Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Europas sista flygande Norseman - 2

Publicerad 2013-07-15 10:10:00 i Propulärkultur,

Norseman SE-CGM i Hemavan i juli 1997. Bild: Werner Felix.
 
Här följer ett upprop från David Pajus - kan du hjälpa till att behålla Europas sista flygande Norseman i Sverige?

Som nybliven ägare till den i Europa sista kvarvarande luftvärdiga Noorduyyn UC-64 Norseman har jag under våren sökt olika möjligheter att hitta delägare som kan och vill hjälpa mej att förvalta henne, detta så hon kan bli kvar i flygande skick i Sverige.
 
Ett omfattande renoveringsarbete ägde rum för cirka tio år sedan och hon har inte flugit särskilt mycket sedan dess. 
 
För närvarande står hon med på sitt hjulställ på Skå (se nedersta bilden), men min avsikt är att försöka flyga henne på sjö i så stor omfattning som möjligt i Skandinavien och om möjligt behålla henne här.
 
Den relativt stora motorn P&W R-1340 på 600 hk vill ha ca 100 liter per timme vilket kan verka avskräckande. Men den är inte mycket dyrare att köra omkring i än en stor motorbåt, samtidigt som inköpspriset är betydligt lägre. Sedan får man plats med åtta personer och kan dela glädjen!

  
Jag har fått flera påstötningar av intressenter utomlands, men jag vill helst se att hon blir kvar här och det borde ju inte vara omöjligt att lyckas. Därför söker jag intressenter som vars främsta egenskap är att man har ett brinnande flygintresse, kan man sedan flyga och eller meka är det också bra. 

 
Maskinen är i ett fantastiskt gott skick och det vore synd att se henne försvinna ut ur landet. 
 
Är du intresserad måste du höra av dej snarast eftersom jag måste bestämma mej inom de närmaste veckorna. 
 
För frågor hör av er till David Pajus på 0708999409 eller hydroavion [at] hotmail.com
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Gert

Publicerad 2013-07-15 12:03:20

Hmm, det lät intressant :-D

Postat av: Martin

Publicerad 2013-07-15 12:38:58

IFR för pax ??

En sån skiva till och jag får byta stift !

/M

Postat av: David Pajus

Publicerad 2013-07-15 13:50:44

Normalklassad, AnnexII, Bara VFR.
Detta är en unik flygmaskin som jag behöver hjälp att förvalta och sköta om. Ren vackert väder flygning med nära och kära att njuta av. En tidsmaskin.
Är du intresserad så skynda dej att höra av dej är vi några stycken så finns fortfarande tid till att få henne i luften för några fina höstflygningar.

/D

Postat av: Stefan

Publicerad 2013-07-15 19:32:37

Jag hoppas du hittar tillräckligt många som är intresserade så att hon blir kvar i landet. Lycka till David!

Postat av: Martin

Publicerad 2013-07-15 20:28:20

Med Plywood för alla fönster så blir det IFR för paxen.

Vore kul on hon blir kvar i Sverige, Ringsjön kanske ??

/M

Postat av: Tintin Norge

Publicerad 2013-07-20 23:57:23

Hvor mye koster det å bli med som deleier? Hva er de årlige kostnadene som Verksted, Forsikring, Avgifter.
Hva regner du som timespris for en deleier?

Postat av: johan Barkman

Publicerad 2013-12-29 19:10:15

Hej
Hittade den sida av en händelse, sedan jag letat efter CGM efter ha hittat den hos transportstyrelsens register. Om jag tror rätt så har jag suttit i denna maskin mycket som liten, när min far var delägare i Norrlandsflyg med Knut Hedström. Går den att rädda och var finns den nu hur stor är insatsen, är det på årsbasis eller hur hade du tänkt dig.

Häls johan

Postat av: Sture Engström

Publicerad 2014-10-27 09:35:16

Min svärfar, Seth Ivan Holmström flög Norseman åt Knutte i början på 80-talet i Stora Sjöfallet varje sommar. Både turister och elever på sjöflyg. Jag tror att han flög denna maskin. Han är nu 87 år och multisjuk, men fullt frisk i pallet, så jag skall fråga honom om han känner igen henne/kommer ihåg beteckningen.

Postat av: Per

Publicerad 2016-12-06 19:47:50

Så den hamnade i Norge. Googlade lite.
Minns den tydligt från nån sommar på 80-talet när vi hälsade på Knutte och Monica i Stora sjöfallet. Knutte var morbror till min farfar.
Borde finnas nån bild någonstans.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela