Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ESSZ 110626

Publicerad 2011-07-02 12:57:46 i Propulärkultur,



Inte mycket var utdraget när jag passerade Vängsö (ESSZ) för ett tag sedan."Utdraget?" tänker kanske ni. Ja, ur hangarerna...



Vängsö flygfält (ESSZ) är från början en på 30-talet anlagd landningsplats för nattpostflyget på sträckan Stockholm - Malmö. Andra fält på samma sträcka/"system" som tidigare varit uppe på bloggen är exempelvis EslövExen, Visingsö och Stigtomta.

Det som på plats fanns uppsatt om flygfältets historia var denna skylt (bilden är klickbar).



Visserligen intressant, men inget egentligen om fältets långa civila historia. Mycket märkligt. Vängsö flygfälts historia är i princip även Östra Sörmlands flygklubbs...



Flottörer och snöslungsdragare...



Tidig förmiddag; en Pilatus B4 plockas fram ut ur segelflygsektionens plåthangar...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2011-07-02 13:41:13

Jag bugar för ännu ett intressant inlägg. Vängsö är en liten oas i flygsverige och jag rekommenderar varmt ett besök där.

Angående skylten med fältets historia så är det ju tyvärr så att civil flyghistoria inte är rumsrent i de finare flyghistoriska kretsarna och då blir det ju som det blir. Förmodligen så har man anlitat någon flyghistorisk konsult för att upprätta texten.

Postat av: F

Publicerad 2011-07-02 18:17:16

Tack, Håkan. Nu anar jag varför jag inte ses som rumsren ;)

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2011-07-02 19:46:23

Då är vi två i samma båt!

Eller två som är uppe i bajsbäcken utan några paddlar som amerikanerna säger :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela