Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Malmen 1941 - franskt-finskt på plattan

Publicerad 2011-07-20 08:49:00 i Allmänt, Propulärkultur,


Snacka om intressant bild! En finskmärkt Hanriot H.230 - eller närmare benämnt, en H.232.2 - HT-193, står på ett flygfält någonstans i Sverige. Misstänker att planet nyligen blivit upptanktat. I bakgrunden anar vi att ytterligaren en maskin, HT-191 (?), får samma service.

När man googlar så finner man denna siten där man kan läsa följande:

On July 19th 1940 Finland purchased three Hanriots from Germany’s booty depots. The delivery of the three planes took place simultaneously in Brandenburg-Briest. One Hanriot was destroyed upon take-off, the other two arrived in Finland on July 24th piloted by Finnish airmen. The planes bore serial numbers 21, 23, and 24. In the Finnish Air Force they were coded HT-191 to HT-193.


The planes were first overhauled at the State Aircraft Factory and subsequently submitted to Täydennyslentolaivue 17 on August 21st 1941. On September 28th 1941 they were trasferred to Lentolaivue 46 and later, on November 26th 1941, to Lentolaivue 48, which was the training unit under Lentorykmennti 4. On August 28th, HT-191 was damaged upon landing and could not be returned into use. The remaining HT- 193 still changed units twice before being damaged upon landing in Tampere on February 15th 1945 on its way to be stocked up at depot. The Hanriots were deleted from inventory on January 2nd 1950.



Det finns även intressant info om finska Hanriot H.232.2 här. Om jag fattat det hela rätt så flögs dessa plan till Finland under sommaren 1941, alltså inte 1940 (som anges ovan). Den skarpsynte ser också att HT-193 har östfrontsmarkeringar, det vill säga gult band på bakkroppen samt gulmålade vingspetsar (undersidan). Fortsättningskriget är alltså igång och bilden bör med andra ord vara tagen i juli eller augusti 1941.

Jag skickade över bilden till Kyösti och ett uttömmande svar kom tämligen omgående:

HT-191 and HT-193 were handed over from RDL stocks at Brandenburg-Briest on 19071941. HT-192 crashed this day at Brandenburg-Briest.

From HT-193 logbook: Ferry-flight, PIC major Wäinö Bremer (sic!) Brandenburg-Briest  - Bulltofta 19071941 10.30-11.40, Bulltofta - CVM Malmslätt 15.30-16.25. Malmen - ??? 20071941 19.10-20.40, ??? - ??? 22071941, were test flight 23071941 14.30-14.50, ??? - Finland (were???) 24071941 6.35-7.20.

Handed over to VL 01081941 for minor repairs and re-painting (in your picture it is still in the French camouflage). Handed over to T-LLv 17 20081941. Etc. Last flight 30081944. Struck of Charge 09041949. Sold as scrap 29121949.


En viss skillnad jämfört vad som anges i det tidigare citatet. Med Kyöstis information så tror jag att bilden är tagen på Malmen den 20 juli 1941! Oj, idag för 70 år sedan alltså. Vilket sammanträffande!

Nedanstående bild kommer ur Eino Ritaranta collection och visar HT-193 efter applicerandet av finskt kamoflage.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Matsen

Publicerad 2011-07-21 18:05:41

HT-191 och 192 startade från Malmen den 21 juli 1941 kl. 11:12 och landade på Bromma kl. 12:00. De startade mot Finland (PK) den 22 juli kl. 08:52/08:57 och var framme kl. 10:30. Allt enligt Brommajournalen. När det gäller överflygningen till Finland så är det svårt att läsa, men skulle lika gärna kunna vara 191 och 193...

Postat av: F

Publicerad 2011-07-21 19:14:48

Tack Matsen för dessa kompletterande uppgifter. Ska man gissa att (PK) står för Pirkkala? Känns ju nära tillhands apropå det Kyösti nämnde angående VL...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela