En annan An-2 - 4
Jag tror inte att flygfolk i gemen inser att antalet Antonov An-2 som figurerat i Sverige är betydligt större än ett halvdussin. Det handlar nog snarare bortåt ett 30-tal stycken. Vid ett otal bloggtillfällen har jag berättat om An-2:or i Sverige, se till exempel tidigare inlägg (och deras länkar) med denna rubrik. Utgångspunkten har oftast varit den reseach som gjordes till en artikel som publicerades 2001. När jag höll på med inlägget En annan An-2 - 3 hittade jag även bilder på "en annan An-2" som använts för fallskärmshoppning i Eslöv; ryskregistrerade RA-02156, senare RA-2156K.
RA-02156 taxar fram till tankanläggningen på flygfältet i Eslöv den 6 augusti 2000.
Detta flygplan tillverkades 1975 av PZL Mielec och hade tillverkningsnummer 1G161-56 samt hamnade hos Aeroflot med registreringen CCCP-07784. Denna ändrades efter Sovjetunionen fall, en bit in på 90-talet, till RA-07784.
1996 inköptes An-2:an av Henrik Jakovlew "trading as" Litat AB i Stockholm, på den tiden en mycket flitig flygplanhandlare, även via andra firmanamn som Sky Drivers och YakAero. Maskinen genomgick under november 1996 till januari 1997 en omfattande grundöversyn hos Kaunas Aviation. När denna var klar omregistrerades den RA-02156, detta på Vladimir K. Volokoslavskiy, Vyborg Aviation Group Ltd i St Petersburg.
An-2:an kom först att hamna på Östersund/Ope hos Kenneth Hoflin och Östersunds Fallskärmsklubb (Hoflin anskaffade några år senare istället RA-02640.). I maj 2000 vandrade maskinen vidare till Malmö-Björnstorps Fallskärmsklubb och baserades Eslöv där den ersatte LY-ABJ. Efter lite över ett år kom RA-02156 i sin tur ersättas av LY-APJ.
RA-02156 vandrade vidare till Umeå Fallskämsklubb. När vi kommer fram till våren 2003 verkar man lämnat tillbaka planet och det kom nu finnas ett tag på Barkarby. I början av 2004 ändras registreringen till RA-2156K. Exakt vad detta beror på är jag lite osäker på, men ganska trorligt en form av (ny?) klassning. Maskinen var under året synlig i Borlänge och i Eslöv. I det senare fallet kan det vara i samband med service.
Nästa anhalt bör nu ha blivit Skavsta och Nyköpings Fallskärmsklubb, som sedan tidigare använde sig av An-2 RA-02574 (c/n 1G161-52 - notera gamla varianten av registrering). När och hur det var slutfluget för RA-2156K vet jag inte, men på dessa bilder kan man ana dess förfall.
Uppdatering 16.30
Mr ManiYak har inkommit med följande kommentar:
RA-2156K användes aldrig av Nyköpings fallskärmsklubb utan såldes eller uthyrdes av Litat AB till en privatperson med basering på sitt fält utanför Malmköping. När det uppdagades att de ryska registreringarna var uttagna av AOPA Ryssland för att kunna användas för privat bruk inom landet och att inte var godkända utanför Ryssland, ställdes samtliga RA-registrerade flygplan på marken. Man kan se att bakom registreringen står det med kyrilliska bokstäver att flygplanet är privat då tidigare alla ryska flygplan var statsägda.
RA-2156K ställdes på Skavsta och plundrades på motor och instrument och efter en höststorm där flygplanet var på en egen mindre luftfärd, där en undervinge och stabilisator skadades, ville flygplatsledningen bli av med vraket. Undertecknad åtog sig arbetet med att skrota flygplanet och hösten 2012 förvandlades det till aluminiumskrot. Någon förklaring till bokstaven K har jag inte.
Den sista bilden är tagen av Richard Evers på Skavsta i februari 2012. Flygplanet skrotades här senare samma år. Se det tidigare inlägget An-2:or på Skavsta.