Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 49

Publicerad 2014-11-20 09:39:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Många kanske undrar hur uppgörelsen angående Bromma flygplats mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ ser ut. Jag har därför i sin helhet saxat ut denna och texten finns att läsa längst ner i detta inlägg.

Förra veckan svarade statsministern och andra ansvariga in den nya regeringen på frågor i riksdagen rörande Bromma flygplats framtid. De som frågade ville veta var Socialdemokraterna numera stod i frågan. Tidigare har ju det varit klart uttalat att man inte vill lägga ner. Något som regeringspartnern Miljöpartiet däremot gör.

Svaren var tillsynes rätt undfallande - det lämnades inga klara besked. Det hävdades istället att man skulle avvakta vad den nytillsatte förhandlingsmannen skulle komma fram till. 

Men låt oss anta att denne förhandlingsman i sin utredning kommer fram till att Sverige och Stockholm inte kan vara utan Bromma flygplats. Det är inte helt otänkbart, även om infallsvinkeln först kan kännas långt borta när man läser vad som står här längst ner. Vidare kommer man då också med största sannolikhet även granska hur Swedavia egentligen följer 2007-års avtal. Det, mina vänner, kommer bli mycket intressant att se vad som framkommer där!  Diskrepansen är ju uppenbar.

Om man då lägger om perspektivet en aning: När en aktör som Stockholms Handelskammare högljutt för en enkelspårig kampanj Rädda Bromma, handlar det om en rejält utbyggd storflygplats - inte den flygplats som man avsågs drivas och utvecklas enligt avtalet från 2007. Detta vet de om...och det skrämmer antagligen många pådrivande krafter i bakgrunden. Bland annat de som orkestrerat denna stora förändring av flygplatsens profil. Vilka de är kan vi fundera lite över...

Så därför tar vi det en gång till: Det är viktigt att förstå att det är frågan om samma pådrivande krafter som vill göra sig av med allmänflyget på Bromma, som nu vill få oss att fokusera på att det "är miljöpartiet som vill stänga flygplatsen". Just det budskapet ska vi inte gå på. Nej, istället ska vi fokusera på storflygplatsplanerna - det som är roten till hela problematiken, inget annat!


Fråga gärna den politiker som enträget säger att han/hon/hen vill "slå vakt om Bromma Flygplats"; menar du Bromma Flygplats eller den utbyggda storflygplatsen? Det är nämligen två helt olika saker.

Behåll Bromma som den flygplats det var tänkt från början!

 



Följande är Bilaga 2 som saxat från detta dokumentet.

Överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ om Bromma flygplats

En långsiktig lösning för bostadsbyggande, minskad miljöpåverkan och infrastruktur för Stockholm. För att Stockholm ska kunna fortsätta växa behöver staden både mark för att skapa nya bostadsområden och fungerande infrastruktur.

Bromma flygplats ska avvecklas till förmån för en lösning som långsiktigt garanterar både tillräcklig flygkapacitet och mark för bostadsbyggande. Den tillträdande regeringen har beslutat tillsätta en förhandlingsperson som ska underlätta omställningen av citynära flygplatser för ökat bostadsbyggande. Stockholms stad ska verka för att denna förhandlingsperson kan arbeta skyndsamt och inleder sitt arbete våren 2015 och senast under oktober månad 2016 kan redovisa sitt förslag.
 
Givet att förhandlingarna visar att Bromma flygplats kan avvecklas utan att förutsättningarna för jobb och utveckling i regionen försämras ska staden verka för att området där Bromma flygplats idag ligger ställs om till stadsutvecklingsområde med bostäder senast 2022.
 
Detta väl medvetna om att svårigheter i samband med flytt av stora infrastrukturanläggningar kan vara betydande och att tidplanen kan behöva anpassas. Vi tror ändå detta är en viktig del av utvecklingen av Stockholm.
 
För att långsiktigt underlätta arbetet med stadsutvecklingsområdet på nuvarande Bromma flygplats ska följande åtgärder vidtas så snart det är möjligt:

Bromma flygplats uppgradering avbryts. Bromma flygplats uppgraderades i december 2013 till en 3C-flygplats, vilken innebär att flygplatsen får ta emot större och tyngre flygplan. En sådan uppgradering begränsar bostadsbyggnationen i delar av staden. Uppgraderingen har inte vunnit laga kraft eftersom den är överklagad. Eftersom Bromma flygplats inte längre ska tillåtas utöka flygtrafiken ska uppgraderingen avbrytas och flygplatsen kvarstå som 2C.
Ansvar: Regeringen/departement (Transportstyrelsen)

Bullerförordningens undantag för Stockholm tas bort. Socialdepartementet har skickat ut remiss på förordning om riktvärden för trafikbuller. Staden motsätter sig att maxbullernivåerna för flyg undantas för Stockholm. Regeringen ska därmed inte undanta Stockholm maxbullernivåerna för flygbuller och regeringen ska inte besluta enligt den förordning som är utsänt på remiss.
Ansvar: Regeringen/Socialdepartementet

Successiv överflyttning av trafiken till andra flygplatser påbörjas. Bromma flygplats utgör idag ett hinder för Stockholms utveckling och försvårar för ett ökat bostadsbyggande. En successiv överflyttning av trafiken från Bromma flygplats till Arlanda och Skavsta ska påbörjas. Swedavia äger både Bromma flygplats och Arlanda och har möjlighet att fördelatrafiken mellan flygplatserna. När Ostlänken har byggts år 2026 förbättras möjligheterna att förlägga trafik till Skavsta.
Ansvar: Regeringen/Swedavia
 
Inga investeringar görs. Swedavia ska avbryta planer på investeringar i terminalanläggningar och övrig flygplatsverksamheten på Bromma flygplats. Det är intesamhällsekonomiskt eller företagsekonomiskt motiverat att investera i en flygplats som inte har en framtid. Investeringsmedel förs över till Arlanda. Säkerhetsrelaterat underhåll för 2C-flygplats kan vid behov genomföras.
Ansvar: Regeringen/Swedavia

Projektgrupp för planering av Brommas bebyggande tillsätts. Stockholms stad ska ge stadsbyggnadskontoret i uppdrag att förbereda planeringen för en framtida bostadsexploatering på nuvarande Bromma flygplats. Övergripande frågor för områdets stadsutveckling, trafik och kopplingar till omkring liggande bebyggelse påbörjas. Tidplan, organisation och behovet av resurser inom stadens förvaltningar för projektet ska översiktligt bedömas.
Ansvar: Stadsbyggnadskontoret och Trafikkontoret, Stockholms stad

Kartläggning av miljögifter i marken påbörjas. En kartläggning av miljögifter/förorenad mark ska påbörjas. Enligt avtalet mellan Stockholms stad och Luftfartsverket 2007 ansvarar Swedavia för detta. Miljöförvaltningen ska medverka till denna kartläggning.
Ansvar: Swedavia och Miljöförvaltningen, Stockholms stad

Mäta flygbuller. Miljöförvaltningen ska återuppta att mäta flygbuller till och från Bromma flygplats. Miljöförvaltningen gjorde detta fram till 2006, men det görs idag av Swedavia.
Ansvar: Miljöförvaltningen, Stockholms stad

Påverkade startpm och detaljplaner uppgraderas. Påverkade startpm och detaljplaner ska granskas för att vid behov kunna anpassas till en utveckling utan Bromma flygplats. Planer som är motstridiga till en ny markanvändning för stadsutveckling ska kunna avbrytas.
Ansvar: Stadsbyggnadskontoret, Stockholms stad

Markförsäljning. Staden ska som del av omvandlingen av Bromma, efter en inledande planering av området, och som en del av en långsiktig exploatering pröva om det är lämpligt att sälja del av mark på Bromma flygplats till bostadsaktörer.
Ansvar: Exploateringskontoret

Start- och passageraravgifter ska höjas. För att styra trafik bort från citynära lägen ska avgifterna skärpas på Bromma Flygplats.
Ansvar: Regeringen/Swedavia


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Eric

Publicerad 2014-11-20 10:14:06

S, MP, V och C var starkt mot 2007 års avtal. För en hållbar flygplats på Bromma behöver man gå tillbaks till 2001 innan Malmö Aviations ökning med stora jet.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela