Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

MFI-9B SE-EFR - 5

Publicerad 2014-10-11 11:30:00 i MFI,


Igår passade jag att titta in på Eslövsfältet (ESME) när jag passerade på väg söderut. Kollade in Fredrik Pehrsons MFI-9B SE-EFR som jag bloggat om några gånger....och fler inlägg lär det nog bli...

Hursom helst nämnde Fredrik att maskinen är tillverkad 1964, med andra ord 50 år gammal och detta faktum borde ju högtidlighållas på något lämpligt vis. Men när "föddes" SE-EFR? Tja, för att få fram datum för första flygning får man nog leta i dokument hos transportstyrelsen och/eller riksarkivet, så det återstår att utröna. Men döm om min förvåning när jag kollade upp första registreringsdatum: 64-10-10!

Häpp! Och gårdagens datum var...? Så det kan slumpa sig! Och där stod vi...  Och som lite grädde på moset var det ju även på dagen 56 år sedan som BA-7 - föregångaren till MFI-9 - flög för första gången. Häpp igen!


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela