Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Firefly igen - 7

Publicerad 2013-09-10 19:59:00 i Kalla kriget, Propulärkultur,



Ett par bilder på en och samma flygplansindivid. Det rör sig här om en före detta danska Fairey Firefly som kom att användas i Svensk Flygtjänsts målflygorganisation. Visserligen anskaffades totalt tre stycken av samma typ från danska försvaret, men det var bara två som kom upp i luften. Ovanstående bild (arkiv LEL) är antagligen tagen på Bulltofta i samband med att flygplanet blivit klart efter översyn och registrering i Sverige sommaren 1959, samt nedanstående dito är tagen på samma plats i ett tidigare skede.


 
Jag gjorde för övrigt en gång i tiden en teckning av just SE-CHM.
 
1951-51 inköpte danska flygvapnet sex stycken Firefly för att användas som målbogserare, alla dessa utgångsbaserades på flyvestation Værløse. I december 1958 var det bara tre kvar - övriga hade havererat, och det var då som typen togs ur tjänst. De tre, nummer 625, 626 och 630 (är det de som står uppställda på rad på färgbilden?), kom alltså att säljas till Sverige och i löpande ordning tilldelas registreringarna SE-CHL, SE-CHM och SE-CHN. Den förstnämnda kom dock bli reservedelar medan SE-CHM och SE-CHN registrerades under juli-augusti 1959 med Kgl Maj:t och Kronan (Kgl Flygförvaltningen) som ägare och Svensk Flygtjänst AB som innehavare. Flygplanen var de sista Firefly som hamnade hos Svensk Flygtjänst och skiljde sig ursprungsmässigt från de tidigare införskaffade, vilka hade alla köpts från Storbritannien.

Att Svensk Flygtjänst, i och med överförandet av dessa Firefly, även kontinuerligt började med målflyg för danska försvaret låter jag vara osagt. Men jag har fått uppfattningen att företaget hade redan under 50-talet genomfört uppdrag i Danmark. Om inte förr blev detta reglerat i ett nytt omfattande kontrakt en bit in på 60-talet - kolla inlägget Målgång - 5.
 
Svensk Flygtjänst AB använde Firefly TT.1 under åren 1949-63, detta totalt i ett 20-tal exemplar. Läs mer i de tidigare inläggen Firefly igen - 1, Fireflyg igen - 2, Firefly - 3, Firefly igen - 4, Firefly igen - 5 och Firefly igen - 6. Avslutningsvis en bild från 1952 på Firefly nummer 625, flygplanet som blev reservdelar.

Kommentarer

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2013-09-12 11:26:40

Konstaterar att dessa hade den låga huven, som gav dålig sikt (och plats för huvudet?) samt propellervinsch.

Postat av: F

Publicerad 2013-09-13 00:01:37

Du är skarpögd, Henry :) Tror alla hade samma typ av målspel.

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2013-09-13 09:58:37

Brukade stå och spana utanför grind K på Bromma när jag blev så stor att jag kunde ta mig dit för egen maskin (cykel). Kan inte minnas att jag sett låg huv i verkligheten, men propellervinschar. Gjorde en balsamodell i 1:100 av CAW...

Postat av: Göran Blomqvist

Publicerad 2013-09-13 22:36:50

Hur går det förresten med den Firefly som finns i Duxford? Kommer den att flyga igen?

Postat av: F

Publicerad 2013-09-13 22:40:48

Jo, så är det så småningom tänkt - SE-BRG ägs av ARCo på Duxford och förr eller senare kommer den flyttas in i verkstaden. Se http://www.arc-duxford.co.uk/restorations/firefly/

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela