Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Den franske generalens flygplan

Publicerad 2013-06-13 23:45:00 i Propulärkultur,

 
Vad har den franske armégeneralen Jean Gilles (1904-61) med Sverige att göra? Ja, det kan man fråga sig. Men jag tror mig veta om en anknytning och den heter SE-BMH. På en sajt fångade jag upp bland annat följande:
 
GENERALENS BROUSSARD:
Dette er den andre Max Holste M.H. 1521 Broussard som kom til Norge i 1995. LN-WNA ble eid av Øyvind Ellingsen...Flyet ble bygd i 1958 og har en spennende fortid som general Gilles flygende kommandopost under Algeriekrigen. Broussard blir gjerne kalt "den franske Beaver'en" på grunn av sine egenskaper og utseende. Det ble totalt produsert 378 fly av denne typen. De ble brukt til kommunikasjon, transport og ildledning i det franske forsvaret. Flyet har seks seter og er utstyrt med en 9-sylindret Pratt & Whitney R-985 Wasp stjernemotor som yter 450 hk. LN-WNA er ikke lenger i norsk eie.
Flyet ble solgt til Sverige i mai 2002.
 
...detta till innehavaren av denna fellow blogg! General Gilles flygplan, SE-BMH (MH som i Max Holste), har i dagarna åter kommit i luften efter varit markbunden sedan 2009. Det gillas...

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Verdin

Publicerad 2013-06-14 11:00:12

Hej !
Jag flög pa detta flygplan i Algeriet i Ouarsenis bergen för spanning. Det var mycket starkt och säkert men vilken väsen inuti !

Postat av: Pelle Erixon

Publicerad 2013-06-14 20:24:07

Gokväll,

Intressant Verdin, varför inte scanna lite gamla Algeriet-kort & skicka till bloggisten så att vi andra kan få ta del av Dina äventyr ?
Själv har jag försökt få kolleger som jobbat i Algeriet att försöka hitta T-6:a eller T-28:a åt mig, men de har tyvärr inte kunnat leta nåt...

Postat av: Matsen

Publicerad 2013-06-17 20:55:49

"Systermaskinen" finns fortfarande på Kjeller i Norge och luftas lite då och då.
http://www.warbirds.no/fly/lnwnb.htm

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela