Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Vad är det här för King Air?

Publicerad 2014-07-03 11:00:00 i Beech, Propulärkultur,



Fick dessa bilder från Johan Kjellin för några veckor sedan, de är tagna utanför Upplands Väsby för lite sedan och...ja, vad är det vi ser för något?



Det är en rätt utplockat i panel, inte ett instrument kvar. Jag hoppas att det inte flygplanets radioanrop som syns skrivet...
 
 
Nej, detta är LN-AWB, resterna av en Beech A100 King Air. Det tillverkades 1975 och hamnade som ny i Belgien som OO-SNA. Det inköptes som kalibreringsflygplan åt belgiska luftfartsmyndigheten och användes för justering samt test av inflygninghjälpmedel på landets flygplatser. Och Luxemburg...

För cirka 15 år sedan såldes King Air:en till Frankrike och blev F-GNAK samt senare N730EJ (amerikaregistrerad men kvar i Europa). 2005 köpte norska Airwing A/S flygplanet och det blev LN-AWB.


För några år sedan var flygplanet ute för en "omild landning" vilket lär ha gett strukturella skador. LN-AWB kom därefter att skrotas - som jag minns det skedde detta hos BAM på Bromma. Det som var värde togs omhand, därefter hamnade skalet först vid en lekplats. Nu verkar det som att King Air:en har vandrat vidare...
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: John-Olof Holmström

Publicerad 2014-07-04 06:37:06

Vi hade en Beech Kingair A100 på Holmstroem Air.
Höger vindruteavisning fungerade inte till 100 %.
En natt när jag kom från Kastrup och landade på Linköping/Saab, stod representanter från Luftis södra distrikt på plattan och gjorde en flygande inspektion. Just denna natt var vi ganska nedisade och högerrutan var inte helt ren.
Bingo! inspektörerna slog ner direkt, här fick de chansen att profilera sig, kunde åka hem med övernattningstraktamenten och reseersättningar.
Rutan skulle omedelbart bytas. Jag fick punga ut med 81 000 Svenska kronor plus arbete.
Detta var enda gången jag stötte på en liknande oanmäld inspektion under min 42- åriga karriär.
Det hände några av mina piloter på Arlanda vi något tillfälle vid nattpostflygningar, har inget minne av att vi fick något påpekande men något bolag hade inte luftvärdighetsbeviset med ombord och fick inte flyga vidare. Jo, där fick de åter chansen att profilera sig till stora kostnader för ett bolag!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela