Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Touch-roll-touch-and-go med Starfighter

Publicerad 2014-06-11 08:50:00 i Film och TV, Kalla kriget,



Ovanstående klipp kommer ur ett avsnitt från TV-serien Chevaliers du Ciel - Les Aventures de Tanguy et Laverdure, vilken åtskilliga gånger har varit uppe på bloggtapeten. Det tål att ses några gånger...och man får se denna våghalsiga manövern ett par gånger i filmsekvensen dessutom. Frågan är om det är speciellt hälsosamt? Svaret är nej. Det gick också fullständigt åt skogen under en annan upptagning under inspelningen: Den belgiske piloten François "Susse" Jacobs omkom när han kraschade Starfighter FX-87. Detta skedde den 2 september 1968 på flygbasen Beauvechain.

"Susse" Jacobs var inte först ut med manövern med en Lockheed F-104 Starfighter, den hade ett par år tidigare visats upp av en annan belgisk pilot, Bill Ongena. Mer Starfighter på bloggen finns i inlägget The Vikings of the Bundesmarine.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2014-06-11 11:40:44

Hur hög landningshastighet hade den med de korta och tunna vingarna? Vingbelastningen må ju varit enorm...

Svar: Henry, saxat från http://www.airplanedriver.net/study/f104.htm
Landing

Landing distance of the F-104, like any other aircraft, depends on weight , elevation, and temperature. At sea level & 15 deg C, total distance from 50 feet to stop is about 5,000 feet. Ground roll is about 2,500 feet. This is providing all systems are operative. Increase total distance by 50% if using manual brakes. Add about 2,000 feet for landing with Takeoff Flaps and no Drag Chute. Climb rate in landing configuration at Mil power is 2,500 to 3,000 feet per minute.

Over fly runway at 1500 ft AGL, 325 kts and flaps "Takeoff"

Gear Down - below 260 kts

Flaps "Land" - 210 to 240 kts

Note: Keep your hand on the flap lever until proper flap extension and Boundary Layer Control system operation is verified. If significant unwanted roll is encountered, return flaps to their last position immediately

Maintain 200 kts during turn to final

Fly final approach at 170 kts + 5 kts per 1,000 lbs fuel over 1,000 lbs.

Note: Do not reduce power to less than 82% until touchdown, as the stall speed will increase due to the loss of air to the "BLC". Unwanted roll will also result as the engine decelerates unless you are on the ground.

Touchdown 150 kts minimum

Throttle - Idle

Nosewheel on ground

Nosewheel Steering - Engaged

Drag Chute - Deploy

Brakes - as required
Lazerjesus

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-06-11 21:39:48

Kavaljersroll??

Postat av: Magnus Fridsell

Publicerad 2014-06-11 21:40:14

Ibland undrar jag vad de hade mellan öronen på den tiden, eller det kanske var så att risknivån var hög som den var så att ett litet tillskott till inte spelade någon roll? Det är en häftig manöver och en skicklig pilot kan uppenbarligen utföra den på ett säkert sätt - så länge allt funkar! Dödsolyckan som omnämns berodde på att EBKn inte tände som den skulle enligt länken som Fredrik har i inlägget.

Bilderna när han taxar in på plattan med alla 104:or på rad är värda ett "gilla" de också!

Hälsningar

Magnus

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2014-06-11 22:14:26

Ok, nu vet jag PRECIS hur jag ska landa en F 104... Snabba ryck, alltså. Tack!

Postat av: Martin

Publicerad 2014-06-12 08:14:22

High speed is approved.... :-)

/M

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela