Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

MFI Mushshak

Publicerad 2012-12-03 23:50:00 i Allmänt, MFI, Propulärkultur,

 
När man tänker på det, har vi i gamla Svedala koll på produktionen av MFI-15 Pakistan? Jag tror inte riktigt det. För gissningsvis cirka 20 år sedan skeppade Saab iväg det mesta av tillverkningsjiggar etc till PAC, Pakistan Aeronautical Complex. Redan tidigare hade ett skapligt antal (120+ stycken) MFI-15/17 satts ihop i Pakistan av delar/byggsatser gjorda i Sverige. Dessa levererades till pakistanska armén och flygvapnet. Att landet redan i mitten av 70-talet tog levererans av 15 kompletta flygplan bör ju också påpekas. Den första var SE-FIH/75-501 som flögs dit i augusti 1974.
 
 
Pakistan har utvecklat egna versioner, först PAC MFI-17 Mushshak och därefter PAC MFI-395 Super Mushshak. I skarven mellan 80- och 90-talet laborerades det även med en variant av Turbo Safari (Supporter) som av pakistanierna kallades Shahbaz. Högst fyra sådana kom dock att tillverkas. 
 
Läs mer i inlägget Shahbaz hos Teledyne Continental.  

Och om Shahbaz motsvarade Safari TS så kanske man kan kanske påstå att Super Mushshak - på sätt och vis - motsvarar den amerikanska varianten av MFI-15, Schweizer SA-2-39.
 
Enligt bedömare har man i runda slängar ett par hundra flygplan i "MFI-familjen" i användning i Pakistan. Cirka 300 stycken har tillverkats totalt.
 
 
Export skulle det handla om. Jo, de derivater som PAC framställt på Malmö Flygindustris grundkonstruktion har fått spridning främst i Mellanöstern i egenskap som military trainer. Här kommer kända exempel.
 
Egypt Air Force – 54 stycken MFI-17 Mushshak
 
Islamic Republic of Iran Air Force – 25 stycken MFI-17 Mushshak
 
Royal Air Force of Oman – 8 stycken MFI-17 Mushshak
 
Royal Saudi Air Force – 20 stycken MFI-17 Mushshak och/eller 20 stycken MFI-395 Super Mushshak
 
Syrian Air Force – 6 stycken MFI-17 Mushshak
 
Även civila strökunder har kunnat köpa loss flygplan ur den pakistanska produktionen - minns inlägget MFI-17 Mushshak ZS-OKR.
 
Avslutningsvis visas en bild från mars 1981 på en av de tidigt levererade flygplanen till Pakistan. Notera typsnittet på siffrorna! Flygplanet är troligen PAF #78-5063 (c/n 15.063) som färdigställdes i augusti 1978.
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2012-12-04 00:12:45

Mmmmmm MFI...

Nice !!

/M

Postat av: F

Publicerad 2012-12-04 13:37:44

Intressant o se hur Saab "sprider riskerna" ;) På 70/80-talet var det Pakistan som gällde, numera Indien - se http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=9566

Se även http://lae.blogg.se/2011/may/saab-2001-ett-nytt-aventyr.html

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela