Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Greenpeace flög piston

Publicerad 2013-12-28 08:34:00 i Catalina, Propulärkultur,

 
Apropå hållbara lösningar, ett uttryck som man rätt ofta hör idag. När Greenpeace behövde ett flygplan för långa patrulluppdrag över vatten, vad valde man då? Ja, vad är det vi ser på dessa bilder om inte en Consolidated Catalina.

Så miljöorganisationen valde alltså ett kolvmotordrivet flygplan, som går på flygbränsle av typ Avgas, före en turboprop- eller jetmaskin. Faktum är att ett plan tillverkat för 70 år sedan mycket väl kan göra god och säker tjänst än idag. Flyg är kanske den första riktiga recyclingrörelsen; motorer och andra delar byts ut, överses, installeras på nytt...och så håller det på. Dagens strids- och trafikflygplan kommer sluta flyga den dag som hård- och mjukvaror för systemen slutar att ha support. De gamla, och ur det perspektivet simpla konstruktionerna, kommer med andra ord antagligen överleva nyare generationer av flygplan.

 
Tänk på det, Swedavia, nu när ni näst intill lyckats stoppa försäljningen av AvgasBromma flygplats. Miljöargumentet håller inte - en liter Avgas tar dig i allmänhet också längre jämfört med en liter Jet A1. Underskatta inte Piston Power.

Det är inte utan man får lust att utbrista Back To The Future! En hållbar lösning...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela