Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

En annan An-2 - 4

Publicerad 2014-12-15 13:40:00 i Allmänt, Propulärkultur,

RA-02156 på Barkarby vid Fly in'et i juni 1997. Bild: Paul Compton.

Jag tror inte att flygfolk i gemen inser att antalet Antonov An-2 som figurerat i Sverige är betydligt större än ett halvdussin. Det handlar nog snarare bortåt ett 30-tal stycken. Vid ett otal bloggtillfällen har jag berättat om An-2:or i Sverige, se till exempel tidigare inlägg (och deras länkar) med denna rubrik.  Utgångspunkten har oftast varit den reseach som gjordes till en artikel som publicerades 2001. När jag höll på med inlägget En annan An-2 - 3 hittade jag även bilder på "en annan An-2" som använts för fallskärmshoppning i Eslöv; ryskregistrerade RA-02156, senare RA-2156K.


RA-02156 taxar fram till tankanläggningen på flygfältet i Eslöv den 6 augusti 2000.

Detta flygplan tillverkades 1975 av PZL Mielec och hade tillverkningsnummer 1G161-56 samt hamnade hos Aeroflot med registreringen CCCP-07784. Denna ändrades efter Sovjetunionen fall, en bit in på 90-talet, till RA-07784.

1996 inköptes An-2:an av Henrik Jakovlew "trading as" Litat AB i Stockholm, på den tiden en mycket flitig flygplanhandlare, även via andra firmanamn som Sky Drivers och YakAero. Maskinen genomgick under november 1996 till januari 1997 en omfattande grundöversyn hos Kaunas Aviation. När denna var klar omregistrerades den RA-02156, detta på Vladimir K. Volokoslavskiy, Vyborg Aviation Group Ltd i St Petersburg.
 
RA-02156 parkerad på Eslöv tillsammans med en annan An-2, ES-CAB, den 9 april 2001.

An-2:an kom först att hamna på Östersund/Ope hos Kenneth Hoflin och Östersunds Fallskärmsklubb (Hoflin anskaffade några år senare istället RA-02640.). I maj 2000 vandrade maskinen vidare till Malmö-Björnstorps Fallskärmsklubb och baserades Eslöv där den ersatte LY-ABJ. Efter lite över ett år kom RA-02156 i sin tur ersättas av LY-APJ.

RA-2156K på Eslöv den 3 november 2004. Flygplanet var då ägt av en privatperson i Malmköping.
 
RA-02156 vandrade vidare till Umeå Fallskämsklubb. När vi kommer fram till våren 2003 verkar man lämnat tillbaka planet och det kom nu finnas ett tag på Barkarby. I början av 2004 ändras registreringen till RA-2156K. Exakt vad detta beror på är jag lite osäker på, men ganska trorligt en form av (ny?) klassning. Maskinen var under året synlig i Borlänge och i Eslöv. I det senare fallet kan det vara i samband med service.

Nästa anhalt bör nu ha blivit Skavsta och Nyköpings Fallskärmsklubb, som sedan tidigare använde sig av An-2 RA-02574 (c/n 1G161-52 - notera gamla varianten av registrering). När och hur det var slutfluget för RA-2156K vet jag inte, men på dessa bilder kan man ana dess förfall.
 
Uppdatering 16.30

Mr ManiYak har inkommit med följande kommentar:

RA-2156K användes aldrig av Nyköpings fallskärmsklubb utan såldes eller uthyrdes av Litat AB till en privatperson med basering på sitt fält utanför Malmköping. När det uppdagades att de ryska registreringarna var uttagna av AOPA Ryssland för att kunna användas för privat bruk inom landet och att inte var godkända utanför Ryssland, ställdes samtliga RA-registrerade flygplan på marken. Man kan se att bakom registreringen står det med kyrilliska bokstäver att flygplanet är privat då tidigare alla ryska flygplan var statsägda.

RA-2156K ställdes på Skavsta och plundrades på motor och instrument och efter en höststorm där flygplanet var på en egen mindre luftfärd, där en undervinge och stabilisator skadades, ville flygplatsledningen bli av med vraket. Undertecknad åtog sig arbetet med att skrota flygplanet och hösten 2012 förvandlades det till aluminiumskrot. Någon förklaring till bokstaven K har jag inte.


Den sista bilden är tagen av Richard Evers på Skavsta i februari 2012. Flygplanet skrotades här senare samma år. Se det tidigare inlägget An-2:or på Skavsta.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: ManiYak

Publicerad 2014-12-15 15:58:49

RA-2156K användes aldrig av Nyköpings fallskärmsklubb utan såldes eller uthyrdes av Litat AB till en privatperson med basering på sitt fält utanför Malmköping. När det uppdagades att de ryska registreringarna var uttagna av AOPA Ryssland för att kunna användas för privat bruk inom landet och att inte var godkända utanför Ryssland, ställdes samtliga RA-registrerade flygplan på marken. Man kan se att bakom registreringen står det med kyrilliska bokstäver att flygplanet är privat då tidigare alla ryska flygplan var statsägda.
RA-2156K ställdes på Skavsta och plundrades på motor och instrument och efter en höststorm där flygplanet var på en egen mindre luftfärd, där en undervinge och stabilisator skadades, ville flygplatsledningen bli av med vraket. Undertecknad åtog sig arbetet med att skrota flygplanet och hösten 2012 förvandlades det till aluminiumskrot.
Någon förklaring till bokstaven K har jag inte.

Postat av: F

Publicerad 2014-12-15 17:26:27

Tack ManiYak! Jag tyckte att din kommentar platsade som uppdatering i själva inlägget, så jag klistrade in denna även där.

Postat av: ManiYak

Publicerad 2014-12-15 19:10:37

Det kan vara värt att nämna RA 02574, som syns i kanten av den sista bilden i inlägget, den användes av Nyköpings fallskärmsklubb från våren1999 fram till den sista underhållsflygningen den14 mars 2004. Den ställdes samtidigt som RA 2156K av samma skäl som jag tidigare nämnt. RA 02574 leasades genom Litat AB och ägdes av någon i St Petersburg. Förmodligen av Vladimir K. Volokoslavskiy som tidigare nämnts. LY-ABS ersatte sedan RA 02574 som parkerats bredvid RA 2156K och fungerade som reservdelsförråd för de Litauiska mekaniker som servade diverse AN 2-or.
I samband med att diskussionerna om skrotning kom även frågan upp att skrota RA 02574, men Januari 2013 dök ägaren upp och meddelade att den skulle ställas i ordning och flygas tillbaka till St Petersburg! Vi var många som tvivlade på att den någonsin mer skulle flyga då den stått utan tillsyn i tio år. Det saknades många delar och förmodligen hade även motorn bytts ut då den endast satt fast i två motorfästen. Men efter att de återkommit fyra gånger med reservdelar under våren startades motorn den 1 Juni och en månad senare (4/7) lyfte RA 02574 mot sin nya hemmabas.

Postat av: Niklas

Publicerad 2014-12-15 20:07:41

Varför man har K i slutet vet inte jag heller men även Ryfas Sukhoi hade det innan den fick svensk registrering. Kan det ha något med privatiseringen att göra?

Postat av: F

Publicerad 2014-12-15 20:30:27

Tack igen! Nu slapp jag göra ett eget inlägg om RA-02574 ;)

Angående Vladimir K. Volokoslavskiy och Vyborg Aviation Group Ltd. så var väl detta en "set up" av Jakovlew för att kunna sälja/leasa ut An-2or och Yak:ar. T ex även An-2 RA-02182 (och initialt även antagligen RA-02640), Yak-50 RA-02550 och Yak-18T RA-02679/FLARF-02679/RA-2679K. Det handlade om ett rätt betydande antal flygplan...

Postat av: F

Publicerad 2014-12-16 12:53:19

Angående K'et. Från http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_registration

RA-00001 to RA-99999
FLA RF-00001 to FLA RF-99999 or ФЛА РФ-00001 to ФЛА РФ-99999 (private - no longer valid)
RA-0001K to RA-9999K (private - no longer valid) RA-0001G to RA-9999G (private - current series) RA-0001A to RA-9999A (private - new series?) RF-00001 to RF-99999 (state-owned aircraft; first two digits indicate owner)

Postat av: Håkan Stölan brattbytorpet.se

Publicerad 2017-07-08 21:32:31

Vem kan hjälpa oss med beskrivning på demontering av vingarna på Annatonov An2.
vi skall transportera hem en på last bil?

Mvh
Håkan Stölan
070 2978538

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela