Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Några ord om Stig

Publicerad 2014-04-12 12:00:00 i Allmänt, Hemmafältet, Propulärkultur,



En stor man inom svenskt flyg lämnade oss förra veckan - Stig Kernell. Tänk på alla flygdagar genom åren som Stig var engagerad såsom speaker...och aldrig tog betalt! Det handlar säkert om ett tresiffrigt antal dylika arrangemang, hur många åskådare blir det?

Generösare människa i flygsvängen har jag nog aldrig träffat. Dörren stod alltid öppen hemma på Södergatan i Tranås, där fanns hans stora bibliotek och flygboksantikvariat. Stig visste hur att hjälpa, visste hur att inspirera - han var en sann ambassadör för flyg i alla dess former.
 
Stig skrev och forskade mycket i flyghistoria. Han intresserade sig för människorna snarare än maskinerna. Ofta återkom han i sin referenslitteratur till praktverket Svenskt flyg och dess män - hade det funnits en nyare upplaga borde Stig utan större tvekan själv kvalificerat sig in i (även) denna...

För inte tala om hans speciella humor, synlig till och med vid annoseringen av sitt frånfälle - läs mer här. Man kommer sakna Stand up a la Stig...

När vi träffades på Eksjö Flygdag 2012 lovade jag att komma och hälsa på. Nu är det för sent och det känns tungt. Stig Kernell blev 92 år, en epok är över.

Vila i frid, Stickan.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-04-12 13:07:27

A truly fantastic gentleman. Hur många gångar har jag varit på Södergatan för att köpa böcker och snacka flyg. Hans underbara fru (som lämnade oss inte för så länge sen) skulle alltid hälsa välkommen fixa kaffe och kex och låt mig njuta av Stigs otaliga berättelser om de gamla tider. Timtals! Han kunde inte sluta, och jag ville inte att han sluta berätta heller. Och aldrig samma story or tale. Terrible news that hurts. A 'big' man that will be sorely missed.

Postat av: Sören Törnkvist

Publicerad 2014-04-12 14:28:47

Jag träffade Stig Kernell i en annan egenskap än flygaren. Från det han var 7 till 14 år hade han en "styvfar" som var min mormors bror, John Asplund. Denne dog i hemmet 1936. Under mina efterforskning inför skrivandet av Johns biografi hade jag turen att hitta Stig. Han var då det enda efterlevande samtidsvittnet. Stig gav generöst allt han hade i form av dokument och spontana minne. Ytterst värdefullt

Postat av: Håkan Gustavsson

Publicerad 2014-04-12 14:42:37

Trist att läsa och en sann flygentusiast som har lämnat oss.
Genom åren hjälpte han mig med stort tålamod att hitta flera svårfunna flygböcker.
R.I.P.

Med vänlig hälsning/Håkan

Postat av: John-Olof Holmström

Publicerad 2014-04-12 17:11:27

Tråkigt att höra! Träffade Stig första gång på 60- talet när jag flög rundflyg på skobovikens is, en vik av sjön Sommen, lite norr om Tranås. Stig kom ner och pratade. Jag blev hembjuden till deras hem.
Han följde med till Hultsfred, hyrde vår Cessna 172 och tog den hem igen. Sedan träffades vi ofta.
Han var bl a med mig på en Ferryflygning från Florida till Hultsfred. Senast besökte jag honom i hans hem i Tranås för ca 1,5 år sedan.
Stig var en verklig flygentusiast! Ska försöka sammanfatta något på min blogg så småningom.

Postat av: Seve Ungermark

Publicerad 2014-04-12 17:11:55

LAE, instämmer i allt som du skriver. Stig var en flyghistorisk hårddisk långt innan datorerna uppfanns. Glömmer aldrig när han klagade på pappersfärgen på en del cirkulär därför att den hindrade honom att ta de kopior som han ville ha för insortering i olika pärmar.

Det blev snabb ändring på pappersvalet.

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2014-04-12 17:57:39

Bra skrivet F. Stigs frånfälle lämnar en stor lucka i det flyghistoriska Sverige.

Postat av: Niklas Nilsson

Publicerad 2014-04-12 19:07:52

Hej
Träffade Stig på en ungdomskurs på Ålleberg i mitten av 80-talet och min allra första flygning var med Stig i en Cub. Tråkigt att han gått bort.
Air-man

Postat av: Pelle Erixon

Publicerad 2014-04-13 09:31:55

Godmorgon,

Var tyvärr ej bekant med Stig Kernell, men det var faktiskt roligt att se hanses officiella avstamp från detta livet.
När man sen tar del av det Ni som känner honom skriver om hans humor så förstår man ju att han sitter på ett moln nånstans och gläds åt allas reaktion på dödsannonsen ;-)
Roligt oxå var att fler observerat detta, men tydligtvis inte riktigt förstått humorn i det hela;
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/alexschulman/article18713378.ab

Med Deltagande Hälsningar från Götet !

Postat av: Lindspöjken

Publicerad 2014-04-14 23:14:56

Centralgestalten för svensk flyghistorielitteratur! 1985 föreläsare på Ålleberg, för ca 5 år sedan SFF-föreläsare på Romme: 100% fascinerande och trollbindande med intressanta historiska fakta PLUS underbar humor så snart chans gavs. Stig K måste vara en sådan som ALLA tänker gott om! Med tillönskan om att hans sista tid må ha varit fridfull! RIP!

Postat av: Sören Jonsson

Publicerad 2014-04-15 16:36:57

Stig Kernell berömde flygklubben Eksjö för våra flygdagar. Vi anlitade honom som speaker i flera av dessa. Han ville aldrig ha någon ersättning. Jag var involverad i de fem första flygdagarna och hade som policy att på något sätt visa tacksamhet till sådana som Stig. Efter en flygdag skickade vi ett presentkort till Stig,där vi bjöd in honom med hustru till Hättebadets resturang i Tranås. Jag minns Stig ringde mig och tackade och hur de gladdes åt detta. Ja, Stig var en mycket trevlig o glad människa med stor humor och flygkunnande....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela