Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Vad blir Zlin baklänges?

Publicerad 2011-03-02 13:01:00 i Allmänt, Propulärkultur,



För ett tag sedan skrev jag inlägget Bezâk - inte bara lomcovák. Nu blir det mer Zlin...eller hur ska vi uttrycka det? Nog för man gärna vänder och vrider på en Zlin i lufthavet, men även mer...bokstavligt.

Svaret på frågan i rubriken är ju rätt uppenbart: Nilz! På dessa bilder, tagna av Pelle Lindquist i Vårgårda i augusti 2005, ser vi en Nilz-1. Tittar man lite mer noggrant så ser man att SE-XFY även bär spår av sin gamla tyska registrering.

Den är rätt unik, en ombyggd Zlin Z326. Grejen var att man gjorde modifieringen utan rätt tillstånd (från tillverkaren?) då planet var i Tyskland vilket medförde att den blev sedermera stående på backen. Bo Peterson - tror han ibland kallas "professorn" - köpte maskinen därnere och tog den till Sverige under det tidiga 80-talet. Det var en del stök innan den kom i luften, men då fick den inte heta Zlin. Men vi ska ta det från början...



I grund och botten är flygplanet en tvåstitsig Zlin Z326 Trener Master, närmare bestämt tillverkningsnummer 839 som byggdes 1963. Tidigare registreringar är OK-SNB och därefter D-ENGA. Med den senare identiteten flögs kärran av H. Schutte i Achen. Den 19 september 1969 var D-ENGA involverad i ett haveri vid starten i Worms, man gick av banan och planet blev svårt skadat efter oönskad kontakt med banbelysningen.

I juni 1970 såldes D-ENGA till herr Kiener som drev en flygverkstad i Aalen. Denne Kiener byggde om kärran till ensitsig efter beställning från aerobaticpiloten Heinz Vössing (den ensitsiga varianten kallas Zlin Z326A Akrobat). Zlin 326:an fick nu också vingar från en Zlin Z226, och därmed också ett fast landställ. Formellt överfördes ägandet till Vössing i juni 1972 och bland annat kom han delta med planet i tyska mästerskapen i aerobatics i Marl 1973. Det var då under flygutprovning, augusti till och med oktober 1973, i händerna på - förutom Vössing - Ladislav Bezak, Richard Hecht och Kurt Lohse.

Så flygplanet var med andra ord synligt på "den tyska flygarenan", problemet var bara det att Kiener och Vössing enligt en källa inte informerat myndigheterna om konverteringen av D-ENGA. Tyska luftis har rykte om sig att vara rätt hårda och så även denna gång: Alla tillstånd rörande flygplanet drogs in och D-ENGA avregistrerades i december 1974. Åtminstone var det därför som det blev som det blev, flygplanet blev stående på backen...om vi alltså får tro en tyska källa...

Jag tror nog att problemet snarare egentligen satt i certifieringen. Att utfärda ett premit to fly kunde de tyska myndigheterna, men att officellt registrera och tillåta användning utan den tjeckiska orginaltillverkaren Moravans godkännande var inte att tänka på. Något sådant go ahead förelåg inte - hade det kanske med landsflyktige Bezak att göra? Flygplanet kom att magasineras nedplockat under de följande åren.

I april 1983 söktes tillstånd för iståndsättning av flygplanet i Sverige i exprimentklass. Nytt typnamn föreslogs först bli Heivö-1, alltså efter planets förre ägare Heinz Vössing. 1984 ändrades namnet till Nilz-1 och gavs den svenska registreringen SE-XFY, flygutprovningen påbörjades under hösten. Den 20 september 1985 blev Nilz-1 SE-XFY officellt upptagen på svenskt register.

Jag minns att jag såg denna Zlin-skvader utställd static på flygdagen i Trollhättan i augusti 1985. Efter det har det kanske inte varit så värst många publika framträdanden? Eller?


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Mårten

Publicerad 2011-03-02 21:03:37

den står på Vårgårda, och får inte komma ut så mycket...

Postat av: David

Publicerad 2011-03-03 09:50:28

Gillar ordlekar! Som SD som blev sura när någon påpekade för lokalkontoret i Floda vad det blir baklänges :)

Postat av: Henrik Östling

Publicerad 2011-03-03 21:44:07

Bo Peterson, intressant herre. Hoppas jag kommer ihåg rätt nu. När jag läste på Chalmers i slutet av 80-talet hittade jag en valfri kurs som hette "Flygteknik". En sådan kurs kunde naturligtvis inte missas och sagt och gjort, terminen efter var jag och ett tiotal andra flygintresserade fullt sysselsatta med att studera aerodynamik, flygplansdynamik och flygkonstruktion för Bo. Vi lärde oss inte så mycket men intressanta föreläsningar var det. Och naturligtvis skulle vi ha en praktisk övning. Så hela kursen tog sig till flygfältet i Vårgårda för att studera flygplan. Bo var inte där när vi kom men efter ett tag kom han inrullande i en av sina otaliga Renualt 4L. Sedan blev det flyga av med Zlin-en (Nilz-en?). Tyvärr bara för Bo vilket var lite snopet, men vad ska man göra. Motorn lät underbart i alla fall.



Det gick även fler historier om Bo. Om man bodde på Olofshöjd vilket är Göteborgs största studentbostadsområde står det i kontraktet att man inte får bygga fullstora flygplan i sitt studentrum. Ryktet säger att det var Bo som låg bakom det kravet. Han ska ha byggt en flygkropp i sitt rum men när han skulle ha ut planet hade han räknat fel och det var för stort att få ut genom fönstret. Till slut var man tvungen att knacka ner en del av väggen intill den borttagna fönsterkarmen för att få ut planet. Hyresvärden hjälpte till mot att Bo sa upp sitt hyreskontrakt och lovade att aldrig visa sig där igen. Så sa i alla fall de rykten jag hörde. Är det någon som vet vad som är sant?

Postat av: F

Publicerad 2011-03-03 21:51:30

Henrik, jag tror det var frågan om en viss Stolp Acroduster tillhörande nämnde gentleman.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela