Den franske generalens flygplan
Vad har den franske armégeneralen Jean Gilles (1904-61) med Sverige att göra? Ja, det kan man fråga sig. Men jag tror mig veta om en anknytning och den heter SE-BMH. På en sajt fångade jag upp bland annat följande:
GENERALENS BROUSSARD:
Dette er den andre Max Holste M.H. 1521 Broussard som kom til Norge i 1995. LN-WNA ble eid av Øyvind Ellingsen...Flyet ble bygd i 1958 og har en spennende fortid som general Gilles flygende kommandopost under Algeriekrigen. Broussard blir gjerne kalt "den franske Beaver'en" på grunn av sine egenskaper og utseende. Det ble totalt produsert 378 fly av denne typen. De ble brukt til kommunikasjon, transport og ildledning i det franske forsvaret. Flyet har seks seter og er utstyrt med en 9-sylindret Pratt & Whitney R-985 Wasp stjernemotor som yter 450 hk. LN-WNA er ikke lenger i norsk eie. Flyet ble solgt til Sverige i mai 2002.
Dette er den andre Max Holste M.H. 1521 Broussard som kom til Norge i 1995. LN-WNA ble eid av Øyvind Ellingsen...Flyet ble bygd i 1958 og har en spennende fortid som general Gilles flygende kommandopost under Algeriekrigen. Broussard blir gjerne kalt "den franske Beaver'en" på grunn av sine egenskaper og utseende. Det ble totalt produsert 378 fly av denne typen. De ble brukt til kommunikasjon, transport og ildledning i det franske forsvaret. Flyet har seks seter og er utstyrt med en 9-sylindret Pratt & Whitney R-985 Wasp stjernemotor som yter 450 hk. LN-WNA er ikke lenger i norsk eie. Flyet ble solgt til Sverige i mai 2002.
...detta till innehavaren av denna fellow blogg! General Gilles flygplan, SE-BMH (MH som i Max Holste), har i dagarna åter kommit i luften efter varit markbunden sedan 2009. Det gillas...