Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Om ännu en Cheiftain

Publicerad 2014-12-04 16:16:00 i Flygföretagande, Piper,


Piper PA-31-350 Cheiftain SE-IDC på Skavsta den 21 maj 1989. Flygplanet tillverkades 1979, men är av 1980-års modell. Det kan man (om man är lite initierad) se på målningen av fenan, men enklast framkommer det i tillverkningsnumret: 31-8052040. Om man bryter ner den sifferkombinationen får man en hel del förklarat: 31 som i PA-31 // 80 som i årsmodell // 52 som indikator på version av PA-31 (i detta fallet Chieftain) // 040 anger att det är det fyrtionde tillverkade exemplaret av denna version.

SE-IDC ferryflögs till Sverige av J-O Holmström. Enligt hans egna anteckningar:

31/1-03/2 1980 PA-31-350 Chieftain SE-IDC. Passagerare Joacim Holmström.
Lakeland FLA - Niagara Falls 5,8 timmar
Niagara Falls - Goose Bay 6,2 timmar
Goose Bay - Reykjavik 9,5 timmar
Reykjavik - Nyge 6,3 timmar
Totalt: 27,8 timmar

Den 18 februari 1980 infördes SE-IDC officiellt på svenskt register av Piper-agenten AB Nyge-Aero i Nyköping. Några månader senare fick planet ny ägare i form av G Ån med firma Birkaflyg, Gunnar Ån, Bromma.
Birkaflyg kom att behålla denna Chieftain fram till slutet av 1987 då den åter hamnar hos Nyge-Aero. Där tror jag att SE-IDC kom att sporadiskt användas i företagets linje- och taxiflygverksamhet tillsammans med Chieftain SE-IOT under de kommande åren. Samtidigt var flygplanet utannonserat...
 
 
I februari 1990 registrerades SE-IDC Grundstenen 51887 AB, Halmstad, vilket tyder att någon form av nyuppstartad verksamhet skulle ta vid. Ägarskapet  återförs till Nyge-Aero i juli 1991, men som ny innehavare anges nu Trygg-Flyg Erik Trygg AB i Nyköping. Ska man gissa att Grundstenen 51887 AB sedermera blev Trygg-Flyg? Dagarna efter nyår 1992 överförs äganderätten i sin helhet till Trygg-Flyg.

Den 12 mars 1992 avregistreras SE-IDC som sålt till Estland. Tillsammans med en annan Chieftain, SE-GDI, hamnar maskinen i det då tämligen nybildade estländska bolaget A/S Avies och blir då ES-PAG (respektive ES-PAH). Denna bild togs av Juha Ritaranta i Tallin i juni 1992.
 

Den 2 september 1997 inregistrerades maskinen i Finland som OH-PNX. Ny ägare var Turku Air Oy. Där anslöt sig denna Cheiftain till ytterligare två av samma sort, OH-KYC och OH-PNY. Och vad jag vet så är kärran i skrivande stund i fortsatt bruk hos Turku Air...

Nedan: OH-PNX i verkstaden hos Nordflyg Service på Kjula den 8 maj 2006.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Andreas

Publicerad 2014-12-05 21:59:46

Bra artikel som vanligt.

Vet bloggisten något om den Chieftain som flög morgontidningar från Bromma till Visby på tidigt åttiotal. Skulle vilja veta vilken reg den hade och om den finns kvar.

Postat av: F

Publicerad 2014-12-06 14:06:31

Tackar! :)

...eller om det var en Navajo? Vet du vilket bolag?

Såg någonstans en bild tagen ca 1980 på PA-31 Navajo SE-FOM i Visby under inlastning av postsäckar. Den opererades då av BAC Business Air Charter. Men det kan självklart varit frågan om flera bolag, sen kan det ha subchartrats etc

Postat av: Andreas

Publicerad 2014-12-06 16:04:40

Är ganska säker på att det var en Chieftain.
Fick genom bekant i familjen möjlighet att följa med i högersits på sagda flygplan.
Tror det var 79 eller 80 ev juli under sommarlovet. Planet hade texten Expressen skrivet ovanför fönstren. Jag fick hjälpa till att fylla pax-kabinen med buntar av morgontidningar tidigt på morgonen. Det var mycket spännande för en flygtokig grabb givetvis. Piloten var även fältflygare i Fv men samlade timmar i denna Chieftain. Jag minns att vi hade bra väder till Visby och efter vi lossat lasten flög vi tillbaks till Bromma. Planet hade hangar bland längorna vid norra parkeringen. Man borde haft en kamera då, men men.

Postat av: F

Publicerad 2014-12-06 16:50:51

Om det stod Expressen på den var det nog med största sannolikhet frågan om deras egna maskin, samägd med DN. Det rör sig dock då om en Navajo, SE-GDN. Se bild: http://www.airliners.net/photo/Piper-PA-31-310-Navajo/0275126/

DN/Expressen sålde planet 1987. Det havererade tragiskt den 9 december 1999 utanför Sundsvall då de åtta ombord omkom.

Postat av: Andreas

Publicerad 2014-12-06 18:47:22

Jo den är det. Jag känner igen den på bilden.
Mycket sorgligt med dess öde.
Tack för infon.

Postat av: John-Olof Holmström

Publicerad 2015-05-03 22:25:02

Birkaflyg hade kontrakt med DN/Expressen på tidningsleveranser till Visby. Det kontraktet tog vi på Holmstroem Air över efter dem!
Det bör ha varit i början på 90-talet.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela