Falcon Cargos sista Electra
...blev sedemera G-FIZU hos Atlantic Airlines. Här kan vi se henne starta från Bournemouth för allra sista gången i början av detta året.
Just denna Lockheed L-188CF Electra var den sista av sin typ som levererades till svenska flygbolaget Falcon Cargo AB, detta skedde i oktober 1987. Flygplanet var från början tillverkat 1959/60 och flugit passagerare för holländska KLM under sin tidigaste karriär. Med tiden blev även denna Electra fraktkonverterad och inskaffades som den fjärde i sitt slag av Falcon Cargo för att främst användas för postbefodran. Svensk registrering blev SE-IZU och planet fick smeknamnet "Toby". De övriga planen bar registreringarna SE-IVR, SE-IVS och SE-IVT.
I början av 90-talet bytte Falcon ut sina Electra mot tre stycken Boeing 737-300QC. SE-IZU gjorde sin sista flygning för Postverket/Falcon den 29 augusti 1992 och ställdes av på Sturup.
De karismatiska gamla Electrorna såldes till Hunting Group och hamnade på irländsk register. Dock inte till en början gamle "Toby" som ferryflögs till East Midlands Airport i England den 16 mars 1993, och blev G-FIZU den 6 april samma år. Hunting Cargo Airlines opererade planet på engelskt register till 1997 då det blev irländsk, EI-CHY. Detta blev inte en långvarig företeelse då Atlantic Airlines övertog Electran följande år och återregisterade planet som G-FIZU.
Som sådant har det sedan använts för fraktflyg ända fram till något år sedan. Atlantic hade då fyra stycken av typen, två av dem såldes till Kanada och välkända Buffalo Airways medan två kom att bli stående kvar på basen i Coventry. Den ena var före detta SE-IZU.
Indikationerna pekade mot skroten för Electra. Men så hittar man denna bild på G-FIZU tagen den 9 augusti i Abbotsford i Kanada. Är den ditflugen för att skrotas, eller finns det hopp för ett vidare liv i lufthavet? Vi får se, kan bli ämne för ett nytt inlägg så småningom...
I början av 90-talet bytte Falcon ut sina Electra mot tre stycken Boeing 737-300QC. SE-IZU gjorde sin sista flygning för Postverket/Falcon den 29 augusti 1992 och ställdes av på Sturup.
De karismatiska gamla Electrorna såldes till Hunting Group och hamnade på irländsk register. Dock inte till en början gamle "Toby" som ferryflögs till East Midlands Airport i England den 16 mars 1993, och blev G-FIZU den 6 april samma år. Hunting Cargo Airlines opererade planet på engelskt register till 1997 då det blev irländsk, EI-CHY. Detta blev inte en långvarig företeelse då Atlantic Airlines övertog Electran följande år och återregisterade planet som G-FIZU.
Som sådant har det sedan använts för fraktflyg ända fram till något år sedan. Atlantic hade då fyra stycken av typen, två av dem såldes till Kanada och välkända Buffalo Airways medan två kom att bli stående kvar på basen i Coventry. Den ena var före detta SE-IZU.
Indikationerna pekade mot skroten för Electra. Men så hittar man denna bild på G-FIZU tagen den 9 augusti i Abbotsford i Kanada. Är den ditflugen för att skrotas, eller finns det hopp för ett vidare liv i lufthavet? Vi får se, kan bli ämne för ett nytt inlägg så småningom...