Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Etiopiska duvor - 1

Publicerad 2014-01-01 14:50:00 i Propulärkultur,



Vi kickar igång bloggåret 2014 med ett par bilder på en - och samma - de Havilland DH.104 Dove. Tillverkad 1946/47 (c/n 04031) och först registrerad som G-AJAA. I januari 1948 hamnade planet i Etiopien som ET-T-23 och användes bland annat för VIP-flygningar av det kejserliga hovet. I juli 1952 överfördes Doven formellt till Imperial Ethiopian Air Force (IEAF) och fick då id-nummer 801, men antagligen hade flygvapnet opererat planet även med den tidigare civila registreringen. Samtidigt blev även en annan Dove, ET-T-24 (c/n 04053) officiellt militär på samma vis, det med id-nummer 802.

1963 eller -64 havererade 801 och som ersättare inskaffades en ny Dove; G-ASYR (c/n 04537) som blev nummer 803. Hur länge Dove användes av det etiopiska flygvapnet har jag inga uppgifter om, men gissar att de två kvarvarande exemplaren blev avställda under 70-talet. Ett par decenier senare hamnade de i Sydafrika där de fortfarande verkar vara. Det finns obekräftade uppgifter om att även vraket av 801 finns magasinerad i Northgate tillsammans med 802 och 803. 

Nu ska jag spekulera lite. Jag tror att c/n 04031 (eller kanske c/n 04053?), som syns här på bilderna, 1947 var avsedd att bli SE-BFA hos den svenska firman AB Trafik-Turist-Transportflyg i Stockholm (oftast kallat T-Flyg). Det vara samma företag som opererade den Bristol Frighter som tragiskt havererade i Salerno i november detta år, på väg hem från Etiopien.

Tidigare har det publicerats flera inlägg om svenska de Havilland duvor, till exempel Dove SE-CWT, Dove SE-EUR - 3 och Dove SE-GRA - 2.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela