Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Saab 105 SE-XBZ - 2

Publicerad 2012-01-08 01:06:33 i Kalla kriget,



Minns ni inlägget Saab 105 SE-XBZ - 1? Det var ett tag sedan nu, men jag sa att jag skulle återkomma till denna rätt speciella produkt i svensk flyghistoria. Ovanstående bild är en "Saab 105-detalj" beskuren från en dito som finns att se i sin helhet hos fellow blogger Grand Prix 63. Den verkar tagen 1970 och det var väl då man försökte sälja 105:an till Schweiz, Saab offererade versionen 105XH. På denna site kan man läsa följande:

In 1970, SAAB proposed an improved SAAB 105XT variant designated the "SAAB 105XH", for the Swiss market, the "XH" standing for "Export Helvetia", in reference to the old Latin name for Switzerland. The 105XH featured a built-in 30 millimeter Aden cannon in a fairing under the fuselage; slender fixed wingtip fuel tanks with a capacity of 200 liters (53 US gallons) each; improved avionics, including a Doppler radar altimeter in the tail and a SAAB BT9R precision-bombing / laser rangefinder system in a reprofiled nose; and a brake parachute. Eventually, the Swiss filled their requirement with refurbished Hawker Hunters and new-build US Northrop F-5E Tiger II fighters.



SAAB flew a demonstrator for another improved SAAB 105XT variant, the "SAAB 105G", updating the SAAB 105 second prototype / SAAB 105XT demonstrator to this standard in 1972. It was essentially the SAAB 105XT with a comprehensive navigation-attack system, featuring the SAAB BT9R system, a rolling-map display, a inertial navigation system, and an air data computer. There were no takers, but the SAAB 105G demonstrator kept on flying in the test and trials role until it was finally retired in 1982. In the mid-1970s, SAAB proposed yet another SAAB 105XT demonstrator, the "SAAB 105S" for a Finnish trainer requirement, but the Finns decided to buy the BAE Hawk instead.


Tycker du att Saab 105/SK 60 är ett intressant flygplan? Ifall du svarar "ja" på den frågan så tycker jag att du går med i dess facebookgrupp.

Bilden nedan är tagen vid Parissalongen i maj 1969 där Saab 105 XT SE-XBZ har utställlningsnummer 751. Förresten, hur går det med måldragarversionen av 105:an, tidigare ibland kallad SK 60M? Lär nämligen åter vara på tapeten...



Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: chefsingenjören

Publicerad 2012-01-08 19:10:03

Jag antar att man hade en annan motor med i planerna som t.ex. den Österikiska General Electric J85? En SK60 i attackkonfiguration hade inte särskilt mycket dragkraft med de gamla RM9 Turbomeca Aubisque.



http://en.wikipedia.org/wiki/Turbomeca_Aubisque

Postat av: F

Publicerad 2012-01-08 19:30:58

Precis, CI. Det var GE J85 som var "standardmotor" för exportversionerna. Man har ju mer än en gång undrat varför det blev Turbomeca Aubisque i "våra" kärror - det är ett stort frågetecken? Inget om urvalsprocessen etc finns beskrivet någonstans...åtminstone mig veterligen.

Postat av: chefsingenjören

Publicerad 2012-01-10 07:23:54

De nuvarande RM 15 - Williams RR Williams RJ44 är dock en klar förbättring i de s.k. Sk 60W. Dragkraftsökningen är kanske inte så imponerande på papperet. Men eftersom motorn är mindre, lättare och drar mindre bränsle vilket gör att man ofta kan deltanka så blir dragkraft/viktförhållande betydligt bättre. Dessutom slapp man de förhatliga inloppsledskenorna som försämrade motorresponsen kraftigt. Något man ska vara medveten om när man ser de gamla filmerna på Team 60. Flygplanet i sig är bra att flyga formation med, men motorn gör att man hela tiden måste tänka före. Ett efterläge är svårt att korrigera.



Ska bli intressant att se SK 60M med ny avionik när den levereras till Flygskolan.



http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_105

Postat av: F

Publicerad 2012-01-10 09:35:26

Hur många SK 60 med glass cockpit kommer det bli? http://www.flightglobal.com/news/articles/saab-105-upgrade-to-boost-interoperability-with-swedens-gripen-332555/



Det är rätt fascinerande att notera "SK 60s väg" - det är en oerhörd skillnad på flygplanet då och nu...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela