Fyra av dessa bilder är tagna idag på "Kjula flygplankyrkogård" utanför Eskilstuna av Krister Karlsmoen. Resterande två bilder tog han den 6 september. Ett rätt ansenligt antal
Piper PA-38 Tomahawk,
PA-28 Cherokee,
PA-31 Navajo och
PA-34 Seneca med varierande teknisk status...
Så här går det ifall flygskolans basering inte ligger i närheten "av stan" (läs i det här fallet; Stockholm) och den tänkta kundkretsen...
Det som syns på bilderna är flygplan som tidigare tillhörde Lidair, vilket gick i konkurs i slutet av 2011.
Firman flyttade till Eskilstuna/Kjula (ESSU) från Bromma (ESSB) några år tidigare, mer eller mindre ofrivilligt (?). Idag är allt allmänflyg som bekant
utkastat från Bromma.
När Lidair-konkursen var avslutad för något år sedan åkte flygplanen ut ur hangaren på Kjula. Och nu står de här, vintern runt hörnet, kanske inte med de bästa förutsättningarna.
Flygplanen här är till salu/uthyrning och några andra exemplar har fått förnyat liv i lufthavet och sålts vidare. Undrar hur det dock ska gå med dessa maskiner?
Denna Piper Navajo Cheiftain, SE-KGH, har jag berättat om för inte så länge sedan i
detta inlägget. Kolla till exempel
här för bilder med mera när SE-KGH användes av Lidair i taxiflygverksamhet.
Se gärna de tidigare inläggen
En kvaddad yxa och ett Bromma i omvandling och
ASA-Flyg - AB Stockholms Aero för lite mer om Lidair.