Om ännu en Cheiftain
Piper PA-31-350 Cheiftain SE-IDC på Skavsta den 21 maj 1989. Flygplanet tillverkades 1979, men är av 1980-års modell. Det kan man (om man är lite initierad) se på målningen av fenan, men enklast framkommer det i tillverkningsnumret: 31-8052040. Om man bryter ner den sifferkombinationen får man en hel del förklarat: 31 som i PA-31 // 80 som i årsmodell // 52 som indikator på version av PA-31 (i detta fallet Chieftain) // 040 anger att det är det fyrtionde tillverkade exemplaret av denna version.
SE-IDC ferryflögs till Sverige av J-O Holmström. Enligt hans egna anteckningar:
31/1-03/2 1980 PA-31-350 Chieftain SE-IDC. Passagerare Joacim Holmström.
Lakeland FLA - Niagara Falls 5,8 timmar
Niagara Falls - Goose Bay 6,2 timmar
Goose Bay - Reykjavik 9,5 timmar
Reykjavik - Nyge 6,3 timmar
Totalt: 27,8 timmar
Den 18 februari 1980 infördes SE-IDC officiellt på svenskt register av Piper-agenten AB Nyge-Aero i Nyköping. Några månader senare fick planet ny ägare i form av G Ån med firma Birkaflyg, Gunnar Ån, Bromma.
Birkaflyg kom att behålla denna Chieftain fram till slutet av 1987 då den åter hamnar hos Nyge-Aero. Där tror jag att SE-IDC kom att sporadiskt användas i företagets linje- och taxiflygverksamhet tillsammans med Chieftain SE-IOT under de kommande åren. Samtidigt var flygplanet utannonserat...
Den 12 mars 1992 avregistreras SE-IDC som sålt till Estland. Tillsammans med en annan Chieftain, SE-GDI, hamnar maskinen i det då tämligen nybildade estländska bolaget A/S Avies och blir då ES-PAG (respektive ES-PAH). Denna bild togs av Juha Ritaranta i Tallin i juni 1992.
Den 2 september 1997 inregistrerades maskinen i Finland som OH-PNX. Ny ägare var Turku Air Oy. Där anslöt sig denna Cheiftain till ytterligare två av samma sort, OH-KYC och OH-PNY. Och vad jag vet så är kärran i skrivande stund i fortsatt bruk hos Turku Air...
Nedan: OH-PNX i verkstaden hos Nordflyg Service på Kjula den 8 maj 2006.