplantyper därute som betytt så mycket genom åren? Och fortfarande dessutom betyder, via sina derivat som till exempel Basler BT-67, men även i sin grundkonfiguration med två stjärnmotorer?
Det finns två Douglas DC-3 i Sverige som flyger tack vare ideella föreningar; Flygande Veteraners SE-CFP "Daisy" och Vallentuna Aviatörförenings N41CQ "Congo Queen". Gör en insats för kulturen - stöd dessa sammanslutningar! Ge bort ett medlemskap i någon av dem som julklapp till exempel. Eller gå med själv..!Frågan är om det finns några andra flygplantyper därute som betytt så mycket genom åren? Och fortfarande dessutom betyder, via sina derivat som till exempel Basler BT-67, men även i sin grundkonfiguration med två stjärnmotorer?
Nedanstående bild visar SE-BAA, Sveriges och ABA:s första DC-3, levererad sommaren 1937. Antagligen landar SE-BAA på Bromma - en flygplats som Swedavia sedan i somras inte längre tillåter DC-3 att starta och landa på. Bromma fyller 80 år i maj 2016, ett firande som kommer att ske utan DC-3 med andra ord...