The Battle Of Bromma - 41
Ett citat från slutet av artikeln:
Man håller dessutom flygbolaget Malmö Aviation, som ägs av familjen Braathen genom riskkapitalbolaget Braganza, under vingarna genom att i praktiken ge dem option på Bromma. Varför ska de skyddas från konkurrens på lika villkor genom att tillhandahålla dem en egen flygplats? Brommas nuvarande flygplatschef Grunditz har tidigare arbetat på Braathens och Anders Ehrling, nu koncernchef för Braathens, var tidigare styrelsemedlem i Swedavia.
Flygvärlden är liten, ett fåtal styr. Handelskammaren, nya Moderaterna och Swedavia sprider inte bara osanningar om Bromma flygplats, utan hotar även den fria konkurrensen. De har många frågor att svara på gentemot Stockholms invånare och lurade kommunala landsortspolitiker inför stundande val: Varför sprider Stockholms Handelskammare, Swedavia och nya Moderaterna lögner om Bromma flygplats, för kommuner bakom ljuset, samtidigt som de riskerar stockholmarnas hälsa, säkerhet, miljön och sätter den fria konkurrensen ur spel?
Jag ifrågasätter inte Bromma flygplats existens, men denna är upphängd på ett avtal från hösten 2007, ett avtal som statliga Swedavia nu läser som fan läser Bibeln. Följ avtalets intentioner - gör om, gör rätt! Det är så man kan rädda Bromma flygplats, inte hålla på att tricksa med en massa halvsanningar etc som det vanligtvis brukar komma från Swedavia. Man kan ju undra vad som händer med det statliga bolagets ledning vid ett eventuellt regeringsskifte, den har ju näppeligen varit politiskt neutral. Förutom vad som händer med stackars Bromma?