Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Beech Staggerwing SE-BRY - 2

Publicerad 2012-04-26 05:46:00 i Beech, Propulärkultur,


...eller alternativ rubrik Staggerwing - en midsommarnattsdröm

Måste bara visa dessa bilder, tagna av SuperEchoChris över Mälaren kvällen innan midsommarafton 1990. Svårt vackert!

Flygplanet hade tidigare samma månad återupptagits på svenskt register. Om ni mot förmodan missat det så är det även föremål för det föregående inlägget Beech Staggerwing SE-BRY - 1.

Hoppas att få tid att sätta ihop en historik över denna, den enda Beechcraft Staggerwing som funnits med SE-beteckning. (Jo då, så gjordes i det då kommande inlägget Beech Staggerwing SE-BRY - 3.) Det är en "lågmilare" som fortfarande lär ha kvar sin orginalinredning.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Swede

Publicerad 2012-04-26 05:55:01

WOW !!! helt underbara bilder !!

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2012-04-26 09:07:40

Tack Swede! :-)



Jag kollade i min flygdagbok för exakt datum för det här. Torsdag 21 juni 1990! En liten anekdot kring den här fotograferingen: Jag flög en Safir från Hallstavik ner till Barkis för att möta upp där med Pennan Höglund och en annan pilot som skulle flyga Safiren åt mig när jag tog bilderna från densamma. Pej Kristoffersson hade beställt jobbet, bilder inklusive text, för sin årsbok "I luften" det året. Det var som synes ganska sent på kvällen och vi landade inte på Barkarby efter fotograferingen föränn klockan tio. Det hade iofs varit jävligt turbulent under flygningen men jag var redan rätt säker på att jag fått några användbara bilder. Allt var frid och fröjd och det var dags för mig att flyga tillbaka till Hallstavik och ladda upp för midsommarafton dagen efter.



Då plötsligt kommer kronans gröna Volvo Duett galopperande i bästa utryckningsstil mot oss. Vi visste direkt vad det var frågan om. Flygfältet var ju gubevars fortfarande militärt så därför fanns det en dito och mycket uttråkad bastropp baserad där. Den regerades av en fetlagd inte alltför begåvad fanjunkare, en sån där som aldrig skulle kunna avancera högre än fanjunkare hur fan han än betedde sig, eller kanske just därför. Hans temprament var redan ökänt för alla på Barkarby Flygklubb! Där stod vi nu, tre slemmiga civilister i hans ögon, och inte bara besudlade hans flygfält utan även hade tänkt starta från detsamma efter klockan tio utan hans Majestäts, dvs hans tillstånd! Krigsrätt och minst arkebusering i gryningen väntade! Här ska fan inte startas med några flygplan inte! Jag insåg dock snabbt att jag hade ett perfekt ess i ärmen att spela ut om han verkligen tänkte stoppa mig från att starta, men vi alla bestämnde oss för att lite listigt först mjäka med och låta honom tro att han verkligen bestämde. Strategin funkade. Efter en stunds smörigt och lismande pratande från oss lugnade han ner sig och till slut fick jag starta, men bara om jag dyrt och heligt lovade att svänga så fort som möjligt rakt norrut. Det lovade jag, dyrt och heligt!



Så vad var mitt "Ess i ärmen" om han inte släppt i väg mig? Då hade vi ringt efter snuten! Karln hade uppenbarligen redan börjat med midsommarfirandet, var märkbart packad och hade fått det jävligt besvärligt att förklara för lagens långa arm hur Kungens Volvo kunde stå nere vid flygklubben med motorn igång! Det var med mitt yttersta jag inte föll för frestelsen att direkt efter jag fått in landstället komma tillbaka och köra en tryckare längs med banan och över hans bil!! :-D

Postat av: Björn

Publicerad 2012-04-26 09:18:06

Lika bra story som bilder! Tackar för både och :-)

Postat av: dykarn

Publicerad 2012-04-26 09:21:13

De kunde verkligen design angående flygplan på trettiotalet,vackra är bara förnamnet ,bestående ett annat namn.

SuperEchoChris,det är alltid skönt att få trycka dit maktkåta människor,faktiskt en av de bättre känslorna....

Postat av: F

Publicerad 2012-04-26 09:47:30

Hahaha ... jag ser rubriken framför mig, SEC: Barkarby besudlat - full fanjunkare groundade Safir



Underbar story! Mersmak :) Fast inte p g a tanken på midsommar, då snarare OP A ;)

Postat av: Norrhyttan

Publicerad 2012-04-26 11:05:43

Mensedärja!

Vilka otroligt stiliga bilder på en vacker maskin! Historien bakom den gör även sitt till.



Nice!

Postat av: Matsen

Publicerad 2012-04-26 15:55:42

Denna flygplanstyp som flög första gången redan 1932 var år före sin tid och satte standarden för alla senare tiders affärsflygplan. Den var betydligt snabbare än dåtidens jaktflygplan i både USA och Storbritannien. Det var först 1937 som dessa kom ikapp Stagger'n. Amerikanarna med Seversky P-35 och britterna med Gloster Gladiator.

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2012-04-27 09:29:38

Fanjunkar'n, var det mannen känd som "kvarten", tro? I mina minnesbilder körde han Volvo 245 med en schäfer i bagageutrymmet. Fast det var långt tidigare än 1990, för klubbstugan låg uppe vid vindstruten. Han skällde mer än hunden för det mesta.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela