Morgonmöte med Adam Adam
En morgon för några dagar sedan fick jag se ovanstående flygplan stå parkerat på hemmafältet. Det var nog inte en svensk variant av den amerikanska luftfartsmyndigheten, Federal Aviation Administration (FAA), som landat - nej, med tanke på vad ägaren sysslar med borde registreringen snarare varit SE-KBT.
Piper Cherokee 140 SE-FAA av årsmodell 1967 är egentligen inte obekant med fältet Ränneslätt (ESMC). I olika perioder under 70-talet hyrdes flygplanet in av flygklubben, det var på den tiden ägt av John-Olof Holmström och hans firma Holmströmflyg med bas i Hultsfred. Jag kommer ihåg som parvel på den tiden "Filip Adam Adam", men planet har detta utseendet när jag blundar och minns...
När man tittar i farsans flygdagböcker så dyker SE-FAA upp för första gången den 22 oktober 1969 och för sista gången den 7 augusti 1976. 1977 sålde Holmström flygplanet till Ulf Engström i Mönsterås, även den nye ägaren kom att hyra ut det till klubben i Eksjö. Engström sålde dock SE-FAA rätt snart vidare.
Med andra ord, det var nog uppskattningsvis 37 år sedan maskinen var på Ränneslätt senast, så självklart hajjade man till när man fick se "dubbel-Adam" igen efter så lång tid. Och man gick i barndom...