Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Saffe for sale in Germany

Publicerad 2015-08-25 20:00:00 i Propulärkultur,

Saab 91C Safir SE-CAF. Flygplanet bar denna registrering 1955-57.



Rubriken valdes på grund av ett tidigare blogginlägg, då handlade det om en Safir som var till salu i Schweiz. Ni vet hur det gick sedan med den? Jäpp, den hamnade i Sverige. Vis av den erfarenheten (?) gör vi nu ett nytt försök efter att ha sett en annons som finns reprofotograferad här ovan.

 
Säljaren hävdar att flygplanet en gång ägdes av Lufthansa. Nja, det tror jag inte på. Se själva nedan som kommer ut tabellverket i Safirboken. Maskinen har tidigare burit den svenska registreringen SE-CAF och det som jag ser som det intressanta i kråksången är dess låga gångtid: 2134 timmar. Lite skeptisk till dess status är jag också - har den blivit reparerad sedan den senast kända buklandningen 1976? Att den inte flugit på nästan 40 år kan ju vara en förklaring till den låga gångtiden? Men, men, nu spekulerar jag friskt...

Roter Baron Fliegerclub - är det månne samma sammanslutning som denna?


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela