Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Voulez vous a la cockney?

Publicerad 2011-07-08 16:19:46 i Bästa sommarlåtarna,



 
Bill Wyman   (Si, Si) Je Suis Un Rock Star


(Sen)Sommaren 1981. Jag hör Je Suis Un Rock Star på P3 och låten hamnar på en kassett. Den kanske inte blev en megahit men ändå fastnade låten i minnet. Inte fattade jag då, som knapp tonåring, att Wyman på ett fenomenalt sätt drev med sig själv - inte bara som rockstjärna utan även sin egen person. Hittade singeln för x antal år sedan på någon loppis och sedan dess är Je Suis Un Rock Star en klockren partyklassiker i detta huset.

Nu när man ser rockvideon (underbart uttryck, eller hur?) slås jag av några saker:

- Wyman är äldre än min farsa.

- Noterar en ändring av texten i detta klipp jämfört med singeln:

She took off her hat and she had lovely hair. Said she smoked marajuana at the Coco Cabana there.

...har blivit:

She took off her hat and she had lovely hair. Said was a disco dancer at the Coco Cabana there.

Och slutligen; Om jag har rätt info så är denna video editerad den 18 augusti 1981. Med andra ord, inte långt kvar till trettioårsstrecket. Wyman var fortfarande vid denna tid äldre än farsan...får "liksom" inte ihop det. Skitsamma, nu är det (snart) fest!


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2011-07-08 20:21:48

"She took off 'er 'at and she 'ad lovely 'air"

Annars blir det ju inte cockney ;)



Jag får inte heller ihop det :D

Postat av: F

Publicerad 2011-07-09 00:12:45

haha ...wonderful, Håkan.

Men en annan ansträngde sig för att skriftligt översätta till the queens english modell LGR 69/80 för hjäpa upp understandet bland oss vanliga dödliga svennar ;)



olöslig ekvation :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela