The Battle Of Bromma - 47
Oups, nu satte man automatkaffet i vrångstrupen i hela Swedavias ledningsgrupp. Budet om att man i Stockholms stadshus nu har en majoritet FÖR en avveckling av Bromma flygplats i förtid och avser dessutom göra detta, måste kännas..eh, "obekvämt". Som tidpunkt för nedläggning har år 2022 nämts, avtalet räcker annars till 2038.
Budskapet har föranlett en hel del avtryck i media, här är några nedslag. Bara rurikerna säger rätt mycket...
Dagens Nyheter - Majoriteten vill stänga Bromma, Kritiken växer mot stängning av Bromma flygplats, Löfven: Vi vet ännu inte vad som händer med Bromma, Viktor Barth-Kron: Bromma är en tydlig seger för MP och Swedavia: Stockholm kan få Europas lägsta flygkapacitet.
Svenska Dagbladet - Planen: Bromma flygplats läggs ned senast 2022, Elmsäter-Svärd: ”Trodde aldrig de skulle sjunka så lågt”, Många hinder innan Bromma kan stängas, Wallenberg: Kan bli ett dråpslag för företagen, Kritik mot nedläggning av Bromma och Bromma kan bli valfråga igen 2018.
Dagens Industri - Stefan Löfven om det spruckna löftet, Svart flygprognos utan Bromma, Elmsäter-Svärd om Bromma: "Raka käftsmällar", Infrastrukturministern: Inga beslut stänga Bromma och Wallenberg rasar mot Löfvén.
Se här för SVTs bevakning av frågan idag.
Det är Swedavias eget fel att det har blivit så här, det vet ni som följt bloggen och Brommakampanjen det senaste året. Det statliga bolaget läser 2007-års Brommaavtal som fan läser Bibeln, hade man följt avtalet som det var tänkt hade detta inte blivit en valfråga. Swedavia har inte skött Bromma, snarare så vittnar allt det som nu rullas upp att flygplatsbolaget är ett enda stort systemfel och detta borde också nu få konsekvenser i dess ledning.
Det är inte för inte som man gång på gång kunnat notera att Swedavia ÄR svenskt flygs fiende nummer 1! Tycker du som jag? Skriv då på protestlistan Rädda Bromma Flygplats från storflygplatsplaner! Det handlar inte om att lägga ner, det handlar om att göra om och göra rätt!
Uppdaterat 141016 kl 13.00
Från en artikel i Svenska Dagbladet där man intervjuat Bengt Grafström, ägare av Grafair:
Statliga flygplatsbolaget Swedavia har tvingat många mindre affärsflygsföretag att flytta som en del i en stor plan för att bygga ut flygplatsen. Nu lär ju Swedavia inte fortsätta satsa om flygplatsen ska läggas ned. Alltså var det onödigt att riva alla hangarer och istället kommer det bara att stå tom mark och gapa. Det är faktiskt skandal hur Bromma har hanteras, särskilt som man redan lagt ned både Tullinge och Barkaby, säger Bengt Grafström
Som sagt; det är Swedavialedningens strategi för Bromma som är hela problemet och roten till nerläggningshotet!