Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Vad hände med Syd-Aeros "Twottrar"?

Publicerad 2013-10-29 20:20:00 i Allmänt, Flygföretagande,

Fick för ett tag sedan en fråga från Leif Kvist. Han undrade vad som hände med Syd-Aeros olika de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter?

Under 15 år, 1972-87, använde bolaget totalt ett halvdussin egna plan av typen, dock inte alla på en och samma gång.
Detta kan ju även vara lite intresant för bloggen med tanke på de tidigare inläggen Syd-Aero - de första åren och Syd-Aero Trafikflyg AB. Så here goes...

DHC-6-100 SE-FTE (c/n 114) - används som hoppkärra i USA, reg N129PM.

DHC-6-100 SE-FTO (c/n 43) - lär fortfarande ha flugit som VH-TZL i Australien för nio år sedan. Har inte hittat något om dess vidare öden, denna bild är från 2004
Uppdaterar med info från Rolf Larsson 131030 kl 11: Han inkommer med informationen att före detta SE-FTO numera är VH-ZKF och flygs "down under" av Karratha Flying Services.
  
DHC-6-200 SE-FTX (c/n 154) - verkar fortfarande vara aktiv som C-FDGV och registrerades år 2012 på Kenn Borek Air, Calgary. Ser ut att vara till salu.
 
DHC-6-300 SE-GRI (c/n 299) - var ute för ett haveri som PK-BRS i Indonesien i december 2008. Tveksamt om planet reparerats.
Uppdaterar med info från Rolf Larsson 131031 kl 10: Han mailade operatörern Aviastar och fick följande svar: "PK-BRS is still in service with us. It is flying in Kalimantan area now."
  
DHC-6-300 SE-GRX (c/n 413) - flyger fortfarande på Island! Blev för något år sedan TF-NLC hos Norlandair HF.

DHC-6-300 SE-GTU (c/n 275) - havererade som P2-MBI på Nya Guinea sommaren 1995.

Av sex maskiner finns alltså fem kvar - inte dåligt! Mer angående Twin Otter avhandlades för övrigt i inlägget TP "Twotter".


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Per

Publicerad 2013-10-29 20:46:07

Det fanns ett original på Syd Aero som gjorde en sport av att landa kort när de använde bana 30 i Hultsfred. Twottern var ju rätt tacksam för sådant... Namnet har fallit i glömska men det var å andra sidan några år före min tid!
Enligt ett vittne hände det att han satte på numren och svängde av utan att reversera, kuperade på taxibanan och rullade hela vägen in på överskottsfart! I sista svängen till uppställningsplatsen öppnades rutan varpå huvudet stacks ut och vrålade "PROPPEN!! PROPPEN!!!!"
Förmodligen är det helt sant....

Postat av: Leif Kvist

Publicerad 2013-10-30 17:28:45

@Per.

Härligt inlägg!... avrovikeln påminner oss alla om Bob Hoovers mästerliga konst.
-SydAero hade många ”orginal” på sin payroll, -alla gick en hård skola i -handjaga och NDB- inflygningar. Utöver den vardagen var TwinOttern rena drömmen att hantera...även på marken.

Postat av: Leif Kvist

Publicerad 2013-10-30 17:45:18

-Utmärkt research av bloggisten...Tack!
Svensk -civil- luftfarts samtida historia är spännande....


Postat av: ©

Publicerad 2013-10-31 08:42:38

Kalas-läsning, stort tack!

Postat av: F

Publicerad 2013-11-01 09:15:09

Man tackar o bugar :)

Postat av: Anders

Publicerad 2023-10-29 21:32:52

Härligt!
Mitt första TL-jobb var på F6 Karlsborg. Genom TMA:t passerade SydAero några gånger dagligen, på höjder FL60-80 (klart passera TMA, anmäl tvärs KBG), mellan Bromma och Trollhättan. Alltid glada tillrop på frekvensen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela