Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Vattenbombare - 1

Publicerad 2014-08-06 09:29:00 i Allmänt, Brandflyg,



Nicolai Musante Larsen hann med att knäppa ovanstående bild på de bägge italienska CL-415 på Kastrup nu i morse. Se det föregående blogginlägget för mer info. Flygplanen startade klockan 8.44 och befinner sig alltså i skrivande stund i luften på väg till Västerås/Hässlö (ETA klockan 10.20).

Här är fler fina bilder som Nicolai tog i morse.
 
 
Röken från branden gör det vanskligt att i nuläget använda de italienska och franska vattenbombarna. Alltså det är inte som tidningarna skriver, att de inte kan lyfta. Dock blir de tvingade upp på högre höjd för dropp vilket i sin tur medför sämre verkan. Anser man att verkan kommer bli för dålig...ja, då avvaktar man. Enligt VLT så har fransmännen varit i luften och ansett röken för kraftig. Dessutom är det flygsäkerhetsmässigt rätt diskutabelt att flyga om det finns fler flygplan och helikoptrar i det "inrökta området", man kommer inte hinna se varandra och kollisionsrisken är påtaglig. Jag glömde att säga att det också finns jämntjockt molnlager som ligger lågt över området...

Följande sjöar och vatten har nu spärrats för båtrafik i syfte att användas för vattenskopning (alltså upplockning av vatten av CL-415):  

Hela Granfjärden i Mälaren
Åmänningen
Hörendesjön
Virsbosjön
Snyten
Fläcksjön
Långsjön  

Följande bilder togs på Hässlö igår kväll av Krister Karlsmoen när de franska flygplanen anlände.


Först ut alltså "insatsledarflygplanet", en Beech B200 Super King Air, F-ZBFK.
 


De bägge CL-415,  F-ZBFS och F-ZBFV, som landade cirka en timme efter Beechen.
 


Se här när superreportern från Aftonblaskan intervjuar en av de italienska piloterna som flyger det som tidningen kallar Superflygplanen. Svårt att inte dra på smilbanden.

Uppdaterat 17.30

Från TT:

Försvarets luftsamordnare, bekräftar att flygplanen är uppe i luften och att
de fyra
 vattenbombningsplanen har hämtat upp vatten i Mälaren.
Däremot så är de inte redo att vattenbomba branden ännu. De har hämtat upp vatten för att kunna genomföra en bombning senare.


18.30 - det ser ut som insatsen med vattenbombning till slut/äntligen har inletts. Alla fyra CL-415 är i luften. Flygplanen hade antagligen kunnat påbörja insatsen 1-2 timmar tidigare om det inte hade varit att man glömt plocka ut brandmän från berörda områden...

21.00 - flygplanen återgår till Hässlö och parkerar för natten. Avsikten är att vara i luften igen klockan halvsju i morgon. Samtidigt fortsätter helikoptrar att vattenbomba ett tag till.

Nedanstående bild tog Pelle Lindkvist i Marseille den 19 juni i år. Det var en CL-415 ur Sécurité Civile som övade skopning och fällning av vatten. Nu är det inte övning längre...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2014-08-06 12:43:29

Som vanligt blir man bättre informerad och uppdaterad på denna blogg än på "nyhetssajterna".

Heja Fredrik! Du behövs mer än nånsin!

Postat av: F

Publicerad 2014-08-06 14:10:28

Oj, man tackar för de värmande orden, Henry :)

Postat av: Andreas

Publicerad 2014-08-06 22:37:05

Canadair Cl-415 6140 liter vatten
Beriev Be-200 12000 liter vatten

Dessutom, helt IFR under vattenbombning
Används flitigt i den ryska taigan

http://en.wikipedia.org/wiki/Beriev_Be-200

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela