Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Buchon-Connie - 2

Publicerad 2014-07-09 11:52:00 i Propulärkultur,



Ståpälsvarning! Ni bara måste se detta! In the the middle of nowhere i Texas står dessa flygplan som nu blivit till salu. Jupp, initierade förstår - det är legenden Wilson Connell "Connie" Edwards i Big Spring som börjat att reducera sin stora samling av intressanta flygplan. 
 


Kolla gärna det tidigare inlägget Buchon-Connie från juli 2007. Då förstår ni bättre varför dessa Hispano Aviación HA-1112 M. 1. L Buchon är målade i tyska färger. Förutom dessa så har Edwards även en Spitfire och en Mustang ute till salu...och en unik tvåsitsig Buchon...



Connie Edwards ägde för övrigt tidigare Biltemas Mustang (detta bara sagt som ett exempel med svensk anknytning).
 
Avslutningsvis: Se en berättelse om samlingen och Connie här nedan - i mitt tycke är det en fantastisk historia! En gång i tiden hade han alltså 16 stycken Buchon...!
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Johan Kjellin

Publicerad 2014-07-09 13:51:02

Om man inte svimmade av värmen så gör man det av detta. Tänk om Biltema vill utöka sin flotta med en "fiende" till dom nuvarande planen? Vore ju en härlig syn på flygdagar!

Postat av: Gert

Publicerad 2014-07-09 14:20:16

Texas? Detta har jag missat, uppsträckning åt mitt håll ;-)

Postat av: viggen

Publicerad 2014-07-09 20:48:52

Jaha trevligt, kanske herr bloggägare ska slå
till på ett plan? ;)

Postat av: Andreas

Publicerad 2014-07-09 22:14:13

Vilken filmpärla! Lördagsgodis mitt i veckan.
Vore trevligt med en Me bredvid klubbens Pa-28 i hangaren.

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-07-09 23:18:11

Fasen, jag som redan bundit upp semesterkassan till annat :-)

Postat av: Trygve

Publicerad 2014-07-10 11:39:47

Connie Edwards. Der er en av "Warbird" verdenen's største personligheter. Jeg hadde gleden av å besøke ranchen hans tilbake i 1991 hvor hangarer og rullebane ligger rett ved hovedhuset. Dengang var hangarer fulle av jagerfly, og sjøfly, samt kjøleskap med øl... Han fortalte meg om en gang på 80 tallet mens et par av 51'ene hadde stått parkert utenfor hangarene når han kom en morgen. Til sin store overraskelse så han en fremmed Piper sto ved siden av, og at en familie sto oppe på vingen av den ene Mustangen mens far tok bilder. Connie som har fantastisk humor gikk stille over til Piper'en gikk opp på vingen å begynte å hoppe opp og ned mens han ropte "ta et bilde av meg også". Fotografen ble rasende og svarte at Connie ikke kunne gjøre det da det var hans fly. Fyren fikk da raskt melding om at dette var en privat flystripe, han var ikke invitert, og kunne pakke barn og konemor inn i sin "spam can" og komme seg vekk fortere enn f...
Fikk fly en tur med ham og hans nå avdøde sønn Tex i deres Albatross med touch and go på en lokal innsjø. Artig gjeng å treffe på.

Postat av: Adam Frisch

Publicerad 2014-07-25 00:38:32

Läste om det här för några veckor sedan. Namnet Connie Edwards kändes bekant och det låg och gnagde. Sen kom jag ihåg att jag fått ett mail från en bekant till honom när jag jagade Piaggio P136 Royal Gull för några år sedan. Emailed lydde: "Connie Edwards has tried to get a hold of you, please call him on xxx xxx-xxxx". Så jag ringde ocnumret som uppgavs. Han var trevlig, men hade en no-nonsense Texas attityd och var inte intresserad av "hjulsparkare" som inte hade pengar. Han ville ha $400K för hela Piaggio-klabbet. Två plan och en massa reservdelar. Tyvärr för mkt för mig och knappast värt det i det skicket. Vet inte vad som hänt med Måsarna sen dess, men jag är sugen på att ringa honom igen och kolla.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela