Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Twilight Kalle - 3

Publicerad 2012-02-26 17:45:00 i Allmänt, Mustang, Propulärkultur,


Jag utlovade i Twilight Kalle - 2 en uppföljare. Det tog lite längre tid än vad jag tänkt, men här kommer den. Börja med att njut av Curt Croneruds display med Gul Kalle i Jyväskylä 2001. Och glöm inte att justera upp ljudet en aning...

Därefter bekanta dig kanske med "Situation Gul Kalle" genom att ta en sväng förbi inlägget Twilight Kalle - 1.



Pelle Lindquist besökte Duxford när det var Flying Legends förra sommaren och tog några bilder som han ställt till bloggistens förfogande. Först ut är dock härovan en bild som han tog på samma plats redan den 20 april 2007. "The Mustang formerly known as Gul Kalle" håller på att moteras ner för att skeppas över till Atlanten för att vara med vid Mustangs & Legends i Columbus, Ohio.

Flygplanet var då registrerat i UK som G-CBNM och efter övningarna i Columbus flögs Mussen till Fighter Rebuilders i Chino för en omfattande genomgång. Att kalla det för restaurering kanske var känsligt, detta var ju en väldigt mycket orginal P-51D, eller om vi så vill; J 26. Tanken var att sälja Mustangen i USA, även om det var något man inte talade högt om.

Man avregistrerade G-CBNM för att föra över planet på amerikanskt register. Det tilltaget kom att - på ren svenska - skita sig totalt: Det fanns nämligen redan en Mustang med denna identitet på FAA:s register. Här passar det att läsa det föregående inlägget Twight Kalle - 2. Precis som det uttrycktes där blev det: Tror ikke flyet kan komme i luften før man evt. skaffer nye papirer.



Något slokörat fick "The Mustang formally known as Gul Kalle" ikläda sig nya siffror för USAAF serial 44-63864 dömdes av FAA att tillhöra N251L som återregistrerades den 16 april 2010. Det är alltså haveristen från Island 1963 som återuppstått, i princip är det väl en helt ny Mustang som byggts upp.

Nytt nummer på den airframe som tidigare var registrerad som SE-BKG i Sverige blev 44-12016. Den 6 maj 2010 infördes Mustangen på amerikanska registret som N98CF.



Innan 2011-års Flying Legends kunde man på denna webbplats läsa bland annat följande:

The Horsemen made their official UK debut at Flying Legends 2009, flying an extremely precise aerobatic display in three UK-based P-51Ds. This time round, they're bringing their own stallions, as the former 'Twilight Tear' returns to Duxford under a different guise as 'Fragile but Agile', accompanied by a UK newcomer in 'February'.



The importing of two US-based Mustangs has been a major undertaking and it's an absolute delight to have them here, let alone seeing them put through their paces by formation aerobatic artists Ed Shipley and Dan Friedkin. The Horsemen's mounts should ensure a healthy contingent of this potent fighter in the skies at this year's Flying Legends.


Ännu ett klipp från "duröret", klippet är inspelat söndagen den 10 juli.

Man brukar ibland säga om flygplan att allt runt tillverkningsplåten är reservdelar. Skulle vilja lägga till dokumentationen också. Det finns en juridisk aspekt i detta som jag tror för en utomstående känns avlägsen, svår att förstå. Detta hade jag tänkt att utveckla, men...nja, en annan gång kanske.


Den sista bilden från Pelle är tagen några dagar senare, då man monterat ner Mustangen för att packas in i en container för vidare befodran tillbaka till USA.

Slutligen, en egen bild på Mustangen från Ängelholm sommaren 1988. Det är så här som - åtminstone jag  - vill minnas den, som Gul Kalle!

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Trygve

Publicerad 2012-02-27 13:00:48

Hvor mange piloter fløy egentlig "Carlo Giallo" mens den var i Sverige?

Postat av: F

Publicerad 2012-02-27 18:59:17

De namn som jag spontant nu kommer ihåg är Stefan Örtqvist, Curt Cronerud, Björn Löwgren, Gert Martinsson och Kjell Nordström. Finns säkert flera?

Postat av: Günther

Publicerad 2012-02-27 19:18:08

Göran Svanberg flög också Gul Kalle vid några tillfällen, vid flygdagarna i Kristianstad den 26-27/7-97 till exempel.

Postat av: LIA

Publicerad 2012-02-27 22:08:06

Tror att Göran Svanberg flög den vid ganska många tillfällen.



Postat av: LIA

Publicerad 2012-02-27 22:09:22

När jag tänker efter så har jag sett både Stephen Grey och Hoof Proudfoot flyga den i Sverige också.

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-02-28 05:57:59

Var det inte en israel som flög hit Mustangen dagen innan julafton 1986? Han gjorde väl ett ben Sturup - Hässlö?

Postat av: LIA

Publicerad 2012-02-29 08:07:52

Det var Hoof Proudfoot som flög flygplanet till Västerås.

Postat av: Trygve

Publicerad 2012-02-29 10:56:01

Sto ikke Mustangen i Tyskland (Frankfurt..?)en stund også med motor eller magnet problemer på ferry flighten? Mener å ha sett bilder i Flypast av flyet stående der.

Postat av: Stefan Örtqvist

Publicerad 2015-01-23 14:07:08

Hoof fick problem med startmotorn som låg på. Kullagret i startmotorn såg ut som den var svetsad med elsvets. Örtan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela