Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ABC - 30 och 25 år

Publicerad 2012-12-29 04:04:00 i Musik - 80-tal,

 
ABC  Poison Arrow
 
Ibland kan man fråga sig vilket enskilt musikfenomen i ens ungdom som gjorde störst intryck på en? Ett som kIart minns ur en sådan synvinkel är mitt fall ABC och deras The Look Of Love, samt den efterföljande LP:n The Lexicon Of Love. Det var 1982 som dessa släpptes, med andra ord för 30 år sedan. Har tidigare bloggat om just detta, kolla inläggen Kärlekslexikon -1 och dito - 2. Lyssna gärna på vad producenten Trevor Horn berättar i detta klippet.
 
Till denna platta gjordes en även en film, Mantrap, som regiserades av Julien Temple. Det var en tunn spionhistoria och ganska medioker rulle, men ändå: Hittar jag Mantrap uppladdad i sin helhet så kommer den nog att postas här på bloggen. Bara av strikt nostalgiska skäl...

   
I år är det dessutom 25 år sedan ABC:s - då som duo - släppte plattan Alphabet City. Denna får väl anses som gruppens näst största framgång.
 
Jag har med flit valt de låtar som är näst mest ihågkomna från vardera plattan, och på detta lilla sätt på mitt egna vis manifestera 30- respektive 25-årsjubileerna.
 
ABC The Night You Murdered Love
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2012-12-29 08:43:44

04:04.....

Sover inte F så dags ??

/M

Svar: Jodå, det gjorde han. Somliga ting kan ställas in i förväg ;)
Lazerjesus

Postat av: LIA

Publicerad 2012-12-29 13:48:11

Trycker på "Gilla-knappen"!
Sålde mina remixade ABC-singlar för några år sedan. Det kanske inte var så smart... ;-)

Postat av: F

Publicerad 2012-12-29 14:57:34

Om du hade denna Lia så kanske det var sådär... ;)

http://youtu.be/ejbUIG9Y8Fg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela