Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ESMC 150406

Publicerad 2015-04-06 19:47:00 i Hemmafältet, Propulärkultur,

 
För någon timme sedan fick bloggisten besök av Saab 91A Safir SE-BNN, där de tre sista bokstäverna nu kan uttydas "Bååth Niclas Ny". Jupp, så är det - Magnus Lord har sålt sin Safir till Niclas Bååth och idag ferryflögs flygplanet från Eslöv (ESME) till sitt nya hem Skå-Edeby (ESSE) via Eksjö (ESMC). Det var nog för övrigt första gången en A-Safir landade på Ränneslätt, åtminstone mig veterligen.

SE-BNN är för närvarande den ena av endast två stycken Safirer av A-modellen som är i flygande skick. Den andra är den välkända SE-AUR, som även är den äldsta Safiren som fortfarande existerar. SE-BNN har tillverkningsnummer 91130 och rullade ut från Saab i Linköping 1947 (Därför publiceras detta inlägg klockan 19.47. Häpp!).

 
I början av 1951 såldes planet till holländska Rijksluchtvaartschool och blev PH-UEB, hamnade senare i Belgien som OO-HUG och senare OO-MUG. Mellan åren 1986 och -88 var Safiren registrerad i Danmark som OY-DBT och kom därefter att åter hamna i Sverige. 1989 infördes SE-BNN igen på svenskt register och har genom åren ägts av Henrik de Verdier, Lars de Jounge, Håkan Wijkander och sedan 2008 Magnus Lord. Nu tar alltså Niclas Bååth som sagt över - han har sålt sin Tiger Moth SE-CHG "Elsa" vilken snart kommer vandra västerut. Men det kanske vi kan återkomma till så småningom..?

SE-BNN har tidigare varit föremål för två blogginlägg, detta för sju år sedan: Ny look för dubbel-Niklas och Gammal look på dubbel-Niklas.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela