Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 45

Publicerad 2014-09-13 09:39:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
I morgon är det val - vad har egentligen de olika partierna för inställning? Här kommer resultatet av liten en undersökning.

Frågor till alla Stockholmspartier angående Bromma Flygplats
  

Veckan innan valet (8-12 September 2014) ställdes ett antal frågor till alla Stockholmspartier angående Bromma flygplats.

Frågor:

1. I den ursprungliga dispositionsplanen för Bromma flygplats från 2008 som låg till grund för förlängningen av arrendeavtalet mellan Stockholm Stad och Swedavia, så var allmänflyget inkluderat. Efter att arrendeavtalet med Stockholms stad blev klart, valde Swedavia att på eget initiativ ändra planen för flygplatsen i strid mot vad som kommunicerats tidigare. Flygplatsen skulle nu inte längre vara tillgänglig för allmänflyget och det mindre affärsflyget, och näringsidkare som en gång utgjort ett stöd för byggnadsplanerna fick nu se det lätta affärsflyget bli vräkt till förmån för större flygplan i linjetrafik.

Fråga: Hur avser ert parti att efter valet bemöta Swedavias agerande gentemot allmänflyget och det mindre propellerdrivna affärsflyget på Bromma ?


2. Det finns ett antal företagare som bedriver aktiv näringsverksamhet kopplad till allmänflyget som transportmedel. I och med att det lätta allmänflyget blivit vräkt från Bromma, har flera av dessa
näringsidkare fått en minskad efterfrågan på sina tjänster, och en handfull har gått i konkurs.

Fråga: Hur ställer sig ert parti till småföretagande, och då i synnerhet småföretagande kopplat till flygverksamhet med dess kringtjänster? Anser ditt parti att en småföretagares verksamhet samt försörjning, väger lättare än statligt ägda bolags vinstintressen samt konkurrensfördelar för storbolagskoncerner?


3. Flera Villaföreningar i området känner sig lurade och överkörda av Swedavia, då Swedavia i media hänvisar till så kallade samrådsmöten som aldrig ägt rum. Baserat på dessa samrådsmöten anser sig Swedavia ha med sig de boende i området som positivt inställda för alla byggplaner. De flesta Boende i området, samt flertalet villaföreningar som undertecknad pratat med, är inte motståndare till flygplatsen, utan enbart motståndare till en turförtätning med tyngre flygplan.

Fråga: Är ert parti villigt att lyssna på de boende, och agera efter deras önskemål, för att skapa ett Bromma så som det var tänkt i dispositionsplanen från 2008?


Svar från Socialdemokraterna

1. Vi har accepterat arrendeavtalet mellan Swedavia och Stockholms Stad. Vår utgångspunkt är och har varit att så länge Bromma finns ska flygplatsen i allt väsentligt fungera som när avtalet ingicks. Det innebär att plats skapas för såväl för trafikflyget som för det mindre affärsflyget och allmänflyget.

2. Vi är medvetna om och välkomnar att det runt en flygplats skapas många olika typer av jobb i flygskolor, verkstäder, service och flera andra verksamheter. Som vi skrivit i svaret på fråga ett anser vi att flygplatsens funktion i allt väsentligt ska utgå från avtalet. Därmed skapas också förutsättningar för företagande i närområdet.

3. Som kommunpolitiker vill vi föra en levande dialog med alla medborgare också med de som bor runt Bromma. Vi har framfört kritik mot lättnader i regelverk rörande buller, vilket har direkt bäring på turförtätning med tyngre flygplan.

Sarah Heidenborg
Bitr. borgarrådssekreterare Socialdemokraternas kansli Stockholms stadshus


Svar från Moderaterna

1. Till skillnad från oppositionen så är Moderaterna tydliga med att Bromma flygplats behövs för såväl jobben som tillgängligheten. I nuläget handlar det om att säkerställa Bromma framtid, samtidigt som oppositionen driver på för en snabb avveckling av flygplatsen.

2. Jobben är valets viktigaste fråga. Genom fler och växande företag – både små och stora kan vi skapa förutsättningar för fler i arbete. Bromma utgör ett mycket viktigt nav för jobb och företag i hela Sverige. En rapport från Stockholms Handelskammare konstaterar att utan Bromma flygplats så riskeras 24000 jobb i hela Sverige. Brommas utveckling bygger på såväl kapacitet som marktillgång och en långsiktig utveckling måste bygga på möjligheter för både allmän-, affärs- och reguljärflyg.

3. Vi förutsätter att Swedavia följer de regelverk och normer som myndigheter fastställt vad gäller flygplatsen och dess utveckling. Samråd och dialog är centralt för att skapa långsiktighet och minimera konflikter och negativ påverkan.

Katarina Eriksson Lönnbring
Pressekreterare (M) Stockholms Läns Landsting, finansroteln


Svar från Vänsterpartiet

1.Vänsterpartiet vill lägga ned Bromma flygplats. Flygtrafiken på Bromma är ett av Stockholms största miljöproblem. Dessutom sker det i ett område som redan är hårt ansträngt av trafikleder.

2. Vi anser att det finns ett nationellt behov av strategiska större flygplatser runt om i landet som ska ingå i ett nationellt nät tillsammans med övrig infrastruktur. Men de övriga flygplatserna kan vi dock inte se som nationellt strategiska, även om de lokalt och regionalt kan fylla en viktig funktion. Därför är alla övriga flygplatser i huvudsak en fråga för kommuner eller regioner. Om det för samhällsskyddet skulle behövas statliga åtgärder för allmänflyget för t.ex. skogsbrandsbevakning är vi beredda att diskutera det. Detta med utgångspunkten att stärka samhällsnyttan som allmänflyget tillgodoser.

3. Se vårt svar på fråga 1.

Peter Ekelund
Politisk sekreterare, MJU och TU Vänsterpartiet, Sveriges Riksdag


Svar från Centerpartiet

1.Vi satt inte i majoriteten som godkände avtalet med Swedavia. Om ni anser att de har brutit någon del av detta avtal i förhållande till er så är det nog bättre att ni hör av er till dem.

2. Centerpartiet gillar småföretag och arbetar för att det ska bli lättare att vara företagare. Vi tycker inte om illojal konkurrens eller att statliga bolag slår ut mindre aktörer på den fria marknaden.

3. Centerpartiet har inte för avsikt att riva upp det nu gällande avtalet som sträcker sig till år 2038.

Albin Ring
Borgarrådssekreterare vid stadsmiljöroteln Stockholm


Svar från Sverigedemokraterna

Sverigedemokraterna har uppmärksammat frågan om allmänflygets situation i Stockholmsområdet. Under senare tid har vi bland annat sett hur man sommaren 2012 avvecklade Barkaby flygfält. Lätt allmänflyg försvann från Bromma den 31 december 2012 med hänvisning brist på flygplatskapacitet Därmed saknar bland andra flygklubbar hemvist. Behovet av tillgång till ett eller två flygfält för även icke-kommersiellt allmänflyg i Stockholmsområdet är tydligt. Sverigedemokraterna vill hjälpa till här. Att återvända till Bromma ligger i korten. Frågor kring Bromma är emellertid komplexa - inte minst därför att både stat och kommun är två tydliga aktörer här. Jag kan bara tala för SD Stockholms stad och län.

Besked om mer exakt vad, hur och var som ska göras behöver nog anstå till dess att vi har tagit våra platser i Stadshus och Landstingshus efter valet den 14 september - och då mer i detalj har möjlighet att sätta oss in i olika förutsättningar. Vad vi kan säga är att SD kommer att verka för att avtalet som tillåter flygverksamhet på Bromma fram tom 31 dec 2038 hålls. Vår grundinställning är att när vi nu vill hålla Bromma öppen måste vi också låta flygplatsen få utvecklas - tex vad avser terminalutbyggnad. Dina frågor ligger emellertid ett ytterligare steg ner, dvs vilken sorts flygverksamhet som ska få finnas på Bromma. Även måste jag få be om respit till efter valet. Jag begränsar mig till att klargöra att Sverigedemokraterna bejakar en samhällsutveckling som medför ett ökat resande och en ökande transportverksamhet. Vill människan färdas och transportera gods ska hon få göra det. Spontant känns det vidare som mer naturligt att tyngre flyg "utlokaliseras" till tex Västerås eller Skavsta än att lokalt lätt allmänflyg gör det.

Rickard Wall
Trafikpolitisk talesperson för SD Stockholms stad och SD Stockholms län


Svar från Miljöpartiet 

1. Miljöpartiet anser att Bromma flygplats ska stänga och att det är en lämplig plats för att bygga bostäder på. Vi vill att flygtrafiken flyttar till Arlanda. Vi vill även att KSL på nytt utreder en lokalisering för allmänflyget. Tidigare utredningar har haft krav på en rullbana på minst 1200 meter som utgångspunkt, men en rullbana på minst 800 meter är tillräckligt. Med detta som utgångspunkt kan frågan om allmänflyget förhoppningsvis få en lösning.

2. Småföretagen är mycket viktiga för Stockholm. Företag ska behandlas lika. När det gäller förutsättningar för allmänflyg vill vi att KSL på nytt utreder en lokalisering för allmänflyget, se ovan.

3. Miljöpartiet vill lägga ner Bromma flygplats och bygga bostäder på platsen. Många boende i närområdet vill även att flygplatsen stängs. Det är mycket viktigt med en nära boendedialog med boende runt flygplatser för att kunna bebygga området med bostäder på ett bra sätt för Stockholms utveckling och boende i närområdet. 

Thomas Karlsson
borgarrådssekreterare Miljöpartiet de grönas partikansli


Svar från Kristdemokraterna

1. Vi har förstått att stora delar av affärs- och allmänflyget tidigare varit placerade på flygplatsens norra sida och att detta område har behövt frigöras för att göra det möjligt att utveckla flygplatsen. Även tvärbanans dragning och behovet av anpassning till Transportstyrelsens krav har varit viktiga i sammanhanget. Vi har fått informationen att mindre flygplan av olika slag - allmänflyget –även framöver kommer att ha möjligheter att starta och landa på Bromma Stockholm Airport, men att möjligheten i nuläget till markarrenden inne på flygplatsen anses begränsat. Kristdemokraterna har i dagsläget inte tagit ställning till ett eventuellt bemötande av Swedavia efter valet.

2. Kristdemokraternas vallöfte till alla småföretagare är att arbeta för en konkurrenskraftig beskattning, minskat regelkrångel och sänkta avgifter för företagen. Nedan följer några konkreta förslag som vi kommer att arbeta för:

- Kristdemokraterna vill se över de nuvarande 3:12-reglerna för en enklare beskattning av fåmansbolag. Dessa måste förenklas avsevärt till exempel genom en regel om omvänd proportionalitet mellan å ena sidan delägarnas bruttovinst i förhållande till lönesumman för övriga anställda och löneuttagskravet å den andra. En enkel princip, men det krävs en noggrant analyserad och långsiktigt hållbar reformering.

- Kristdemokraterna vill stärka det juridiska skyddet för småföretagare, genom att t ex försvåra identitetsförfalskningar som används för bolagsplundring eller bolagskapning. Vi vill införa obligatorisk legitimationskontroll vid ändring av person- eller företagsuppgifter hos Skatte- och Bolagsverket. Vi vill också kriminalisera identitetsstöld så att även handlingen att stjäla någons identitet är straffbar. Vi vill också förbättra företagarens ställning vid skattetvister eller skatteskulder i samband med konkurs eller rättstvister.

- Vi vill också ändra på skattereglerna när ett företag överlåts inom familjen. I dag kan skatten bli dubbelt så hög än för den som säljer företaget till en extern part. Det finns också hinder för generationsväxlingar genom regeln på en karenstid på fem år vid försäljning av fåmansbolag. Det är skadligt att många därför lägger sitt bolag vilande i fem år för att få en gynnsam beskattning. Karensregler som hindrar ägarskiften till närstående behöver förändras. Den enskilt viktigaste frågar anser vi vara att kraftigt minska sjuklöneansvaret. Vi vill sänka sjuklönekostnaderna genom ett förbättrat och förenklat högkostnadsskydd för att minska riskerna med att anställa och förbättra villkoren inte minst för de små företagen.

3. Kristdemokraterna är positivt inställda till Bromma flygplats, som vi anser är ett viktigt komplement till Arlanda, inte minst för affärsresenärerna. Kristdemokraterna anser att Stockholm behöver en citynära flygplats och vill därmed att Bromma flygplats är kvar. En nedläggning av Bromma flygplats skulle hota många jobb och vara negativ för Stockholms och Sveriges konkurrenskraft och ekonomi. Det finns gränsvärden för flygplansbuller och vilka bullernivåer som är acceptabla och dessa ska självfallet följas, något som miljö- och hälsoskyddsnämnden ska garantera genom regelbundna mätningar. Bromma flygplats är en regional och nationell fråga snarare än en stadsdelsfråga. Kristdemokraterna är alltid beredda att lyssna till samtliga parter i alla viktiga politiska frågor. 

Mejke Runström
Politisk sekreterare Kristdemokraterna Stockholms stadshus


Svar från Feministisk Initiativ

Vi befinner oss i slutspurt på valrörelsen och trots att vi gärna vill svara på era frågor om vår politik så hinner våra kandidater inte riktigt med allt just nu. Vi arbetar alla ideellt med att stå på gator och torg, dela foldrar, åka ut i skolor, prata med folk i valstugan och inte minst fylla på alla vallokaler med valsedlar. Vi har inga anställda och inte riktigt samma förutsättningar som övriga partier, än. Jag hoppas att ni har förståelse för detta. Men som tur var finns mycket om vår politik och våra åsikter i många Stockholms-relaterade frågor att läsa på nätet. För att få mer info om vad vi tycker kan du läsa våra politikdokument på www.fistorstockholm.se eller läsa texter om specifika lokalpolitiska frågor från våra kandidater på www.denrosastaden.se. Kom också gärna och träffa oss i valstugan på Segels torg!

Kajsa
kandidatsamordnare, Fi Storstockholm


Svar från Folkpartiet

1. Affärsflyget på Bromma konkurrerar på lika och affärsmässiga villkor. Folkpartiet anser att Stockholms stad inte kan gynna enskilda aktörer. Avseende allmänflyget finns flera andra möjligheter utöver Bromma flygplats, bland annat Mellingeholms flygfält och Skå-Edeby.

2. Folkpartiet har en mängd förslag för att gynna småföretagandet. Vi vill fortsätta att minska regelkrånglet, införa ett riskkapitalavdrag för den som investerar i nya företag och ett särskilt avdrag för investeringar i forskning och utveckling. Även bolagsskatten och arbetsgivaravgifterna bör sänkas ytterligare. Fåmansbolagsreglerna (3:12-reglerna) ska ersättas med schablonregler. När det gäller flyget på Bromma anser vi att Stockholms stad ska agera konkurrensneutralt.

3. Det är angeläget att Swedavia för en god dialog med både de boende nära flygplatsen och med Stockholms stad när det gäller flygplatsens upprustning och utveckling.

Erica Närlinge
Folkpartiets valcenter


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-09-14 12:52:44

Och tar man blåsippans väg så kanske det blir många sköna slantar över till både flygfält och infrastruktur. Tänk på det idag när ni röstar.

Postat av: Stellan

Publicerad 2014-09-15 10:03:19

Ja eller varför inte dra in skolmaten, lägg ned åldringsvågen, sluta underhålla vägarna i Sölvesborg? Det är säkert ett alternativ som Herr Anonym kanske också gillar.

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-09-15 22:20:59

Hej Stellan.

Jag förstår inte riktigt ditt svar.

Varför skulle jag tycka om att man stänger livsviktiga samhällsfunktioner i Sölvesborg?

Jag hävdar ju motsatsen.

Det vi sett hitils av sju i riksdagen, sittandes partier har gjort Sverige bedrövligt.

Det åttonde partiet är såvitt jag förstår det enda parti som kan finansiera en riktig välfärd.

Orsaken att de kan göra så är lika logisk som principen om lyftkraft och luftmotstånd.

Det handlar om prioriteringar. Förståss.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela