Mer B 6 - 7201
LIA skickade för några månader sedan ovanstånde bild på en svensk, dock ej levererad Republic 2PA Model 204 A (på "svenska" kallad B 6), under provflygning i USA. När man försöker snoka vidare om vilken kärra som är på bilden så hamnar man gärna på joebaugher.com. Därifrån saxas följande:
41-17494/17543 Republic AT-12
2PA Guardsman intended for Sweden impounded by USAAF.
17494 (c/n 83-1) photographed in Swedish markings but not delivered to Sweden
17495 (c/n 183-2)
17496 (c/n 283-5)
17497 (c/n 283-6)
17498 (c/n 283-7)
17499 (c/n 283-8)
17500 (c/n 283-9)
17501 (c/n 283-10)
17502 (c/n 283-11)
17503 (c/n 283-12)
17504 (c/n 383-13)
17505 (c/n 383-14)
17506 (c/n 383-15)
17507 (c/n 383-16)
17508 (c/n 383-17)
17509 (c/n 383-18)
17510 (c/n 383-19) operated in USA with Swedish markings by Swedish Air Commission before
being impounded by USAAF
17511 (c/n 383-20)
17512/17523 (c/n 383-21/383-32)
17524/17543 (c/n 483-33/483-52)
Man skulle kunna misstänka att det rör sig om c/n 383-19, men det tror jag faktiskt inte. Från inlägget Bengts Guardsman:
B 6 nummer 7201 (c/n 83-1) flögs med kronmärken i USA 1940, men kom aldrig iväg innan det amerikanska embargot infördes. Blev istället 41-17494 hos US Army Air Corps.
Mer om B 6 finns även att läsa om man klickar på följande länkar: Mer B 6 - NX558811 och N55539 samt Barkarby idag för 60 år sedan. Läs gärna kommentarerna. Till det förstnämnda inlägget inkom för ett tag sedan en hollandändare in intressant information...