Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Deadly Smorgasbord Affair -1

Publicerad 2010-09-26 12:12:55 i Film och TV,

Det kom ett mail från SuperEchoChris, innehållet var helt i linje med lae.blogg.se - here goes...



Jag satt o slötittade på öppet arkiv på SVT web och hittade ovanstående klipp från 1966 som jag iofs sett tidigare utan att reflektera särskilt mycket. Det måste vara frågan om att Robban kom till Sverige i samband med att första säsongen av Mannen från U.N.C.L.E. skulle visas eftersom reportern Gun Olshagen säger "krigsorganisationen WASP" vilket först i säsong två och framåt fick heta TRUSH. Jag minns dock hur jag då var ett megafan av serien, förmodligen för att det var det mest spännande och barnförbjudna man kunde se när man var 10-11 år gammal. (Ironiskt nog blev den första barnförbjudna filmen jag såg senare på bio "UNCLE agent saknas", men det är en annan historia.)



Av nån anledning kom jag att fundera på om det inte var så att ett avsnitt av nämnda TV-serie utspelade sig på nåt sätt i Sverige? Jag var inte helt säker på att jag mindes rätt, men både Bob Hope och Pelle Nyman har ju gjort filmer som utspelas i Sverige så jag började söka lite på nätet.  En säker källa för dylik information bekräftade vad jag ville minnas. Avsnittet The Deadly Smorgasbord Affair bör gissningsvis ha gått i Sverige 1968 eller så eftersom alla TV-serier på den tiden alltid låg minst ett år efter. Nästa steg blev att se om den annars så trogna Youtube skulle ha nåt klipp från detta kultavsnitt. Tyvärr visade det sig att även om det faktiskt finns tre klipp så visar dom inget av värde sett ur svenska ögon.



Säga vad man vill om denna serie, men den har inte åldrats särskillt väl! Å andra sidan har den ju fått ett helt nytt underhållningsvärde idag, förmodligen inte alls på det sättet det var meningen från början. Obetalbart att se hur det enligt Hollywood går till i ett svenskt klassrum, eller hur det ser ut på Arlanda med skyltar som "Utgang" och telefonkiosk med bokstäver på nummerskivan! Man kan njuta av genuint svenska helyllekaraktärer med typiskt ursvenska namn som Neila Nillson, Heinrich Beckman, Swen och Dr. A. C. Nillson. Kul också att notera dels att UNCLE-agenter baserade i Stockholm kör omkring i Volvo Amazon, och att organisationens skandinaviska huvudkontor ligger i Oslo gömt bakom en kakelugn i en affär som annonserar smorrebrod och smorgardsbord (för säkerhets skull stavat med en liten ring ovanför bokstaven "o") i fönstret! Fast nåt dödligt "smorgasbord" finns inte så långt ögat kan se i hela avsnittet!


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: ©

Publicerad 2010-09-26 20:16:13

Hoppsan, den länken försvann snabbt...

Postat av: F

Publicerad 2010-09-27 18:25:53

Finns en The Deadly Smorgasbord Affair - 2 under planering

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela