Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 47

Publicerad 2014-10-15 20:20:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,



Oups, nu satte man automatkaffet i vrångstrupen i hela Swedavias ledningsgrupp. Budet om att man i Stockholms stadshus nu har en majoritet FÖR en avveckling av Bromma flygplats i förtid och avser dessutom göra detta, måste kännas..eh, "obekvämt". Som tidpunkt för nedläggning har år 2022 nämts, avtalet räcker annars till 2038.

Budskapet har föranlett en hel del avtryck i media, här är några nedslag. Bara rurikerna säger rätt mycket...

Dagens Nyheter - Majoriteten vill stänga Bromma, Kritiken växer mot stängning av Bromma flygplats, Löfven: Vi vet ännu inte vad som händer med BrommaViktor Barth-Kron: Bromma är en tydlig seger för MP och Swedavia: Stockholm kan få Europas lägsta flygkapacitet.

Svenska Dagbladet - Planen: Bromma flygplats läggs ned senast 2022, Elmsäter-Svärd: ”Trodde aldrig de skulle sjunka så lågt”, Många hinder innan Bromma kan stängas, Wallenberg: Kan bli ett dråpslag för företagen, Kritik mot nedläggning av Bromma och Bromma kan bli valfråga igen 2018.

Dagens Industri - Stefan Löfven om det spruckna löftet, Svart flygprognos utan Bromma, Elmsäter-Svärd om Bromma: "Raka käftsmällar", Infrastrukturministern: Inga beslut stänga Bromma och Wallenberg rasar mot Löfvén.

Se här för SVTs bevakning av frågan idag.

Det är Swedavias eget fel att det har blivit så här, det vet ni som följt bloggen och Brommakampanjen det senaste året. Det statliga bolaget läser 2007-års Brommaavtal som fan läser Bibeln, hade man följt avtalet som det var tänkt hade detta inte blivit en valfråga. Swedavia har inte skött Bromma, snarare så vittnar allt det som nu rullas upp att flygplatsbolaget är ett enda stort systemfel och detta borde också nu få konsekvenser i dess ledning.

Det är inte för inte som man gång på gång kunnat notera att Swedavia ÄR svenskt flygs fiende nummer 1! Tycker du som jag? Skriv då på protestlistan Rädda Bromma Flygplats från storflygplatsplaner! Det handlar inte om att lägga ner, det handlar om att göra om och göra rätt!


Uppdaterat 141016 kl 13.00

Från en artikel i Svenska Dagbladet där man intervjuat Bengt Grafström, ägare av Grafair:

Statliga flygplatsbolaget Swedavia har tvingat många mindre affärsflygsföretag att flytta som en del i en stor plan för att bygga ut flygplatsen. Nu lär ju Swedavia inte fortsätta satsa om flygplatsen ska läggas ned. Alltså var det onödigt att riva alla hangarer och istället kommer det bara att stå tom mark och gapa. Det är faktiskt skandal hur Bromma har hanteras, särskilt som man redan lagt ned både Tullinge och Barkaby, säger Bengt Grafström

Som sagt; det är Swedavialedningens strategi för Bromma som är hela problemet och roten till nerläggningshotet!

 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Marcus

Publicerad 2014-10-15 21:31:55

Man kan tycka mycket om Swedavia och deras hantering av Bromma flygplats. Men den majoritet som nu vill lägga ner struntar i detta, de vill lägga ned av ideologiska skäl, och har velat det sedan länge.

Tack för en bra blogg

Svar: Tack själv! :)
Ja, och vi ska helt klart för oss att Swedavia genom sitt agerande har spelat denna "majoritet" rätt i händerna. Det är så man ska se på Swedavia, som ÄR roten till problemet. Det har aldrig varit någon hemlighet att MP vill lägga ner Bromma, det har de haft i sitt valmanifest genom många val. Varför blev frågan så viktig just vid 2014-års val?
Lazerjesus

Postat av: bloggare på icedaniel.se

Publicerad 2014-10-15 21:51:44

Fel att stänga Bromma.

Postat av: S. Kålrot

Publicerad 2014-10-15 22:10:14

Sveriges fall mot avgrunden har fått sitt godkännande av folket. 87% av de som röstade för att vara exakt. Vi andra (dvs 13%) som fortfarande förstår orsak och verkan kan bara beklaga att framgångssagan om Sverige nu sjunger på sista refrängen.

Postat av: Stellan

Publicerad 2014-10-16 08:20:49

Herr Kålrot, spännande brun matematik. Vi, de felande 87 procenten, tycker dock att det är bättre med ord än med järnrörslogik. Besökte Sachsenhausen i veckan som gick,är det åt det hållet du strävar?

Ledsen Lae, men jag kunde inte låta Herr Kålrots inlägg passera utan vidare.

Postat av: F

Publicerad 2014-10-16 08:32:12

Till S. Kålrot och Stellan - håll god ton och relevans i kommentaren i förhållande till inlägget.

Postat av: Fredde

Publicerad 2014-10-16 08:50:02

Att lägga ner Bromma påverkar nog Stockholm i mindre grad än det påverkar resten av landet. Trots allt är det så att det enda praktiska sättet att ta sig till Stockholm från många platser är att flyga till just Bromma.

Det sker på många områden, inte minst medialt, en koncentration till Stockholmsområdet och det verkar finnas mindre och mindre förståelse i det området för resten av landets behov. Eller så vill man helt enkelt inte att folk skall kunna ta sig till Sthlm, om de inte åker tåg så klart. Frågan är vilken miljöpåverkan en utbyggnaden av järnvägen till att kunna hantera denna typ av resor skulle få.

Någon kilometer bana på ett antal ställen i landet att jämföra med hur många mil järnväg som behövs? Som ändå inte går att trafikera för att det inte lönar sig.

Postat av: F

Publicerad 2014-10-16 10:17:16

Följande kommentar postades idag 09.46 i ankytning till en artikel i DI med rubriken "Wallenberg rasar mot Löfvén"; http://www.di.se/artiklar/2014/10/15/wallenberg-rasar-mot-lofven/


Swedavia, moderaternas Edward Riedl, Catharina Elmsäter-Svärd, Sten Nordin, Ulla Hamilton och Wallenberg m.fl, känner väl till alla felaktigheter, tveksamheter och turer bakom Brommas 3C-uppgradering till en storflygplats. Alla har fått chansen att göra något åt situationen men valde aktivt att avstå en kompromiss som respekterat alla intressenters behov. Det är deras eget agerande som stänger flygplatsen. Deras iver och maktfullkomlighet lät kasta ut allt lätt affärs- och allmänflyg. Dem retade upp ett stort antal företagare som hade eget flygplan, eller nyttjade s.k. flygplanspooler eller på annat sätt behövde flygplatsen för sitt transportbehov. Allt till förmån för en enda aktör, Braathens/Malmö Aviation, samt för att tillfredsställa nyblivna Swedaviadirektörer, konverterade byråkrater från tidigare Luftfartsverket, att leka näringsliv.

Dem var fullständigt tondöva inför att Bromma flygplats betydde så mycket för väldigt många företagare. Flygplatsen knöt ihop småföretagarnas verksamhet med alla delar av Sverige.

Allt detta fick det att rinna över för alla dessa företagare. Ett organiserat arbete för att stoppa Swedavias planer påbörjades.

Swedavia påhejade av moderaterna och Wallenberg har fört väldigt många bakom gardin med deras egen verklighetsuppfattning. Det har nu visat sig att etablissemanget gjorde en total felbedömning i vad alla dessa drabbade företagare tillsammans med närboende i ett unikt opinionsarbete skulle lyckas åstadkomma för att stoppa denna ensidiga och felaktiga favorisering av Braathens/Malmö Aviation.

Ibland måste saker gå ordentligt sönder innan det kan lagas. Och denna historia är förhoppningsvis ett paradexempel.

Nu är det därför hög tid att göra om och göra rätt. Det är dags att föra samtal hur bäst kompromissa för att Bromma flygplats ska få vara det som avsågs vid avtalsförlängningen till 2038. Det är dags att lägga prestigen åt sidan och sluta att ensidigt ta in Swedavias felaktiga verklighetsbeskrivning.

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2014-10-16 16:47:30

BRA analys!
Som jag skrev till Bromma Flygplats äppelhurtiga FB-sida, som mest handlar om räkmackor och färgen på gardinerna: "Försök att leka storflygplats kan ta en ände med förskräckelse", vilket verkar besannas nu...
För övrigt kan jag bara upprepa: Rätt plan på rätt (flyg-)plats!
Propeller (och småjet) på Bromma, passagerarjet på Arlanda!

Postat av: S. Kålrot

Publicerad 2014-10-16 22:01:04

Hej Stellan. Givetvis ska man hålla en god ton som anstår normala människor. Din kommentar var dock väldigt fånig faktiskt (det kan du väl hålla med om). I vårt land får man bara tycka på ett sätt, allt annat är fel tydligen. Tror tom NewYork Times skrivit om det underliga debattklimatet i Sverige.
Men men...
Vi får hålla oss till flygning istället. Tack och lov så finns världens bästa flygblogg, nämligen Lae

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-10-16 22:24:35

Helikopterpiloten och företagaren Mikael Styrman skriver om Bromma på hans blogg.

http://mikaelstyrman.blogspot.se/2014/10/ramaskri-om-bromma.html

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela