Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ESSL 100904

Publicerad 2010-09-04 22:39:27 i DC-3,



Igår vid runt kl 18 ringde Bengan: "En DC-3 passerade precis här på lågan på nordlig kurs. Det var inte Daisy, och det var inte heller Åke!". Hmm, tänkte jag och satte mig till bords hemma hos Jessica i Linköping för att käka middag, ett dussintal mil därifrån.

Kvällen innan hade Dykarn berättat om hur han kunde urskilja motorljud, hur hans hörselfrekvens skannar av: Va' vad det? Heavy piston? Sedan, gärna mitt i ett samtal, mer eller mindre plötsligt springa iväg och spana över horisonten efter ljudet - varför inte härstammande från en DC-3? Det är lite som när djuren söker sig mot högre terräng när det vankas en storm...nästan.

Igår var det min tur att göra samma förnimmelse. Mitt i middagen, cirka en halvtimme efter att Bengan ringt, hoppade jag upp och sprang ut på balkongen. Där fick jag se en av de holländska DC-3orna cirkla över Linkeboda. Så att denna lördag lägga några timmar på flygplatsens dag på Linköping/Saab (ESSL) kändes naturligt (i jämförelse, ehh..?). Här är några bilder...

    

Nej, det är inte frågan om två olika DC-3. PH-PBA (de sista tre bokstäverna kan för övrigt utläsas Prins Bernhard Alpha) bär KLM-målning från 50-talet på ena sidan och Air France dito på andra sidan. Att PH-PBA dyker upp på ESSL har en klar koppling till det faktum att KLM flyger linjen Linköping - Schiphol.

Men det var självklart inte bara en DC-3 på plats -

    

Lite extra intresse gavs till världens enda Andreasson BA-11 -

  

Blir det månne mer BHT-1 imorgon?


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Ernest Laverdure

Publicerad 2010-09-05 10:39:29

Merci!

Un Cri-Cri!

Äntligen! Ett franskt flygplan med fransk registrering! Min söndag är räddad

Postat av: Stellan

Publicerad 2010-09-05 13:25:08

Ernest; Cri-Cri är så eccentriskt som bara ett franskt flygetyg kan vara :) Grattis till krysset!

Postat av: dykarn

Publicerad 2010-09-05 17:47:37

Allmänflyget hade säkert haft större acceptans om vi bara haft minst sexcylindriska motorer eller stjärnmotorer,alla engelska småmotorer byggda före 40 talet( ok då Ernest även franska) .

För vem kan reta upp sig på ljudet från dessa, om man inte är totalt tondöv eller ovanligt inskränkt mao ett delikat praktarsle.

Länge leve de gyllene F :n

Postat av: Anders L

Publicerad 2010-09-12 11:24:04

Folk tittar på en:

På en strandrestaurang i Goa äter frugan och jag lunch med en engelsman. Plötsligt hör vi ett öronbedövande. ovanligt och icke rekognocerbart ljud utifrån/ovanifrån. Frugan och jag (ja, vi flyger bägge) rusar ut och hinner precis se en Tu-95 Bear krana fram på lågan. Semestern var räddad, men blickarna från de övriga gästerna vid återinträdet var talande...

Postat av: F

Publicerad 2010-09-12 13:02:51

ha ha ... jo, Anders, mycket talande :D

Tilläggas kan kanske också att Tu-95 dånar så pass bra att ubåtsbesättningar kan höra när den är på ingående ovanför ytan - åtminstone är det så jag hört...

Postat av: Anders L

Publicerad 2010-09-15 09:54:06

Då får ju även de en chans att rusa "upp" för att beskåda ett fantastiskt flygplan ;<)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela