Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Ny bok: Dödsorsak Ogaden

Publicerad 2013-05-21 20:02:00 i Allmänt, Biafra, Dagens fynd, MFI, Propulärkultur,

 
Detta fick bloggisten att bli riktigt, riktigt varm i hjärtat...
 
 
Denna bok är författad av Heli von Rosen som är gift med Eric, son till välkände flygargreven Carl Gustaf von Rosen (1909-1977). I Dödsorsak Ogaden får man flygargrevens afrikanska äventyr berättade ur ett nytt och mycket initierat perspektiv.

Bokens tonvikt ligger i mångt och mycket på det sista decenniet som CG von Rosen levde. Svenska folket känner ofta till händelserna i Biafra, och kanske ännu mer det som hände i Etiopien. Dock ska det sägas att mycket av rapporteringen på den tiden var färgad av kvällstidningarnas mer sensationslystna infallsvinkel. I Helis bok är allt sånt bortskalat - här har vi den äkta historien om de kaosartade realiter som matbombandet fick verka under, detta i ett Etiopien märkt av revolution, terror, svält och krig. Heli jobbade i Air Mula, organisationen som CG von Rosen startade i Etiopien våren 1975, vilken efter något år kom att tvångsmässigt inkorporeras i statliga Relief and Rehabilitation Commission (RRC). Verksamheten avvecklades efter det att CG von Rosen dödats i ett somaliskt anfall i Ogaden-provinsen i juli 1977.

Det känns mycket bra att kunnat - på mitt lilla sätt - bidra till bokens tillkomst. Behöver knappast säga att jag varmt rekomenderar Dödsorsak Ogaden.
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2013-05-21 20:14:55

Den är beställd...
Ser fram mot några goda timmars läsning.


/M

Postat av: chefsingenjören

Publicerad 2013-05-21 21:33:34

Mycket intressant. Ligger på min "att-skaffa"-lista.

Postat av: ABDI DHERE

Publicerad 2013-05-22 00:41:59

Jag känner verkligen sorgen för mitt folk. Jag hoppas att det kommer att gå bra för mitt folk längre framtiden och att vi får friheten. Är tacksam för författaren som har skrivit boken, boken värmde mitt hjärta, med glädje och respekt utav författare som har skrivit boken

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-05-23 09:26:45

Ja CG von Rosens liv och gärning är ett mycket spännande kapitel. Kommer självklart läsa boken.
Instämmer även med att din blogg är oerhört inspirerande och viktig för alla oss flygintresserade. Hatten av.

Postat av: Gert

Publicerad 2013-05-31 11:58:07

Tack för tipset Fredric, boken är beställd nu ;-)

Postat av: Claes Göran Pettersson

Publicerad 2015-02-27 11:31:46

Boken finns på 2015års bokrea.

Egentligen synd att så nya böcker reas-

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela