Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Smålands-Tidningen avslöjar? - 1

Publicerad 2013-03-13 23:35:00 i Allmänt, Eksjö Flygdag,

 

Detta med flyg i dagens Sverige är inte lätt. Nästan allt går ut på att föra en kamp, en kamp mot oförstående krafter som gärna sitter på olika funktioner och medier. Nu har även jag blivit måltavla...jo, jag har personligen tagit illa upp. Lokalpressen, det vill säga Smålands-Tidningen, har i en kommande artikel skjutit in sig på Eksjö Flygdag 2012. Följande är skrivet direkt ur hjärtat...

  

Eksjö Flygdag 2012 var en succé. Någonstans mellan 8 000 och 10 000 personer besökte Ränneslätt den 19 augusti. Som många förstår gick det därför även bra ekonomiskt. Vi hade en otrolig tur med vädret, men tänk om det inte hade varit så? Om det istället blåst och regnat? Ja, då hade publiken uteblivit och istället för vinst skulle evenemanget drabbats av en rejäl förlust på åtskilliga hundratusen kronor.

 

När man planerar ett utomhusevenemang som en flygdag har man detta i bakhuvudet, det är ett risktagande. Därför ansöktes tidigt om ett bidrag från Eksjö kommun. En diskussion togs i början av 2012 och utmynnade i att flygklubben fick ett evenemangsbidrag på 50 000 kr. Ett bidrag på samma summa hade beviljats till Fiesta Eksjö i samband med arrangerandet av Eksjö Stadsfest några år tidigare och detta ansågs som ett slags prejudikat. År 2012 hade kommunen 250 000 kr att fördela i evenmangspotten och förutom Eksjö Flygdag fick även Eksjö Tattoo samt Eksjö Stadsfest bidrag.

 

Om det hade varit busväder den 19 augusti kanske dessa 50 000 kr skulle täcka delar av förlusten - så tänkte vi i flygklubben då, förra våren. Det fanns inget stipulerat hur dessa medel skulle användas, men de kom främst kvittas mot marknadsföring, med andra ord bland annat annonsering i Smålands-Tidningen. Och marknadsföring av Eksjö Flygdag var också marknadsföring av Eksjö, evenemangsstaden. 

 

 

Onsdagen den 13 mars blev jag uppringd av en journalist vid Smålands-Tidningen. Det började med ett par pillemariskt forskande frågor - jag undrade vart hon ville komma, vad hade hon i kikaren? Då jag fick – vare så jag ville eller inte – fronta rätt mycket under promotionarbetet inför Eksjö Flygdag så är det på sätt och vis naturligt att jag fortfarande får frågor. Men nej, som strax synes känner jag för den skull mig knappast direkt mediatränad.
 
Snart stod det klart för mig att hon höll på att skriva att om - som hon såg det - oegentligheter i samband med flygdagen. Jag blev först paff, sedan upprörd (och det rejält) och kunde inte hålla huvudet kallt. Allt var så främmande i det hon la fram. Bland annat anfördes att föreningar med ungdomsverksamhet numera inte får bidrag från kommunen…men flygklubben som minsann arrangerar ett event som gått med vinst har fått pengar…och vad tycker du om det?  Först och främst är detta en fråga för kommunen, ansåg jag till och börja med....

 

Efter tre telefonsamtal valde jag slutligen att säga åt henne att stryka mina citat, ville inte uttala mig i artikeln överhuvudtaget. Jag blev helt enkelt så pass upprörd, detta för att journalisten inte kan - efter åtskilliga försök till förklaringar - skilja på äpplen och päron. I detta fall föreningsbidrag respektive evenemangsbidrag, och vidare vad som tillhör den offentliga sfären och vad som tillhör föreningssfären. Hennes tes var dessutom att kommunens (evenemangs)bidrag användes att betala ut löner.

 

Nu kommer vi osökt in på föreningsangelägenheter. Att betala ut ersättningar och arvoden görs regelmässigt i nästan alla typer föreningar, oberoende om sammanslutningen har till exempel fotboll, schack eller för den delen flyg på sitt program. I slutet av 2012 tillfrågades vi tre, som under hela året arbetat med Eksjö Flygdag, angående ersättning. Var och en av oss erhöll ersättning och denna kom per definition kallas lön för att allt skulle gå rätt till - det finns med andra ord inget att dölja. Hade vi inte vetat att ersättningsfrågan skulle komma upp efter flygdagens genomförande...ja, då hade inte arrangemanget kunnat genomföras, så enkelt är det. Man måste tro att man ska få åtminstone lite täckning för förlorad arbetsinkomst. Men detta förfarande har som sådant alltså inget att göra med evenemangsbidraget från kommunen. Det är, som jag tidigare berättat, en helt annan sak.

  

Som i nästan alla föreningar så finns det ibland gammalt groll, flygklubben inget undantag. Min övertygelse är att någon efter klubbens årsmöte för några veckor sedan, retade upp sig och kände att ”man var tvungen att tipsa tidningen”. Hur annars skulle de vetat något om ersättningar inom klubben?  Det handlar om en gammal vendetta som jag hoppades för alla inblandade parters bästa hade ebbat ut.

 

Självklart tycker även jag att det är ytterst beklagligt att föreningar med ungdomsverksamhet numera förvägras (förenings)bidrag från kommunen. Flygklubben är öppen för alla, självklart även ungdomar. Tyvärr har inte ännu Frivilliga Flygkårens Young Pilots-program nått Jönköpings län, då kommer ungdomsverksamheten bli betydligt bättre organiserad och mer synliggjord även i vår klubb. (När så sker kanske vi söker ett föreningsbidrag?)

 

Nu ska det också påpekas att föreningar som Eksjö Fotboll och ESOK i högsta grad var engagerade i flygdagen, båda tjänade ansenliga belopp och båda är förknippade med ungdomsverksamhet (Journalisten kunde, om viljan funnits, jämfört de intjänade summorna för dessa föreningar med kommunens evenemangsbidrag.). Eksjö Flygdag var alltså långt ifrån enbart en flygklubbsangelägenhet...

 

En sak som bör framhållas är också att vi satte biljettpriset medvetet lågt på flygdagen, detta främst med tanke på barnfamiljer. Att arrangera flyguppvisning handlar inte bara om att tjäna pengar, det handlar om att skapa förståelse för vad flyg är, vad det betyder för samhället - igår såväl som idag - samt att entusiasmera, inte minst våra unga.  

 

 

Så var någonstans ligger det moraliska felet? Jag är den förste att inse behovet av granskande journalistik, allra helst på det lokala planet. Men det gäller att se om man har bärighet i sitt uppslag för artikelskrivandet: Varför framkommer dessa uppgifter just nu? Vem ska klandras och vem vinner på det som publiceras? Ifrågasättande och eftertanke - det var två saker jag tog med mig från min journalistutbildning. Allt är inte så enkelt som det ser ut, därför bör man ha koll på äpplen och päron, även när det handlar om våra skattepengar. Och jag undrar till slut: Vem vinner egentligen på att denna artikel/kommande artiklar publiceras? I vad ligger nyttan? Gagnar det evenemangsstaden Eksjö? Gagnar den föreningsstaden Eksjö? Gagnar det en ny upplaga av Eksjö Flygdag? Gagnar det skuggfigurer med gamla sår som uppenbarligen inte har förmåga att gå vidare?


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Niklas

Publicerad 2013-03-14 05:47:03

Intressant inlägg.
Speciellt illa om någon person från klubben har tipsat, det är riktigt dåligt. Den personen borde förstå att det sista som en flygklubb i Sverige idag behöver är negativ publicitet. Jag hoppas verkligen att det inte blir någon artikel av detta alls...

Postat av: F

Publicerad 2013-03-14 09:02:59

Artikeln publicerades idag

Postat av: Fredrik Zetterberg

Publicerad 2013-03-14 11:30:12

Fy fan vad trist det är att läsa sånt här. Jag förstår precis hur du känner. Givetvis ska man få ersättning för utfört arbete (jag utgår från att vi inte pratar bonusar i miljonklassen heller..). Eftersom flygdagen var välbesökt kan vi ju utgå ifrån att ett flertal besökare var utomsocknes, vilket förmodligen gynnat Eksjö som kommun samt genererat intäkter till företag, butiker och restauranger i kommunen. Att då vara så småaktig (om så är fallet) att man vill hämnas en gammal oförrätt genom att tipsa tidningen är faktiskt något som i vår båtklubb hade lett till uteslutning "för klandervärt beteende". Jag vet inte om det finns en sådan klausul i era stadgar, men i det här fallet har ju en medlem i så fall medvetetet agerat MOT klubbens bästa..

Postat av: Martin

Publicerad 2013-03-14 11:44:20

Journalister....

Dom kan konsten att störa och förstöra till ingen nytta.
Sen brukar ändå artiklarna i dagspressen var så fyllda av faktafel att gemeneman numera borde vara härdad och inse att det inte (längre) går att lita på det skrivna ordet. Skadan som drabbar den enskilde individen eller den lilla organisationen är för denne ofta ofantlig, på kort eller lång sikt.

Flygdagen var fantastisk, den bästa 2012.
Känns trist att molnen nu hopar sig på den klarblå himmel som vi besökare fick uppleva.

/M

Postat av: Gustaf

Publicerad 2013-03-14 12:31:44

Trist! Man blir nedslagen av sådant. Det är helt självklart att ersättningar/arvoden skall kunna betalas ut. Jag är själv kassör i en förening och inser vikten av att personer som lägger ner massa tid och energi skall kunna erhålla ersättning. Kommunen lär väl dessutom få sitt i form av reklam för byggden i och med ett så pass stort evenemang. Vida mer värt än 50kSek troligen...

Postat av: Axel

Publicerad 2013-03-14 14:36:02

Tråkig läsning F. För flygdagen var ett väldigt lyckat arrangemang - Glöm inte bort det!
Samtidigt så är det verkligen värt att bry sig?
Jag kan väl bara anta att det är samma person/er som var "whistle blower" med banbelysningen. Personer som tar ut sitt eget misslyckande och inre missnöje på andra. Jag skulle inte låna ut borrmaskinen till dessa personer om de kom och ringde på dörren.

SmT - Ja det är en lokalblaska utan dess like. Jag kan väl egentligen bara tala för Nässjö delen, men det är väl knappast så att landets samlade journalist elit sitter på den tidningen? "Den brinnande papperslappen" för att ta som ett exempel. Vet att farsan haft problem med någon av dem ang. kombi terminalen, då en av journalisterna trot att han fått tag i årets scoop..

stay strong!

Postat av: Erik

Publicerad 2013-03-14 15:53:17

Det är en tydlig tendens i dagens samhället att det 100%-iga ideella arbetet försvinner. Det finns många föreningar som har problem med detta, men inser också att man måste kunna betala för att folk ska lämna jobbet för att åstadkomma saker i föreningen. I annat fall överlever inte föreningen. I de större städerna har kulturen redan anmanat detta, det är inget konstigt med det. Undrar hur man om tio år ser på dagens artikel?

Postat av: F

Publicerad 2013-03-14 18:02:08

Tack alla för stöttande ord när det väl behövs.

Efter att ha läst artikeln så känns det lite som scoopet som kom av sig. Man försöker svärta ner klubben, fast det inte finns något som helst fel begånget.

Hursom, jag tolkar det som så att Smålands-Tidningen anser att jag inte gjort skäl för min ersättning (Vad tycker ni som var på flygdagen då?) . Helst ska man väl svälta också. Hur skulle det gå till, skulle man trollat fram arrangemanget under sömnen på nätterna? På ett vis tar jag artikeln som ett hån...

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-03-14 21:13:33

Det är inte konstigt att just yrkesgruppen journalister fick lägst förtroende av allmänheten i nån undersökning för en tid sedan.
Jag har länge undrat över varför denna yrkesgrupp så sällan vill göra sitt jobb istället för att trakasera.
Sverige har blivit ett besynnerligt land faktiskt.

Postat av: F

Publicerad 2013-03-14 23:38:14

Det är frågan om onyanserad journalistik. Man har skjutit in sig på flygdag/flygklubb för att man fått ett evenemangsbidrag, men det har även Eksjö tattoo och Eksjö Stadsfest fått. Bakom finns i ena fallet en stiftelse, i andra fallet den ideella föreningen Fiesta Eksjö. Jag har svårt att tro att ingen i dessa sammanslutningar får ersättningar i samband arbete med sina arrangemang. Kommunen likställde flygdag, tattoo och stadfest när det var frågan om evenemangsbidrag sommaren 2012. Frågan är om SmT gör det?

Postat av: Leif Kvist

Publicerad 2013-03-15 00:36:55

-Det hade nog gynnat redaktionen på ”lokaltidnigen” att följa den här bloggen som idag når internationell uppmärksamhet.

Postat av: Lars Sundin

Publicerad 2013-03-15 01:05:09

Trist historia. De grävande journalistena gräver sin egen grav. Smålands.Tidningen verkar ju dessutom skriva "i lönndom", den finns ej på webben utan att man betalar (om jag fattat rätt). Hoppas tidningen tvingas fram i ljuset.

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2013-03-15 08:51:29

Jag tycker mig ha märkt en tendens hos "journalister" med karriärambitioner på små landsortstidningar att vilja leka "Uppdrag Granskning" eller profilera sig med Elaka Sågningar av typ Aftonbladet/Expressen. Vilket lätt leder till Grönköpingsvarning.
Hur som helst, ta inte åt dig! Vi är många som känner till ditt brinnande och kunniga engagemang i flygfrågor och som följer bloggen med stort intresse, för att inte säga njutning!

Postat av: F

Publicerad 2013-03-15 15:04:29

Tack för ert stöd, Leif, Lars och Henry!

Det har inte varit ett direkt djupare grävande, det är ett tips från en antagligen f d klubbmedlem som i sin tur gett tidningen tillgång till dokument som kom årsmötesdeltagare till del. Sedan handlar det mest om ett tyckande från tidningens sida och man svartmålar klubben och vi som fått ersättning. Man försöker få det till att vi har låg moral. Med tanke på hur klubben har hanterat ersättningsfrågan så tyder det väl det snarare på att man tvärt om har moral. Frågan är om inte SmT är den som har låg moral som på detta sätt hånar det arbete som vi lagt ner.

Och i nästa steg, om det skulle t ex arrangeras en ny flygdag – något som jag gärna hade gjort - kan man ha förtroende för journalister vid ortens enda tidning som insinuerar att jag tar pengar från välbehövlig ungdomsverksamhet? Tveksamt.

Postat av: a

Publicerad 2013-03-16 22:16:47

Tyvärr är detta ett typiskt exempel på den aktuella tidningens syn på "journalistik". Det säger en del om trovärdigheten i deras artiklar i övrigt. Deras kritiska granskning kan närmast betecknas som smutskastning där man inte drar sig för att slira på sanningen.

Postat av: F

Publicerad 2013-03-17 08:16:20

>Deras kritiska granskning kan närmast betecknas som smutskastning där man inte drar sig för att slira på sanningen.>

Precis! Man vill få det till att flygklubben har agerat omoraliskt för att man i samband med ett stort evenemang sökt - och fått - bidrag. Omvänt, gentemot sina medlemmar så kan man se klubben skyldig att utröna möjligheten till bidrag innan man startar arbetet med flygdagen på allvar. Och det gjorde man...

Som journalist måste man själv göra moraliska överväganden i samband med publicering som denna. Motiverar det som är eventuellt omoraliskt begånget att peka ut enskilda med namn i artikeln? Vidare tillhör detta det s k allmänintresset?

Som jag uppfattar det baseras SmT:s skrivning på "ett tyckande" komna ur väldigt spontana föreställningar. Okunskapen skiner igenom. Det kunde väl varit ok och ”tycka” - om än tydligt att en skribent missat en del lektioner i samhällskunskap - om man inte hängt ut tre med namn i artikeln. Men nu har man gjort det och torsdagens artikel är därför anmäld till Pressombudsmannen. En jurist ska nog få titta på fallet också.

Så återigen; vem agerar omoraliskt? Flygklubben eller Smålands-Tidningen?

Postat av: Fd kommunanställd

Publicerad 2013-03-18 09:37:34

Arrangemangsbidrag (obs) är INTE kopplat till ungdomsverksamhet.

I fallet med flygdagen har A-bidraget fungerat precis som det har tänkt och indirekt även kommit andra föreningar i Eksjö till del.

Postat av: F

Publicerad 2013-03-18 16:59:26

Tack för påpekandet f d kommunanställd. Avser dock inte ändra i texten ovan då jag föredrar uttrycket evenemangsbidrag :)

Vad det gäller mening två: Word!

Postat av: Peter Olofsson

Publicerad 2013-03-25 10:39:18

Efter att ha läst ovanstående artikel ställer jag mig frågande till artikelförfattarens upprördhet.
Om medlemmar fått ersättning på lagliga grunder är det väl inget att få i taket för.
Om artikelförfattaren har journalistutbildning, vilket jag tvivlar på, upptäcker hen omedelbart att inga faktafel förekommer i texten.
Däremot börjar man fundera över om de som tagit emot pengar vill dölja detta och i så fall av vilken anledning?

Postat av: F

Publicerad 2013-03-25 11:24:19

Är det jag som avses som artikelförfattare eller journalisten som skrivit i tidningen? Jo, jag har gått journalistutbildning (Ädelfors folkhögskola 2003-2005). Och jo, jag känner mig upprörd för att pekats för något som - enligt SmTs förmenande - är moraliskt klandervärt. Det är ett stort fel gjort av SmT och ska förhoppningsvis prövas av Allmänhetens Pressombudsman om det är förenligt god pressetik att på detta sätt (med faktaruta) peka ut enskilda, även om inget fel har begåtts.


Vadå dölja? Det har inte mörkats något. Och "tagit emot pengar" skriver du - i SmT står det "lön togs ut/plockades ut". I det första fallet en passiv gärning - i det andra en aktiv gärning, att kunna gå och bara roffa åt sig. Det var långt ifrån det fallet. En demokratisk vald klubbstyrelse hanterade ärendet.

Postat av: Peter Olofsson

Publicerad 2013-03-25 13:20:05

Ok, med den gedigna utbildning kanske ni i något sammanhang tog upp förhållandet mellan faktafel, misskreditering och moral.
Moral kan ju uppfattas helt olika, beroende på vem som är avsändare och mottagare.
Sedan märker du ord, om du får ut lön tar du inte då emot pengar?
Vad jag menar är att om man blir så oerhört upprörd över denna harmlösa artikel kanske det ligger något annat bakom, vad vet jag?
Att man i en intresseförening får ersättning/lön för utförda uppdrag är väl inget uppseendeväckande och helt i sin ordning, så var är problemet.
Visst, om man exempelvis får pengar genom a-kassan samtidigt som man får lön kan det ju vara straffbart. Det finns säkert andra fall också men det är ju inte något sådan handlar om vad jag förstår.
Avslutningsvis, AP kommer att lämna detta ärende utan åtgärd det sätter jag en hundring på, sätter du emot.
Nu tackar jag för mig och avslutar härmed debatten för min del, måste iväg på jobb.

Postat av: LNK

Publicerad 2013-03-25 17:21:22

Att man i en intresseförening får ersättning för sitt arbete är ju precis som Peter Olofsson skriver inget problem i sig och helt i sin ordning. A-bidraget från kommunen är också helt i sin ordning.
Att flygklubben sedan får till en publiksuccé på Ränneslätt är ju ännu bättre. Problemet är ju när någon i en artikel pekar ut personer och vinklar artikeln som om det vore fel att en flygklubb får ett arrangemangsbidrag, betalar ut lön och tillråga på allt går med vinst. Man försöker vinkla det som egentligen är fantastiskt bra och helt i sin ordning till något moraliskt förkastlig. Tillråga på allt smutskastar man och pekar ut personer som lagt ner sin själ i detta arrangemang.
Snälla SMT! lämna gärna den trygga boxen.!(typ "kossor som faller i brunnar osv.) Men lite eftertanke skadar mindre.

Postat av: Nicklas Lennartsson

Publicerad 2013-03-25 17:29:47

Jag måste fråga om Peter Olofsson är part i målet? Sättet att uttrycka sig ger sken av titeln journalist, det smärre förnedrande uttrycket "med den gedigna utbildning kanske ni i något sammanhang tog upp förhållandet mellan faktafel, misskreditering och moral" ger med all tydlighet också skäl att tro att så är fallet. Vad som då glädjer är det sken av att också vilja göra en pudel, även om den är okonkret otydligt, möjligen för att undvika att erkänna att fel har begåtts! Flera gånger ställs tex frågan vad som motiverar F:s upprördhet? Kanske en gnutta affärsmässigt och empatiskt tänkande skulle ge insikt i den frågan? F har med sitt engagemang varit drivande i den flygdag som i flygkretsar fick betyget "Årets bästa flygdag". Bättre betyg får man inte och det krävs nog heller inte mycket vidare fundering för att förstå PR-värdet det ger Eksjö. Vad krävs då för att nå denna flygdag? Naturligtvis krävs förutom en klar målinriktning och engagemang också en god portion kunskap. Denna kombination av kunskap och driv är det mycket få i sverige som bestitter.
Jag föreställer mig därför hur F känner sig när han, efter att med slit och kunskap med råge satt Eksjö på kartan, blir offentligt ifrågasatt för fiffel. För mig som utomståeende, men dock med en någon insikt i vad ett flygdagsevenemang kräver, känner inget annat än avsmak och smuttskastning. Att granska ekonomiska oegentligheter är på sin plats. Men att lägga resurser på av vad som av allt att dömma är interna motsättningar i en förrening känns inget annat än lågt. Möjligen är det en förklaring av brist på ideer i det egna arbetet. Men jag (och troligen medparten av flygsverige) värmer oss i att ägaren av denna plogg genom att ha skapa så mycket glädje för så många bevisat att han bär på raka motsattsen!

Nicklas Lennartsson

Postat av: Sture Strid

Publicerad 2013-03-25 17:38:58

Klart att man blir förbannad när man blir anklagad för något, trots att man inte gjort något fel. F väl är i sin fulla rätt att reagera över att bli utpekad av någon som inte har grundläggande koll på hur ekonomi/bidrag funkar i en förening, och använda sin egen blogg till att ge sin version av vad som hänt.

Jag tycker för övrigt att det är märkligt att hr Olofsson dyker upp från ingenstans (?) och skriver "att man i en intresseförening får ersättning/lön för utförda uppdrag är väl inget uppseendeväckande och helt i sin ordning, så var är problemet." Nej, precis. Undrar varför du ifrågasätter F's självklara rätt till att återge sin egen version och än värre, antyda saker.

Du skriver vidare att inga faktafel finns i artikeln, men att utelämna (eller som det verkar, inte ha koll på) den pikanta men ack så viktiga detaljen att arrangemangsbidrag INTE är kopplat till ungdomsverksamhet (som "f d kommunanställd" skriver) är väl ett enda stort, galopperande faktafel om något.



Postat av: F

Publicerad 2013-03-25 18:13:33

"...,sätter du emot." Är det en fråga? I så fall måste jag kolla med flygklubben rörande hundringen...

För min del ska jag ärligt säga att jag blev upprörd och riktigt rädd den där onsdagen när detta började (publiceringen skedde på torsdagen). Såsom den enda lokaltidningen har SmT en stor makt, det som står i publikationen läses av många. Därför såg jag för mitt inre med stor rädsla hur jag, med bild och allt, skulle hängas ut och svärtas ner.
Sedan blev det inte riktigt så, det blev i formen av en "faktaruta" vilket ändå fick en att må dåligt, eftersom folk numera tisslar o tasslar runt en som man vore en fuskare samt lurendrejare. Vet inte om Peter Olofsson befunnit sig i den situationen efter en tidningsartikel.

Hursomhelst, det var just detta jag var rädd för – det är det som ligger bakom upprördheten. Inget annat.

Man kunde lagt upp artikeln på annat vis, t ex med en röst från flygklubben (förslagsvis ordföranden) och en röst från kommun (som i artikeln; kommundirektören), detta utan att pekat ut enskilda individer som syndabockar. Så man kan inte påstå att det inte fanns alternativ, om man (SmT) nu kände att man bara var tvungen att skriva artikeln…

Tack till LNK, Nicklas Lennartsson och Sture Strid. Er support uppskattas väldigt mycket, det ska ni veta.

Postat av: F

Publicerad 2013-09-01 16:11:48

"Peter Olofsson" skrev i en kommentar ovan: "Avslutningsvis, AP kommer att lämna detta ärende utan åtgärd det sätter jag en hundring på, sätter du emot."

AP säger att du är skyldig mig den där hundringen...

Postat av: John-Olof Holmström

Publicerad 2013-09-03 10:21:03

Vimmerby Tidning gjorde några liknande artiklar om mig för ca 25 år sedan.
Sedan dess har jag inte prenumererat på VT. Jag har heller inte sedan dess haft en enda annons införd och trotts detta lyckats sälja närmare 800 motorcyklar och bortåt 100 bilar de senaste tio åren.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela