Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

9Q-CKA - en annan Congo Queen

Publicerad 2013-06-02 22:44:00 i DC-3, Propulärkultur,

 
Ännu en bild som Roffe Larsson tog när han besökte Åke Janssons flygbolag  Transport Aérien Zaïrois (TAZ) i april 1986. DC-3:an är - som synes - en annan Congo Queen, denna med registreringen 9Q-CKA. Flera av Åke Janssons DC-3:or har varit föremål för blogginlägg tidigare; 9Q-CUK, 9Q-CYC och nu senast - återigen - 9Q-CYE Örnen. Den inledande bilden från det senaste inlägget om Örnen blev anledning till dagens publicering och tål därför att tas i repris... 

 
Bilden är tagen 2007 av John Miller N'dolo-flygplatsen i Kinshasa, Kongo. Dessa bägge DC-3:or skrotades på flygplatsmyndigheternas anmodan i början av året. 9Q-CYE har ju behandlats i en rad olika blogginlägg, men vad var 9Q-CKA för kärra? Det visade sig att man kunde spåra upp en rätt intressant historik även här...

Flygplanet tillverkades som en C-47A-DK med tillverkningsnummer 13348 i början av 1944. Det fick USAAF serial
42‑108950 men kom omgående att skickas till en allierad nation inom Land Lease-programmet och hamnade i Sovjetunionen i juni detta år. Enligt uppgift bar det civil registrering; CCCP-L909. Efter krigets slut överfördes planet till polska flygvapnet, det fick id-nr "3" påmålat och användes som "personal aircraft of Marshal Michal Rola-Zymierski". Tips - titta närmare på polsk historia...    

 
I juni 1946 kom DC-3:an att överföras till polska flygbolaget LOT och fick då civil registrering SP-LCC. Flygplanet var ute för ett missöde den 28 mars 1950 som klassades som totalhaveri. Man kanske skulle tro att det var slut där, men icke: SP-LCC avregistreras den 3 mars 1958 och den 22 december 1959 inregistreras i Iran EP-AEE med samma tillverkningsnummer, detta på Iranian Airways (några år senare omdöpt till Iran Air). Ett antal Douglas DC-3 verkar för övrigt vid denna tidpunkt att sålts från Polen till Iran.


I maj 1962 säljs DC-3:an till Kongo och används av regeringen där som 9O-AEE, senare 9Q-AEE. När det kongolesiska flygvapnet formellt bildas senare samma år överförs planet dit. Under decenierna som följer så kom det bära radioanropen 9T-P25 och därefter 9T-PKL.

Det kan noteras att det är skillnad på bilderna vad det gäller det allra bakersta partiet, stjärtkonen. Det kan vara så att flygplansidentiten någon gång under tiden i Kongo växlat "airframe"? Bara en tanke jag fått. Så här skrev Roffe Larsson i ett mail till mig under arbetet med detta inlägg:
 
När jag besökte Åke i Kinshasa 1986 så hade jag möjlighet att kolla hans maskiner beträffande c/n-plåt och identitet. 9Q-CKA har ju varit något av ett problembarn hela tiden och vad jag minns nu så hade den inte någon plåt ombord men i dokumentationen fanns "42-104950" vilket ju har tolkats som det riktiga (om det nu är c/n 13348) 42-108950.

Någongång under 80-talet övertogs planet av TAZ och blev då 9Q-CKA. TAZ blev så småningom Air Kasai och denna DC-3 ställdes av vid okänd tidpunkt på N'dolo-flygplatsen i Kinshasa. Och, som sagt, tillsammans med 9Q-CYE Örnen och ett antal andra flygplan, bland annat en T-6, kom att det skrotas där i början av detta året...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Trygve

Publicerad 2013-06-04 12:58:53

Har noen tatt et bilde av Harvarden som sto lagret der? Evt vet noe om hvor den kom fra? Antar dette må ha vært en tidligere Tshombe eller Wigmo maskin.

Postat av: F

Publicerad 2013-06-04 23:32:42

Det finns bilder, har jag hört. Självklart är även jag intresserad av denna T-6G. Det lär vara en exemplar från Force Aérienne Zairoise som op totalt 32 stycken, den sista fram till 1988. Jag gissar att det kan röra sig om just den T-6:an...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela